Přejít k navigační liště

Zdroják » Webdesign » Co aktuálně vaří ve W3C

Co aktuálně vaří ve W3C

Články Webdesign

Vítejte v přehledu nových standardů, které pomalu vznikají na půdě W3C.

Nálepky:

Představíme vám specifikace, na kterých W3C aktuálně pracuje a jejichž nové verze v nedávné době vyšly.

CSS Custom Properties alias CSS proměnné

Detailněji jsme se o nich rozepsali v článku Bylo nebylo aneb jak proměnné do CSS pomalu přicházejí. Jejich podpora v prohlížečích je zatím zanedbatelná. Jednou se jich dočkáme, ale může to ještě i pár let trvat. V dnešní době je lepší spolehnout se na nějaký CSS preprocesor.

Snímek obrazovky 2014-05-09 v 13.51.55

WOFF File Format 2.0

Oproti předchozímu, je WOFF (Web Open Font Format) ve verzi 1.0 podporován velmi dobře. W3C pracuje na nové verzi WOFF 2.0, jejíž hlavním účelem je přinést WOFF kompresi a tedy snížení přenesených dat, což je aktuální problém hlavně na mobilních zařízeních.

Service Workers

Tohle je větší novinka. Nejspíš už znáte Web Workers, což jsou zjednodušeně řečeno javascriptová vlákna (resp. procesy), která můžou běžet na pozadí vašich aplikací.

Service Workers fungují, když je uživatel offline, a sice dle schématu:

  1. webová aplikace zaregistruje service worker skript
  2. uživatel pracující s webovou aplikací je offline
  3. webová aplikace pošle požadavek na server, ale ten nemůže odpovědět (uživatel je offline), místo toho je spuštěn zaregistrovaný service worker, který může požadavek zpracovat a vygenerovat aplikaci odpověď

Mechanismem se trochu podobá funkci nástroje RoboHydra, vytváří další vrstvu na straně klienta, která nahradí server v případě, že není dostupný.

Existuje už jedna implementace. V Chrome najdete experimentální implementaci service workers (zapnete ji na adrese chrome://flags/#enable-service-worker). Zdrojové kódy implementace najdete jako samostatný projekt na GitHubu.

Zda se téhle novinky někdy na webu dočkáme, záleží na dalších výrobcích prohlížečů, zda se ji rozhodnou implementovat.

DOM4

Specifikace DOM4 je dalším postupným rozšiřováním Document Object modelu prohlížečů. Jedná se v tomto případě spíš o evoluci než revoluci. Většinu zde specifikovaných věcí již prohlížeče implementovaly a jelikož pro přístup k DOMu používá řada vývojářů některý z javascriptových frameworků, asi není nutné se touhle specifikací více zabývat.

A to je z přehledu aktuálně vyvíjených specifikací u W3C vše. Další najdete přímo na W3.org.

Komentáře

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentářů
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Stav SIMD v Rustu v roce 2025

Různé
Komentáře: 1
SIMD - neboli Single Instruction, Multiple Data - znamená, že procesor může jednou instrukcí zpracovat více datových prvků najednou. Typicky to znamená, že místo sčítání dvou čísel přičtete dvě sady čísel paralelně. To může přinést výrazné zrychlení například při zpracování obrazu, audia nebo numerických výpočtů. Pokud již SIMD znáte, tato tabulka je vše, co budete potřebovat. A pokud s SIMD teprve začínáte, tabulku pochopíte do konce tohoto článku

GPUI Component: moderní Rust GUI komponenty pro cross-platform desktop aplikace

Různé
Komentáře: 0
GPUI Component je open-source Rust knihovna rozšiřující framework GPUI o více než 60 moderních, nativních a multiplatformních UI komponent. Staví na deklarativním přístupu, stateless renderování a jednoduchém API inspirovaném Reactem či Yew. Díky optimalizovanému výkonu, podpoře témat a flexibilním layoutům umožňuje rychlý vývoj desktopových aplikací, jako je například trading nástroj Longbridge Pro. Knihovna je licencována pod Apache 2.0 a dostupná na GitHubu.