Přejít k navigační liště

Zdroják » Různé » Recenze: WordPress – efektivní publikování na webu

Recenze: WordPress – efektivní publikování na webu

Články Různé

Všimli jste si nové knihy v knihkupectvích věnující se oblíbenému redakčnímu systému WordPress a přemýšleli, zda si ji koupit? Pokud jste co se týče WordPressu nováčkem, pravděpodobně vám bude nápomocná. V ostatních případech si pravděpodobně budete muset počkat na jinou knihu.

Představte si situaci, kdy potřebujete spustit firemní blog nebo jednoduché webové stránky, ale váš oblíbený firemní CMS je na tento úkol až příliš těžkopádný a vytváření šablony vzhledu by znamenalo více času a práce, než jste ochotni tomu věnovat? Pravděpodobně sáhnete po některém z open-source redakčních systémů s dostatečnou uživatelskou základnou, která stihla vyprodukovat množství volně použitelných šablon. A zcela určitě narazíte na systém WordPress, jeden z nejoblíbenějších blogovacích systémů vůbec.

Problémem ale je, že ačkoli je WordPress ve své podstatě jednoduchý systém, nebo alespoň v porovnání třeba s Drupalem – abyste ho mohli co nejefektivněji používat, stále potřebujete jisté znalosti. Pří jejich získávání máte v podstatě několik možností. Buď si můžete začít pročítat oficiální webové stránky projektu, pomocí vyhledávače začít hledat tutoriály, nebo si pořídit nějakou knihu. Netřeba asi moc dodávat, že ze všech tří je poslední volba ve své komplexnosti nejpohodlnější.

Na českém trhu kniha věnovaná tomuto systému chyběla. To se změnilo, když nakladatelství Zoner press vydalo v loňském roce český překlad publikace Building a WordPress Blog People Want to Read s názvem WordPress – efektivní publikování na webu od Scotta McNultyho. Knihu, kterou byste mohli považovat za takový základní výukový manuál k systému WordPress. Jejím hlavním účelem je rychle čtenáře provést nastavením instalace systému a umožnit mu co nejdříve začít publikovat. Což je klad i zápor. Jak již anglický název napovídá, hlavním tématem je blogování. Tudíž neočekávejte, že se autor bude významněji zabývat i tvorbou jiných typů webů. Třeba právě těch firemních prezentací. Ostatně, k tomu WordPress ani není primárně určený.

Také se nejedná o programátorskou příručku pro vývojáře. Pokud chcete upravovat funkcionalitu systému i jinak, než jen přidáváním pluginů, nebo dokonce hledáte informace a rady o jejich vývoji, tato kniha rozhodně není určena pro vás. McNulty sice na konec jedné kapitoly přidal (velmi stručnou) zmínku, jak jsou pluginy vytvářeny, ale jedná se skutečně pouze o informaci, že to je možné. Psaním zdrojového kódu se zabývá pouze část věnovaná šablonám vzhledu. V ostatních případech se jedná maximálně pouze o krátké ukázky. Autor klade důraz na pochopení vnitřního fungování systému z pohledu uživatele a správce. Jeho vytyčeným úkolem je učinit pro čtenáře používání WordPressu co nejpřirozenější a bezproblémové.

Co se tedy naučím?

Hned v první kapitole je předložena otázka Proč WordPress? Ačkoli se název první kapitoly může jevit trochu ironicky, opak je pravdou. První stránka je sice věnována negativním stránkám WordPressu, zbytek je ale již věnován pouze těm kladným. A nečekejte propracovaný rozbor. Scott McNulty očekává, že jste se pro tuto blogovací platformu rozhodli z nějakého důvodu a dále se již problémem nezabývá. Osobně si nejsem úplně jist, proč vůbec byla tato kapitola do knihy zahrnuta. Přikláním se k názoru, že se prostě jedná o uvedení čtenáře do nového světa WordPressu. Očekával bych ale, že tato část, která pro některé čtenáře může mít veledůležitou roli při výběru knihy v knihkupectví, bude napsána lépe a s větší pečlivostí.

Kapitola věnující se instalaci systému na webserver a přístup k databázi MySQL je již napsána daleko lépe a vše je popsáno ve stylu krok za krokem. Zkušenější uživatelé (nebo v podstatě každý, kdo již alespoň jeden web zprovozňoval) z toho mohou být až trochu roztrpčení. McNulty napsal knihu opravdu (skoro) pro všechny, a tak zařadil i část zabývající se výběrem vhodného FTP programu. Zklamáním je, že nejsou rozvedeny běžnější problémy, se kterými se uživatel může setkat. Uvedeny jsou v pouze dva, z nichž jeden (nepovolení PHP skriptování na serveru) navíc není moc reálný. Věřím, že si autor v knize nemůže dovolit věnovat mnoho prostoru této problematice, nicméně toto minimalistické pojetí je spíš kontraproduktivní. Trochu to napravuje snad jen odkaz na českou podporu.

Po zdárné instalaci nastává otázka správy uživatelů a vytvoření prvního administrátorského a autorského účtu. Publikace čtenáře provede všemi běžnými úskalími nastavení profilu z jak uživatelského, tak správcova hlediska. Vysvětleno je přidávání nových uživatelů, jednotlivé role, jichž můžou nabývat, a jejich práva v rámci WordPressu. Nemělo by se tak stát, že dojde k nepochopení a náhodou nastavíte určitému uživateli vyšší stupeň oprávnění, než jste měli původně v plánu. Z nastavení přístupových práv autor plynule navazuje popisem administračního rozhraní a hlavní nástěnky (Dashboard). Účelem této kapitoly je pouze seznámit budoucího správce instalace s jednotlivými volbami a zajistit, aby nic důležitého nepřehlédl.

Vyzdvihnuty jsou pochopitelně důležité prvky a nastavení, které by u nové instalace neměly zůstat opomenuty. Což je téma celé páté kapitoly. Scott postupně čtenáři ukazuje a zároveň komentuje všechny volby, jež jsou pro jeho nový blog podstatně. Od nastavení časové zóny přes formátování po preference RSS kanálu, komentářů, avatarů a mnoho dalšího. Tato část knihy bude pravděpodobně nejhodnotnější pro uživatele, co nemají mnoho zkušeností s open-source redakčními systémy. Ačkoli je administrační rozhraní WordPressu jedno z jednodušších alespoň co se týče orientace (jako protipříklad lze znovu uvést Drupal), stále s ním bude práce daleko jednodušší, pokud jej budete dopředu znát. A to je přesně to, čím se tato publikace pyšní.

Dalších pět kapitol dopodrobna popisuje vydávání článků a tvorbu nových stránek, správu odkazů a souborů, obrázků a dalších dokumentů. Důraz je kladen také na administraci komentářů, zejména nastavení pravidel přispívání a moderování příspěvků. Autor v tomto oddílu také věnuje prostor diskuzi o významu komentářů na blogu. To je také jeden ze znaků knihy: McNulty neprovází čtenáře pouze světem WordPressu, ale také v omezené míře i světem blogování obecně. Proto pokud se zajímáte pouze o nastavení systému z technického hlediska, musíte se s těmito odbočkami buď smířit, nebo je přeskakovat.

Dvě kapitoly věnované šablonám vzhledu jsou z pohledu vývojáře webu informačně velice chudé. Jsou napsány pro uživatele, který bude chtít maximálně změnit barevné schéma prvků nebo umístění vyhledávacího formuláře. Jednotlivé soubory šablony jsou sice rozepsány a autor vysvětluje, jakou mají funkci a co dělají, ale do plnohodnotné příručky pro tvorbu témat má tento text hodně daleko. Více informací naleznete pravděpodobně i v některých českých tutoriálech na webu. Chcete-li ovšem pouze stáhnout jednu z mnoha dostupných šablon na internetu a lehce si ji upravit, v knize se dozvíte všechno, co potřebujete vědět.

Předposlední kapitola věnující se pluginům začíná již tradičně popisem jejich významu a administračního rozhraní. Pak pokračuje seznámením s jejich instalací a správou. Autor zahrnul výčet některých nejpoužívanějších pluginů, které byste rozhodně neměli opomenout. Toto musím hodnotit jako prozíravý krok. Ne každý se chce zabývat hledáním rozšíření pro funkce, které nejsou standardně zahrnuty v instalaci, ale jsou často požadovány uživateli. Vývoj vlastního pluginu je zmíněn pouze velmi okrajově. Spíše to vypadá, jako by Scott chtěl své čtenáře ujistit, že je to opravdu možné.

Závěrečná kapitola věnující se identifikaci a odstraňování problémů je spíše přehlídkou proč a zejména jak zálohovat blog. Nečekejte výčet chyb a jejích řešení, ale spíše obecné rady typu: Co dělat, když byl můj web napaden hackery? Evidentně pokud máte problém s WordPressem, je nejlepší pokusit se vyhledat chybovou hlášku vyhledávačem. Protože tato kniha vám s tím moc nepomůže.

Koupit, či nekoupit?

Otázka by spíš měla být: „co od této knihy očekáváte?“ Chcete se seznámit s Wordpressem? Pak vám ji směle doporučím. Můžete si jí listovat večer před spaním v posteli, a když si následující den sednete k počítači a začnete konfigurovat a celkově uvádět do provozu svůj nový blog, budete přesně vědět, jak na to. Ale tady bohužel možnosti této publikace končí. Pokud už svůj vlastní web na WordPressu provozujete a chtěli byste se dozvědět něco nového, třeba jak dále instalaci upravovat, vytvářet vlastní šablony vzhledu, programovat vlastní rozšíření apod. – ne, knihu si nekupujte, jelikož rozhodně není pro vás.

Dovedu si představit, že tuto knihu budete předávat společně s hotovým webem, jehož součástí je dnes tolik populární blog, neznalému zákazníkovi. Ušetříte si tak dlouhé hodiny, kdy byste mu vysvětlovali, jak vydat nový zápisek, nebo třeba přidat aktualitu či tiskovou zprávu. Navíc objednatel může tuto publikaci následně používat jako referenční příručku k blogování.

Hodnocení

Osobně se mi daleko více líbí originální název knihy než jeho český ekvivalent. Scott McNulty totiž opravdu od začátku do konce popisuje, jak blogovat pomocí WordPressu. Ne efektivně publikovat na webu. Trochu se obávám, že název bude pro mnoho lidí matoucí. A jelikož se jedná o první knihu o velice populárním blogovacím systému, spousta lidí si publikaci koupí v očekávání něčeho, co poté nedostanou.

Když se ale oprostíme od matoucího názvu a opravdu si knihu koupíte pro to, čím je – knihou pro začátečníky a neznalé – budete spokojeni. Protože na necelých 300 stranách vám bude vysvětleno, jak nakonfigurovat a do jisté míry i jak se starat o web běžící na WordPressu. Nic víc, nic méně. Pravděpodobně si budete stěžovat, že autor na něco zapomněl, či případně příliš zjednodušil. Protože to udělal v mnoha případech. Asi by se nemohlo jednat o 256 stránkovou knihu s velkými obrázky a textem psaném ve stylu Krok za krokem, kdyby se McNulty snažil podchytit všechny situace a dopodrobna popsat celý WordPress. Ale zase v tom případě už jej pravděpodobně budete docela dobře znát. Nebo vaše nároky budou jednoduše příliš vysoké.

WordPress – efektivní publikování na webu
Název WordPress – efektivní publikování na webu
Autor Scott McNulty