Přejít k navigační liště

Zdroják » Různé » Úloha od krabice ke krabici z kroužku programování pro děti

Úloha od krabice ke krabici z kroužku programování pro děti

Články Různé

Do kroužků programování doporučuji roboty Meet Edison. A jaké úlohy s nimi lze dělat? Ukážu vám opravdu jednoduchou úlohu, kterou děti zvládnou samostatně.

Text vyšel původně na autorově webu.

Pokud čtete moje články, víte, že do kroužků programování doporučuji roboty Meet Edison. A jaké úlohy s nimi lze dělat? O úloze železniční přejezd jsem už psal. Ta ale patří k těm složitějším, se kterou budou děti potřebovat pomoc. Pojďme se podívat na jednodušší úlohu, kterou zvládnou samostatně. Obecnější rady pak můžete najít v mém dalším článku Jak jsem začal s kroužkem programování.

Od krabice ke krabici – zadání

Naprogramujte robota tak, aby jel od krabice A ke krabici B, tam se otočil a jel zpět ke krabici A, kde začal. Programujte v prostředí EdBlock.

Pro koho je úloha určená

Úlohu zvládnou děti od 7 let. Úlohu vyřeší samostatně za 60 minut (byť by měl lektor sledovat, aby se někde příliš dlouho nezasekly).

Potřeby

  • robot Meet Edison
  • dvě překážky (krabice) s nepříliš lesklým povrchem a vyšší než robot (oboje kvůli odrazům infračerveného světla)

Didaktické poznámky

Zadání je úmyslně vágní. S citlivým přístupem lektora během několika fází děti samy objeví ideální řešení.

Fáze 1 – slepý robot

Prvně metodou pokus/omyl zjistí správnou vzdálenost krabice, respektive potřebnou dobu jízdy robota. Nejspíš přitom do krabice i narazí a tím ji posunou. Je dobré mít vzdálenost změřenou a vrátit krabici zpět na stejné místo, aby se nezměnily podmínky ostatním dětem, případně ji mít dostatečně zatíženou. Když vyřeší vzdálenost, budou se muset poprat ještě s otočkou. EdBlock totiž používá pro otočku rovněž čas, ale za vteřinu se otočí asi o 216 stupňů. Opět metodou pokus/omyl se dostanou ke zjištění, že čelem vzad odpovídá 0,8 vteřiny. Tady pravděpodobně budou potřeba hned dva zásahy lektora. Jednak děti na prvním stupni ještě neznají desetinná čísla a jednak Meet Edison používá anglický zápis s tečkou místo čárky, tedy 0.8.

Fáze 2 – robot „vidí“

Zdánlivě děti úlohu splnily, takže upravím zadání tak, že jim dám dvě jiné krabice, které jsou od sebe jinak vzdálené než ty první. Otočku již mají zvládnutou, takže budou ladit „jen“ vzdálenost.

Nyní opět upravím zadání a to tak, že na jedno naprogramování musí projet obě trasy. Doposud se příliš fixovali na vzdálenost. Dám jim dost času na to, aby sami přišli na to, co je oběma trasám společné, že se mají otáčet u překážky. Můžu jim napovědět otázkou: „Jak je možné, že člověk nenarazí do zdi?“ Dále: „Má robot Edison oči?“ Pakliže děti prošly tím, že si zkoušely programovat robota přes čárové kódy, tak vědí, že robot umí poznat překážku pomocí infračerveného světla. Tím jsou na správné stopě a musí „jen“ najít ten správný blok.

Doladění detailů

Při hledání finálního řešení se můžete setkat ještě se dvěma následujícími problémy.

  1. Robot Edison může mít tendenci krabici odstrkovat. Test, zda před sebou má nějakou překážku, se děje ve smyčce. Záleží tedy na tom, jak velký kus cesty urazí mezi jednotlivými testy.
  2. Oproti prvnímu řešení s přesnou délkou trasy děti zjistí, že se robot neotočí, protože nemá na otočku prostor. V prvním řešení totiž nezastavil těsně u krabice, ale v malém odstupu, který mu na otočku stačil. Je potřeba se dobrat k tomu, že stačí maličko couvnout.

Řešení

Uvádím řešení v prostředí EdBlock. Pokročilejší žáci, případně ti, co by stihli v hodině rychleji, mohou řešit v prostředí EdScratch.

Řešení úlohy

Související

Komentáře

Odebírat
Upozornit na
guest
2 Komentářů
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Martin Hassman

Autor článku Luboš byl před časem s tímto tématem v televizi v pořadu Sama doma. Pro zájemce přidávám odkaz https://www.ceskatelevize.cz/porady/1148499747-sama-doma/219562220600015/video/672302

K42

hmmm… a já se musel spokojit jenom s něčím jako

 ?KROK
 KDYŽ JE ZEĎ
     STOP
 JINAK
     KROK

:-D

Přístupnost není jen o splnění norem: nový pohled na inkluzivní design

Přístupnost a inkluze možná nepatří mezi nejžhavější témata digitálního světa – dokud o nich nezačne mluvit Vitaly Friedman. Na WebExpo 2024 předvedl, že inkluzivní design není jen o splněných checkboxech, ale hlavně o lidech. S energií sobě vlastní obrátil zažité přístupy naruby a ukázal, že skutečně přístupný web je nejen možný, ale i nezbytný.

Efektivnější vývoj UI nebo API: Co si odnést z WebExpo 2025?

Různé
Komentáře: 0
Jak snadno implementovat moderní uživatelské rozhraní? Které funkce brzdí rychlost vašeho webu? A kdy raději sami přibrzdit, abychom využitím AI nepřekročili etické principy? Debatu aktuálních dev témat rozdmýchá sedmnáctý ročník technologické konference WebExpo, která proběhne v Praze od 28. do 30. května. Který talk či workshop si rozhodně nenechat ujít? Toto je náš redakční výběr z vývojářských hroznů.

Zapřáhněte AI jako nikdy předtím. Květnová konference WebExpo přivítá hvězdy technologického světa

Od 28. do 30. května 2025 promění pražský Palác Lucerna na tři dny technologická konference WebExpo. Na programu je více než 80 přednášek a workshopů od expertů z celého světa. WebExpo tradičně propojuje vývojáře, designéry, marketéry i byznysové lídry a nabízí praktické dovednosti, strategické myšlení a přináší nejnovější trendy nejen v oblasti AI.