Magická zkratka SEO, do češtiny nepříliš zdařile přeložená jako „optimalizace pro vyhledávače,“ se záhy po svém zrodu proměnila v kouzelné zaklínadlo z Bradavic. S jeho vydatnou pomocí SEO agentury a společnosti – čest světlým výjimkám – oblbují širokou internetovou obec. Totéž v bleděmodrém páchají i bezejmenní „optimalizátoři“ rekrutující se z nižších pater webového byznysu. Ano – oblbují je výstižné slovo. Lepší výraz definující jejich činnost budete hledat těžko. A najdete-li ho, nepotěší vás to. A potěší-li vás to,… nechme toho!
Podobně jako UFOlogové bezvýhradně věří, že neidentifikovatelné objekty na obloze jsou jednoznačným důkazem existence mimozemské civilizace, tak i nezanedbatelná množina SEOlogů doopravdy věří, že právě jejich geniální postupy stoprocentně fungují. Jsou výřeční, přesvědčiví a neodolatelní. Dokážou svou víru prodat naivním, ale dobře platícím zákazníkům. Prim hrají takzvaní „Patičkáři, Seolištové, Katalogotvůrci a Automatičtí Odkazůprodavači.“ Noční můry všech programátorů fulltextu.
Většina z nich dnes a denně dokazuje, že lidové rčení „pro stromy nevidět les“ ani v informačním věku neztrácí nic na své aktuálnosti. Podobají se děcku, co prstem tahá písmena z písmenkové polévky a snaží se z nich složit smysl dávající text. V průběhu této nimravé a časově náročné činnosti bývají ke své škodě ochuzeni o konečný výsledek rafinované chuťové souhry základních ingrediencí polévky samotné. Nikdy tak nepoznají harmonii její skutečné chuti. Chudáci.
Buďme ale spravedliví. Ani tvůrci a provozovatelé fulltextových vyhledávačů nejsou žádní svatoušci. I z jejich dílny často přicházejí neférové údery a podpásovky. Navíc se pokoušejí (se střídavými úspěchy) značnou část svých povinností přehodit na nešťastné majitele webových prezentací. Ti přitom mají svých starostí dostatek. Nevěříte? Věřte!
Sada pravidel, co vše při tvorbě webu dělat nesmíte, se rozrůstá jako plevel na zahrádce, zatímco seznam pravidel povolených činností se smrskává a řídne. Nezadatelné právo tvořit si, co a jak uznám za vhodné, se propadá do nicoty. Vrcholem jejich snahy vybudovat zdravý web a dodávat relevantní výsledky je pak formulář pro nahlášení nepovolených SEO technik. Říká se mu hezky česky „Bonzáček.“ Ten úmyslně probouzí v majitelích webů ty nejnižší práskačské pudy. Cesta do pekel bývá prostě pohodlnější než trnitá cesta plná odříkání vedoucí do nebe.
Vraťme se ještě k SEOlogům, protože se nabízí zajímavé srovnání s meteorologií. Každý opravdický odborník na problematiku počasí vám potvrdí, že předpovědět naprosto přesně, jak bude za sedm dní, je zhola nemožné. Nejde to, neboť do hry vstupují proměnlivé faktory vymykající se zcela jejich pravomoci. A možnostem.
Naopak prakticky každý samozvaný SEOlog si beztrestně dovolí garantovat první pozici v populárním fulltextovém vyhledávači. Napořád. Ne zdarma, pochopitelně. Přestože šanci ovlivnit fungování matematicky vcelku dobře vymyšlených algoritmů má přibližně stejnou jako meteorolog, který na konkrétní den a hodinu slíbí slunečné a bezvětrné počasí. Vlastně ji má ještě menší.
Hlavní důvod, proč profese meteorologa a SEOloga přežívá navzdory nevyzpytatelné realitě, tkví v jednom nezpochybnitelném faktu. Jejich předpověď prostě občas vyjde. I prodavač iluzí zkrátka může mít nebetyčnou kliku. Podobně jako šťastný výherce prvního pořadí ve Sportce.
Co tedy mám dělat jako majitel webu, abych sám sobě zajistil neustálý přísun zanícených a spokojených návštěvníků, kteří se tím či oním způsobem časem promění v platící zákazníky? Jak zařídím, aby mi zůstali věrni, a co více: jak udělat, aby můj projekt dál doporučovali a šířili do světa jeho věhlas?
Odpověď je tak prostá, až to bolí. V první řadě je nutné se širokým obloukem vyhnout všem SEOlogům, kteří věří, že chápou. Nebo mírně odlišné sortě těch, kteří chápou, že věří. I všem ostatním, kteří chápou, že chápou. Nebo věří, že věří. Na slovo vzatý SEO konzultant totiž ví! Jenže takoví bývají drahým a velmi nedostatkovým zbožím. Kdysi se mu říkalo podpultové.
Dále je dobré vyhnout se všem vykukům nabízejícím „SEO optimalizaci pro vyhledávače“ nebo rozličným automatickým „Online SEO validátorům,“ které se vyznačují především tím, že jsou v praxi naprosto k ničemu. Srovnávají věci nesrovnatelné a měří věci neměřitelné. Výsledkem jejich zbytečné činnosti bývají podivná obskurní čísla. SEO skóre vaší domény je 36.7! Fíha!
To úplně nejlepší řešení se přitom nabízí zcela samo: zapomenout navždy na existenci nadužívané zkratky SEO. A už vůbec se nesnažit o pochopení fungování fulltextových vyhledávačů. Proč také? To není a ani nemá být starost majitele webu. To je problém někoho jiného (zkráceně PNJ).
Doopravdy smysluplným postupem je vrhnout se nebojácně a po hlavě do realizace takzvaného „Pravidla čtyř O.“ Výsledky se dostaví záhy, pokud si ovšem ta čtyři tajemná „O“ budete připomínat každé ráno i večer. Dopoledne i odpoledne. Neustále. Tajemné zaklínadlo, co nepochází z Bradavic, ale které funguje, ať už mu věříte či nevěříte, zní prostě:
Obsah. Originalita. Otevřenost. Osvěta.
SEO v kostce.
Přehled komentářů