V tomto díle seriálu se podíváme na tři principy používané pro řízení závislostí a provázanosti balíčků (packages).
Archiv autora: Martin Jonáš
Martin Jonáš
Martin Jonáš pracuje jako projektový manažer v GrowJOB institute. Cílem této společnosti je vyhledávat a spojovat nejnovější teoretické poznatky světové vědy a ty následně aplikovat do praxe českých firem. Poskytuje služby v oblasti osobního rozvoje a firemního růstu v podobě školení, konzultací, koučování a grafických i technických realizací. Vystudoval SPŠ v Jihlavě a inženýrský obor Informační systémy na Fakultě informačních technologií VUT. Od roku 2005 je hlavním architektem a manažerem týmu vývojářů informačního systému Ariadne3.1. Kromě IT se po odborné stránce zajímá o osobní rozvoj, psychologii, projektové řízení a design.
V tomto díle seriálu se podíváme na tři principy používané pro udržení vysoké soudržnosti při seskupování tříd do balíčků (packages).
V závěrečném díle o návrhových principech GRASP (General Responsibility Assignment Software Patterns) si ukážeme několik modelových příkladů aplikace GRASP.
V tomto díle o návrhových principech GRASP (General Responsibility Assignment Software Patterns) se budeme zabývat posledním principem Controller, který nám dává doporučení ohledně spolupráce uživatelského rozhraní a doménových objektů.
V tomto díle o návrhových principech GRASP (General Responsibility Assignment Software Patterns) se budeme zabývat principy Information Expert – Informační expert a Creator – Tvůrce, které představují základní principy při výběru konkrétních objektů pro přidělení zodpovědnosti podle GRASP.
V tomto díle o návrhových principech GRASP (General Responsibility Assignment Software Patterns) projdeme principy Polymorphism, Pure fabrication a Indirection, které se zabývají strukturními prvky architektury.
V tomto díle o návrhových principech GRASP (General Responsibility Assignment Software Patterns) se budeme zabývat principem Low coupling – Slabá provázanost. Jde o další hodnotící princip sloužící k porovnávání různých zvažovaných možností návrhu, který doplňuje princip High cohesion – Vysoká soudržnost z minulého dílu o pohled z jiného úhlu.
V druhém díle o návrhových principech GRASP (General Responsibility Assignment Software Patterns) se budeme zabývat principem High cohesion – Vysoká soudržnost. Jde o hodnotící princip sloužící k porovnávání kvality různých zvažovaných možností návrhu.
Přidělování zodpovědností (kdo bude co dělat) a návrh jejich kooperace je důležitým a netriviálním krokem při návrhu software. Návrhové principy GRASP (General Responsibility Assignment Software Patterns), které sestavil Craig Larman, nám k tomu poskytují užitečná vodítka. V prvním díle se seznámíme se základními pojmy a probereme princip Protected variations.
Návrhový princip DRY (Don’t Repeat Yourself) nám sděluje jednoduchou myšlenku: Neopakujte se! Patří k principům z kategorie „to je přece jasné“, ale bývá často aplikován nesprávně. Pokud je ale použit dobře a s rozmyslem, ve výsledku nám pomáhá vytvářet kvalitnější kód a ušetří práci při jeho údržbě.