Programátoři ve funkcionálních jazycích nepoužívají terminologii návrhových vzorů. Používají stejné mechanismy, ale mají pro ně jiné názvy. Jednomu by se pak mohlo zdát, že design patterns jsou zbytečné, ono to tak není. Spíš funkcionální jazyky, tím, že jsou expresivnější, než jazyky objektové, můžou takový dojem pouze vytvářet.
Archiv pro štítek: Návrhové vzory
JavaScript je jazyk, ve kterém se dají bez problémů používat postupy z funkcionálního programování. Jedním takovým a hojně používaným je návrhový vzor promise. V článku projdeme stručně jeho historii, pak se podíváme na jeho vztah k monádám a na závěr ho porovnáme s callbackovým asynchronním API, které v současnosti používá především Node.js.
V závěrečném díle o návrhových principech GRASP (General Responsibility Assignment Software Patterns) si ukážeme několik modelových příkladů aplikace GRASP.
V tomto díle o návrhových principech GRASP (General Responsibility Assignment Software Patterns) se budeme zabývat posledním principem Controller, který nám dává doporučení ohledně spolupráce uživatelského rozhraní a doménových objektů.
V tomto díle o návrhových principech GRASP (General Responsibility Assignment Software Patterns) se budeme zabývat principy Information Expert – Informační expert a Creator – Tvůrce, které představují základní principy při výběru konkrétních objektů pro přidělení zodpovědnosti podle GRASP.
V tomto díle o návrhových principech GRASP (General Responsibility Assignment Software Patterns) projdeme principy Polymorphism, Pure fabrication a Indirection, které se zabývají strukturními prvky architektury.
V tomto díle o návrhových principech GRASP (General Responsibility Assignment Software Patterns) se budeme zabývat principem Low coupling – Slabá provázanost. Jde o další hodnotící princip sloužící k porovnávání různých zvažovaných možností návrhu, který doplňuje princip High cohesion – Vysoká soudržnost z minulého dílu o pohled z jiného úhlu.
V druhém díle o návrhových principech GRASP (General Responsibility Assignment Software Patterns) se budeme zabývat principem High cohesion – Vysoká soudržnost. Jde o hodnotící princip sloužící k porovnávání kvality různých zvažovaných možností návrhu.
Přidělování zodpovědností (kdo bude co dělat) a návrh jejich kooperace je důležitým a netriviálním krokem při návrhu software. Návrhové principy GRASP (General Responsibility Assignment Software Patterns), které sestavil Craig Larman, nám k tomu poskytují užitečná vodítka. V prvním díle se seznámíme se základními pojmy a probereme princip Protected variations.
Návrhový princip DRY (Don’t Repeat Yourself) nám sděluje jednoduchou myšlenku: Neopakujte se! Patří k principům z kategorie „to je přece jasné“, ale bývá často aplikován nesprávně. Pokud je ale použit dobře a s rozmyslem, ve výsledku nám pomáhá vytvářet kvalitnější kód a ušetří práci při jeho údržbě.