Přejít k navigační liště

Zdroják » Mobilní vývoj » Novinky od Adobe pro mobilní zařízení

Novinky od Adobe pro mobilní zařízení

Články Mobilní vývoj, Různé

Mobilní aplikace zažívají neobyčejný růst. S nástupem nových zařízení, která jsou zcela běžně připojená na internet, se stává tento segment trhu zajímavý také pro webové vývojáře, a samosebou i pro firmy, které vyvíjejí webové technologie. Společnost Adobe, která vyvíjí Flash, představila minulý týden své příspěvky v této oblasti.

Adobe má ve svém portfoliu široké spektrum nástrojů pro tvůrce webů – od dobře známých grafických nástrojů přes programy pro tvorbu stránek až po (trpěný, zatracovaný, nenáviděný či oblíbený) Flash, Flex a AIR. Jak tyto technologie hodlá skloubit s mobilními zařízeními, zaznělo minulý týden v Barceloně v rámci Mobile World Congress.

AIR aplikace pro mobily

Hlavní novinkou Adobe na Mobile World Congressu byl Adobe AIR pro Android – aneb možnost tvorby standalone aplikací, které následně můžete prodávat např. přes Android Market. (Nicméně není to povinností.) I na Androidu můžete volně instalovat různé aplikace, stejně jako na desktopu. Nejste na nikoho vázáni ani nikým kontrolováni. Pokud AIR nemáte předinstalovaný, stáhne se a nainstaluje při prvním spuštění AIRové aplikace. AIR pro Android by měl být k dispozici v druhé polovině roku 2010. Adobe s Googlem spolupracuje v rámci Open Screen Projectu a optimalizuje Flash a AIR pro co nejvyšší výkon. Výrobci HW mají s Androidem plány nejenom v oblasti telefonů, ale i tabletů – AIR aplikace pro Android pak samozřejmě beží i na těchto tabletech.

Mobilní Flash Player 10.1

Nová verze Flash Playeru má výrazně menší nároky na paměť a CPU a je optimalizovaná pro běh na mobilních zařízeních (viz článek na Zdrojáku o Flash Playeru 10.1). V případě paměti až 2× menší. Na MWC byl představen pro Google Nexus One, Palm Pre, Motorola Droid, Windows, Linux a Mac. Další zařízení se chystají v brzké době. K dispozici pro koncové uživatele by měl být v první polovině roku 2010. Pokud chcete vidět, jak běží na zmíněných zařízeních, můžete se podívat na tato videa

Adobe MWC
Farmville na tabletu s ARM-based nVidia Tegra chipem

Spolupráce s nVidia

Adobe v rámci Open Screen Projectu pracuje i na optimalizaci Flash Playeru a AIRu pro tablety. Společnost nVidia na MWC předvádí tablety bežící na čipsetu nVidia Tegra, založeném na architektuře ARM.

Adobe MWC

Spolupráce s BlackBerry

V rámci MWC proběhla i keynote o spolupráci Adobe a RIM (Research In Motion) – tvůrce komunikátorů BlackBerry. Adobe uvede v budoucí verzi Creative Suite přímou podporu pro tvorbu obsahu na BlackBerry. Jedná se např. o export z Illustratoru, testování v rámci Device Central, tvorbu HTML obsahu v Dreamweaveru, a také podporu pro Flash. BlackBerry bude mít nejenom plnohodnotný Flash Player, ale i Adobe AIR pro standalone aplikace, podobně jako výše zmíněný Android, které budou jejich tvůrci moci prodávat. Více v článku Flash Player 10.1 and AIR coming to Blackberry devices.

Adobe MWC

Contextual Apps

Kontextové aplikace jsou aplikace, které mají různé varianty vzhledu pro různá specifická zařízení. Typicky PC, mobil, set-top-box či herní konzole. Příkladem kontextové aplikace může být New York Times Reader, bežící na Google Nexus One v prohlížeči (FP10.1), jako Flash for Digital Home na set-top-boxu od Intelu a jako AIR aplikace na desktopu. Aplikace je mezi zařízeními synchronizovaná, můžete si vytvářet např. playlist v AIRové aplikaci, a následně jej spouštět na TV.

Adobe MWC

Packager for iPhone

Na Adobe MAX 2009 byla představena možnost zkompilovat Flash do nativního bytecodu, který běží na iPhone. Můžete tak vytvořit např. hru, která poběží s GPU akcelerací pomocí OpenGL ES, i na tomto zařízení od Applu. Aplikace jsou distribuovány standardně přes AppStore. V tuto chvíli si už můžete pro iPhone stáhnout aplikace vytvořené v budoucí verzi Flash Pro

Optimalizace flashového obsahu pro mobilní zařízení

Adobe si je, podle všeho, vědomo, že obsah pro mobilní zařízení je nutno optimalizovat. Thibault Imbert vydal oficiální whitepaper o optimalizaci Flashe pro běh na mobilních zařízeních. Pro vývojáře, kteří počítají s vývojem ve Flashi na mobilní zařízení, je to rozhodně doporučené čtení.

Tip: Výkon Flash Playeru na počítačích s Mac OS X

Pokud máte Maca a chcete, aby vám Flash Player bežel rychleji, zkuste už dnes betaverzi Flash Playeru 10.1. Podle slov zástupců Adobe zásadně vylepšuje a zrychluje běh Flashe. V kombinaci s posledním nightly buildem WebKitu podporuje běh pomocí Core Animation a jeho nároky na CPU jsou poloviční. 

Závěr

V poslední době se hodně diskutuje o budoucnosti Flashe v souvislosti s nástupem HTML5. Často padají slova o tom, že jde o jakýsi souboj mezi uzavřeným Flashem a otevřeným HTML5. Podle časopisu Wired šéf Apple Steve Jobs nedávno řekl, že „Adobe je líné, Flash má chyby a budoucnost internetu bude stejně založena na HTML5.“ Kevin Lynch, CTO Adobe, na to reagoval s tím, že Adobe dlouhodobě podporuje HTML (produkty jako Dreamweaver či Fireworks potvrzují jeho slova; nemalá část webdesignérů používá právě nástroje od Adobe). Podle Lynche „pokud by HTML mohlo spolehlivě nahradit Flash, ušetřilo by to Adobe spoustu práce.

Zatím je nástup HTML5 pomalý a Flash tak zůstává i přes své zjevné nevýhody jedinou opravdu crossplatformní technologií. Adobe zjevně hodlá tento trend udržet, a oznámený vstup na mobilní zařízení je jen logickým krokem.

Foto: Tom Krcha

Komentáře

Subscribe
Upozornit na
guest
27 Komentářů
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
peter

Anketa (http://www.lupa.cz/clanky/adobe-dostane-v-roce-2010-flash-vsude/)
Jak se stavíte k používání Flashe v masivím měřítku?
Jsem odpůrcem Flashe a jde-li to jinak, raději jej nepoužívám. 57%
Využívám Flash stejně jako jiné platformy, podle toho, co se víc hodí. 27%
Flash je moje oblíbená platforma a dávám jí přednost. 9%
Tahle záležitost se mě moc netýká, je mi lhostejná. 7%
Odpovědělo 206 čtenářů.

pas2007

„Jde-li to jinak, raději Flash nepoužívám“ – no takhle bych odpověděl i já, a přesto jsem nadšený flashař. :) Ano, pokud však dělám nějaký běžný web a tam to jde bez Flashe, nepoužiju ho.

Nějakou víru máte spíš vy. Normální lidi se neřídí vírou, ale když chtějí něco vytvořit, tak k tomu použijí technologie, které jim to co nejefektivněji umožní (nebo dokonce prostě umožní). Ani Adobe nemá žádnou víru, kdybyste pozorně sledoval jejich kroky – chová se naprosto racionálně, vydělává na nástrojích. Klientská technologie je vedlejší – Adobe podporuje a podílí se aktivně na vývoji HTML5, ale současně vedle toho si drží a rozvíjí i svou platformu, která je určena jako nadstavba – pro ty věci, které HTML5 zatím neumí. Konkrétní množina vlastností, které umí HTML5 a které SWF, není pevně daná, bude se neustále vyvíjet.

PP

Podle penetrace FP, procent u první odpovědi a počtu odpovídajících mi vychází, že několik odpůrců flashe stále ještě neodpovědělo.

pr.rybar

„Jde-li to jinak, raději Flash nepoužívám“ – no takhle bych odpověděl i já, a přesto jsem nadšený flashař. :) Ano, pokud však dělám nějaký běžný web a tam to jde bez Flashe, nepoužiju ho.

Pavel Šimek
http://zdrojak.root.cz/clanky/novinky-od-adobe-pro-mobilni-zarizeni/nazory/7282/

pas2007

Prostě blbě udělaná anketa. Zformulovat dobře alternativy odpovědí bývá větší kumšt než se na první pohled zdá. :)

pas2007

Tak mě napadlo… Ty mobilní Flash Playery budou nadále obsahovat AVM 1? Aby si tím Adobe nezadělalo na průser… Jelikož část vývojářů je pořád líná přejít na AVM 2 a tím budou prodlužovat špatnou pověst celé platformy (uživatel nepozná, jestli za pomalou a nenažranou aplikací stojí vývojář nebo platforma).

pas2007

Optimalizace částečně asi jo (grafika), ale AS1/2 kód vždycky musí výkonově zaostávat za AS3. Tak jenom abys byl připravený, až ti budou lidi ukazovat, jak jim jeden banner rozpálí telefon do ruda. ;-)

pas2007

Ok, tak jo, doufám, že s bezpečností taky pamatujou i na AVM1…

Ale pro iPhone se bude muset používat AS3, že jo? Což je dobře, železo od Steva je líné. :)

Borek Bernard

Flash pro iPhone neběží na AVM, použitý jazyk by s tím neměl souviset.

pas2007

Jazyk ne, ale bytecode podle mě ano. AVM1 má jiný bytecode než AVM2. A s tím je pevně svázána verze ActionScriptu. S AS1 nebo AS2 lze kompilovat do bytecodu AVM1. Do bytecodu AVM2 lze kompilovat jen s AS3. Nebo potenciálně z jiných jazyků – viz projekt Alchemy. A podle mě je součástí projektu Alchemy i ta portace pro iPhone (obrácený překlad – z bytecodu AVM2 do nativního kódu iPhone OS). Takže mi z toho plyne, že pro iPhone se bude muset používat AS3. Pokud se pletu, tak mě, Tome, oprav.

Borek Bernard

Myslím, že kompilátor pro iPhone pracuje přímo se zdrojovým kódem, ne s bytekódem (čímž není vyloučeno, že je podporován skutečně jen AS3, ale bylo by to na úrovni zdrojových kódů).

pas2007

Tak jsem to našel, je to jak říkám:

http://www.adobe.com/devnet/logged_in/abansod_iphone.html

Za překladem z ABC (Actionscript bytecode) pro iPhone stojí LVVM (low level virtual machine) – stejná technologie jako za překladem z céčka do ABC:

http://labs.adobe.com/technologies/alchemy/

Podle mě to je klíčová technologie pro Adobe do budoucna a vize je asi taková: Hlavní „křižovatkou“ je ABC. Na vstupu můžou být různé jazyky (primárně AS3). Na výstupu je bytecode pro různé platformy. Včetně „bytecodu webu“, tedy JavaScriptu pro HTML canvas.

Borek Bernard

No právě ze stejného devnet článku jsem čerpal taky a podle mě se tam píše, že iPhone compiler pracuje se zdrojovým kódem, ne s ABC, viz:

„We created a new compiler front end that allowed LLVM to understand ActionScript 3 and used its existing ARM back end to output native ARM assembly code.“

Uvidíme, ale zatím jsem neviděl žádný postup, jak zkonvertovat Flex aplikaci na iPhone app, což by znovu napovídalo o tom, že pracují na úrovni zdrojáku, ne ABC.

pas2007

No jo, divné, divné, ale nevím, jestli nezaměňují pojmy „ActionScript“ a „ActionScript bytecode“…

Z Flex SDK do iPhonu to nepůjde podle mě z obchodních důvodů – Flex SDK je zadarmo, Flash CS5 je komerční aplikace. Tady bych si rýpnul do Adobe, že se chce jednoduše taky malinko přiživit na „app store businessu“, i když principiálně je Flash platforma proti němu.

Každopádně jsem počítal s tím, že půjde vyrobit si ve Flash Builderu (nebo pomocí Flex SDK) knihovnu SWC, tu připojit k projektu ve Flashi CS5 a výsledek vyexportovat pro iPhone. Pokud tohle nepůjde, tak to bude znamenat, že to je opravdu přímá kompilace z ActionScriptu.

A co se týče Flex Frameworku, ten určitě nikdo nebude chtít používat na telefonech, není vhodný pro touch screeny a pokud vím, Adobe chystá Mobile Flex Framework.

Borek Bernard

Ano, mobilní Flex framework se chystá (codename Slider), ale zatím ani nespustili pre-release program. Vzhledem k rychlosti vývoje v Adobe je tedy mobilní verze minimálně rok daleko.

Jinak bych chtěl reagovat na poznámku, že „principiálně je Flash platforma proti app store businessu“ – koupili Omniture a navíc, pokud si dobře pamatuju, monetizace AIR aplikací byl jeden z bodů na nějakém slajdu o AIR vNext (nejsem si jistý, jestli už 2.0), takže možná něco jako AIR app store chystají. Uvidíme…

pas2007

Už kdysi před lety měla tehdejší Macromedia šílené myšlenky jako byl Central, jakýsi předchůdce AIRu, ovšem s „app storem“. Na desktopu něco takového nemohlo projít a po vstupu Adobe se vůbec chovají čím dál rozumněji a otevřeněji. Možná na mobilech zase někoho napadne držet pevnou ruku nad distribucí aplikací… Tak doufejme, že to bude leda exces nějakého výrobce nebo operátora, ne platformy jako takové. Monetizovat se dá i bez toho, viz hry na Facebooku.

pas2007

Ještě bych doplnil, že ten protiklad Flash platformy k app store businessu jsem myslel jako obecně protiklad webových aplikací (resp. aplikací šířených svobodně přes web, aby mě zase někdo nechytnul za slovo). AIR je už něco jiného, ostatně zahrnuje i HTML aplikace, takže pak by se jednalo i o „monetizaci HTML“.

pr.rybar

> Flash Player 10.1 pro Android je full featured player. Je tam temer vse co v playeru pro desktop. Snad jediny Pixel Bender tam chybi + nejake dalsi API …

Este keby ste chvilku pokracovali, tak prideme na to, ze tam vobec nie je. :)

full featured === 100% vsetko tam je
Alebo ja zijem v inom svete s inou logikou ako Vy? :)
Vase vyroky sa uz zacinaju podobat vyrokom naseho premiera. O nom je ale zname ze je populista. :)))

pas2007

Tome, hergot, dávej si pozor, co píšeš. My sice rozumíme, že „full featured“ je v tomto kontextu protiklad k „Flash Lite“, ale copak nevíš, že zdrojak.cz nasadil do provozu nový syntax validátor „rybar 1.0“, aby tomu rozuměli i roboti? :)

pr.rybar

Syntax bola ok, semantika je chybna.
Alebo Vy mate aj syntax a semantiku definovanu inak, pan Simek? :)

pas2007

To byl test, jestli tu ten program pořát běžý. :)

Borek Bernard

Tome, jak to bude s podporou Flashe na současných zařízeních, která by na to hardwarově měla, ale byla na trh uvolněna někdy v minulosti? Půjde FP 10.1 doinstalovat podobně jako na desktopu, nebo je nutná úzká spolupráce Adobe s výrobcem zařízení? Abych dal konkrétní příklad, zajímá mě třeba Samsung Omnia II.

Enum a statická analýza kódu

Mám jednu univerzální radu pro začínající programátorty. V učení sice neexistují rychlé zkratky, ovšem tuhle radu můžete snadno začít používat a zrychlit tak tempo učení. Tou tajemnou ingrediencí je statická analýza kódu. Ukážeme si to na příkladu enum.