Spousta zadavatelů webdesignérských prací má poměrně jasnou představu o tom, co na svých stránkách chce. Někdy smysluplnou, podepřenou analýzou potřeb zákazníků, ale nebývá to pravidlem. Mnozí naopak přijdou za webdesignérem s hlavou plnou nápadů a tipů, co „někde“ viděli a líbilo se jim to. Takový zákazník, to je noční můra webdesignérova, a ten pak minimálně polovinu času stráví vysvětlováním, že to je nesmysl, pokud tedy radši nerezignuje a neprosadí si, že tuhle zakázku nebude uvádět v referencích.
Inu, ne každý zákazník, a o firemních to platí dvojnásob, bere web jako médium, kterému nerozumí a na které je moudré poptat se těch, co mu rozumí. Leckdy k němu přistupuje s vírou, že to zvládne (a když ne on, tak jeho správce sítě), nebo s vírou, že již viděl tolik, že má jasnou představu. Výsledek je snadno k poznání: vzniklý web je paskvil, co obsahuje naprosté zbytečnosti, ale majitel je na něj velmi pyšný („Je tam všechno!“).

Pojďme se podívat na některé zbytečnosti, co nalezneme na stránkách (nejen) českých firem. Pokud v nich poznáte svůj firemní web, zamyslete se nad redesignem, a pokud s takovými nápady chodí vaši zákazníci, možná naleznete v následujících řádcích argumenty, kterými jim můžete oponovat.
Vstupní stránka
Přijdete na web firmy (třeba tento) nebo obce (Tatobity) a namísto hledaných informací se objeví vstupní stránka. Je na ní většinou logo firmy a odkaz s nápisem „VSTUPTE“. Logiku to nemá, návštěvníka to jen zdržuje, protože se musí prokliknout o odkaz dál – napadá někoho smysl takové vstupní stránky? Chce snad provozovatel zkoncentrovat pozornost návštěvníků na to, co nastane, až klikne? Chce, aby si návštěvník svůj vstup opravdu užil?
Mnozí klienti, co na vstupní stránce trvají, pak jsou zaskočeni zjištěním, že odkaz může vést i „doprostřed“ webu, takže leckterý návštěvník ani důmyslnou vstupní stránku nevidí. Největší filištíni pak donutí programátora, aby zajistil, že návštěvníci webu půjdou vždy a pouze přes vstupní stránku. Nebohého návštěvníka pak potěš pámbu, kdyby chtěl někomu třeba poslat odkaz na konkrétní stránku – musí dopsat i podrobný návod, jak se proklikat.
Vstupní stránka je naprostá zbytečnost. Je to jako byste návštěvu zvali slovy: „Pojďte dál a zaťukejte si znovu, já vás pustím!“
Počítadla, Toplisty,…
Není nad to, když se každý návštěvník firemní prezentace dozví, že je již 0003714 návštěvníkem
. Jaký přesně si slibujete od tohoto sdělení efekt na své firemní stránce? Chcete ukázat, jak jste dobří a hojně navštěvovaní? To si tam dejte raději číslo o dva řády vyšší (a odpovězte si na otázku: „Proč mám falešné počítadlo, nejsem trapný?“) Návštěvník přijde na vaši stránku a vidí naprosto bezrozměrné číslo – X lidí. Ale nikde není řečeno, jestli ti lidé odešli spokojení, jestli přišli náhodou, jestli se vrátili… Počet návštěv je důležitý pro provozovatele, ale pro návštěvníka naprosto žádný. Můžete si návštěvnost dát do tiskové zprávy a zkusit tím ohromit někoho, kdo považuje návštěvnost za měřítko úspěchu firemního webu, ale na stránkách je ta informace naprosto k ničemu. Mimochodem: Konkurence vám ho stejně neuvěří.
Pokud chcete nějak pracovat s návštěvností, použijete rozumnější analytický nástroj, a jeho výsledky budete brát především jako ukazatele pro sebe.
Váš web nemusí být sbírkou kuriozit!
Zajímá vás použitelnost webu? Můžete zkusit získat služby Dobrého webu se slevou i zdarma. Můžete sledovat stránky k tématu na Facebooku. A víte, že knihu Jacoba Nielsena o použitelnosti domovských stránek nyní koupíte za pouhých 80 Kč?
Počet lidí online
Tato funkce souvisí s předchozí, a taky se dost často vyskytují spolu. Kdysi, asi tak v roce 2001, bylo docela zajímavé takové počítadlo udělat – míněno z programátorského hlediska zajímavé. Pro návštěvníka je to k ničemu, najmě pro návštěvníka firemní prezentace. Dalo by se říct, že to je na firemní stránce taková webová obdoba podnikatelského baroka: Zedník uměl postavit věžičku a pan podnikatel mohl zaplatit věžičku – tak byla věžička!
Zlaté pravidlo oficiálních prezentací zní: „Uměřenost“! Nemusíte mít na webu všechno, co tam mít můžete.
Květnaté uvítání
„Dobrý den! Vítáme Vás na naší stránce, která se zaobírá výrobky společnosti ACME!“ je typický příklad, jak mnoha slovy neříct nic užitečného. A pokud donutíte programátora, aby patřičně měnil oslovení („Dobré ráno“, „Dobrý den“, „Dobrý večer“ – v noci asi nechodí nikdo), je to krásná ukázka mrhání silami na zbytečnou práci.
Už dlouho se ví, že lidé na webu skoro nečtou. Pokud chcete, aby se na stránkách vaší firmy cítili dobře, dosáhnete toho spíš příjemným prostředím a intuitivním ovládáním než obšírně sepsaným uvítáním. Stejně si ho nikdo nepřečte.
Kdy zapadne Slunce?
Našli jste na webu sbírku kódů, které umožňují zobrazit kdo má dnes svátek, v jakém znamení je právě Slunce, kolik stupňů je v Praze, kolik hodin v Tokiu a jaký je aktuální státní dluh? Dejte je na firemní web! Bude tam všechno, a kdo na něj jednou zavítá, ten už nebude muset nikdy jít na jinou stránku, když bude chtít vědět, kdy zapadne Slunce. Což je úžasné, hlavně když prodáváte kachličky nebo nabízíte spolupráci v oboru zemních prací a autodopravy (všimněte si, že zbytečnosti mají tendenci se kumulovat, a když na stránkách najdete jednu, je pravděpodobné, že nebude jediná).
Vtip pro tento den

Zatímco u předchozí zbytečnosti šlo ještě trošku přemýšlet o tom, že by se možná někdy někomu hodila, tak u sbírky vousatých vtipů na firemních stránkách člověk jen zdvihne obočí. Totéž platí třeba pro horoskopy. Všechny tyhle věci se na firemní stránky dostávají ve chvíli, kdy rozhodující člověk ztratí koncentraci a přestane se soustředit na hlavní cíle, totiž prezentaci firmy, podporu prodeje atd., a místo toho začne mít ambice „vytvářet portál“.
Ikony validity a kvality
Vaše stránky jsou napsané ve validním HTML, XHTML, mají validní CSS a RSS a XML a vůbec všechno. Je tedy potřeba to dát řádně najevo a na své stránky hrdě umístit kyblík ikon, které jsou, po pravdě řečeno, naprosto nanic. Informace o validitě vaše návštěvníky nezajímá. Nezajímá nikoho. Dokonce ani prohlížeče a vyhledávače. Je to naprosto nedůležitá informace a její hlasité vytrubování do světa na firemní stránce slouží snad jen ke zvyšování sebevědomí, navíc poněkud neobratně. Ostatně – mít validní stránky firemní prezentace by mělo být samozřejmé.
Plus samosebou hrozí riziko blamáže, to když nějaký obchodník vloží na stránky inzerát metodou copy-paste z Wordu. Validita je rázem v tahu, a dle zákonu schválnosti si zrovna v tu chvíli na ikonku „ZDE MÁME VALIDNÍ XHTML“ klikne nějaký šťoural…
Ze stejného soudku jsou všelijaké ikonky, které vyjadřují skóre vaší stránky v nějakém „SEO testu“, její PageRank nebo SRank – ruku na srdce: co si z toho vezme zákazník? Řekne si „Aha, tahle firma dělá lepší kování na dveře, protože má PR 4, a tamta jen PR 3?“ Ano?
Návštěvní kniha
Zpětná vazba je důležitá věc, to bezesporu. Umožněte zákazníkům, aby se vás zeptali na cokoli, co potřebují vědět o vašich výrobcích. Pokud na to máte kapacity, udělejte pro ně i diskusní fórum, kde se s nimi bude bavit odborník z vaší firmy, a pomůže jim řešit nejen problémy, ale i různé situace, poradí jim s výběrem správného modelu z produktové řady apod. To může velmi přispět k prestiži vaší firmy a k úspěchu u zákazníků – pokud tedy nenecháte fórum či diskusi zplanět.
O fórum se musíte starat, musíte jej čistit od spamu a musíte na něm odpovídat, aby se z něj časem nestala jednosměrná návštěvní kniha, kam budou návštěvníci psát – co vlastně? Chválu? Bude působit uměle… Stížnosti? Ty ať radši napíšou přímo vám… Nadávky? Spam? Historky s neznámými telepaty? Petice proti čipové totalitě? Opravdu chcete na svých stránkách mít toto?
Efekty s JavaScriptem
Je opravdu krásný zážitek, když přijdete na firemní stránku, na které sněží. Místo kurzoru máte najednou nějakou dýku, z níž odkapává krev. Okolo něj krouží číslice s dnešním datem a s aktuálním časem, a jakmile s ním pohnete, číslice letí v elegantním efektu za ním. Rázem vám dojde veškerá výmluvnost, protože prezentovat firmu něčím TAKOVÝM, to chce, kulantně řečeno, velmi neohroženého ducha. Tváří v tvář podobné prezentaci už nelze nic dodat.

S JavaScriptem vůbec nakládejte na firemním webu jako se šafránem (totéž platí o Flashi). Hlavně pozor u navigací a u prvků, co „něco“ dělají, aby měly svou neJS a neFlashovou alternativu.
Fotografie z firemní pařby
K tomu lze říct jen jediné: Strčte si je na vnitrofiremní server, kde se k nim dostanou jen vaši zaměstnanci, kteří s nimi mají spojené nějaké zážitky. Vaši zákazníci na teambuildingu nebyli, ty lidi neznají a krásy jízdy na raftovém člunu s klukama z obchodního nedocení. Navíc je jim jedno, jak moc jste ve firmě kamarádi, spíš hledají informace o tom, co jim můžete nabídnout a jak dobří v tom jste, takže spíš ocení fotky výrobků než momentku vaší účetní, jak zvedá tuplák na Oktoberfestu.
Pokud podnikáte v oboru, kde zákazníci dají hodně na dojem a kde vládne kult mladých krásných úspěšných lidí, tak si vyfoťte recepci a reprezentativní recepční a dejte to na svůj web, třeba se k vám zákazníci pohrnou, jen aby ji viděli. Pak je lepší, když na fotografii je opravdu vaše recepční a ne najatá modelka.
Vůbec co se týče fotografií zaměstnanců: Ano, mohou být. Je fajn, když zákazník přijde k vám do firmy a z fotografií na stránce „Náš tým“ bude zhruba vědět, jak vypadá ten, za kým jde. Ale zvažte, zda zákazníci budou často chodit za vaším správcem sítě či za účetní – tam pravděpodobně postačí jméno a kontakt.
Pokud k vám lidé chodí a říkají: „Já to nemohl najít…“, zvažte, že dáte na web fotografii svého firemního sídla. V takovém případě to není ani zbytečnost, ani pokus o laciné ohromování, ale praktická informace („Aha, to bude támhleten barák, ten byl na té fotce!“). Ale fotografie z teambuildingu, nezlobte se, ty opravdu ne.
Partneři a loga
Vaše firma určitě s někým spolupracuje, s nějakými subdodavateli, nebo je naopak sama dodavatel pro někoho jiného, a je rozhodně dobrá reklama i pro firmu, když si na webu vyhradí stránku, kde zmíní své obchodní a oborové partnery. Ideálně i s odkazem, a pokud na to máte, tak i s logem. Ale pozor na to: Loga by měla být zhruba stejně velká, neokousaná, neskenovaná z vizitky (v patřičné kvalitě jistě partner rád dodá)… Pokud k tomu přistoupíte tak, že vezmete loga svých dodavatelů, vystřihnete je nůžkami, přilepíte na papír A4, projedete černobílou kopírkou a výsledek oskenujete, získáte hrůzu, která je na webu naprosto zbytečná. Když ji návštěvník uvidí, otřese se odporem.
Vyházet!
Ukázali jsme si věci, které jsou často na firemních stránkách, a přitom jsou přinejlepším zbytečné, leckdy dokonce přímo kontraproduktivní. Nelze samosebou paušalizovat a určitě by se daly najít příklady, kdy je vstupní stránka udělaná tak dobře, že by bez ní byla firemní prezentace neúplná, a určitě jsou i stránky, na nichž je informace o západu Slunce přijatelná, ovšem to jsou spíš výjimky. Pro naprostou většinu firemních prezentací, na nichž se výše uvedené věci objevují, platí, že budou mnohem, mnohem hezčí, efektivnější, použitelnější a zážitek z nich příjemnější, pokud se těchto prvků zbaví. Alespoň tedy pokud je záměrem vašeho firemního webu prezentovat vaše podnikání…
Přehled komentářů