Komentáře k článku
„Flash je mrtev, HTML5 není připravené, co teď?“

Prohlášení společnosti Adobe o ukončení vývoje Flash Playeru pro mobilní zařízení vzbudilo velkou vlnu emocí a komentářů. Po několika dnech už je situace jasnější a přehlednější. Pojďme si tedy shrnout, co vlastně Adobe oznamuje, co to znamená pro Flash a co to znamená pro web jako takový.
potreba?
a kto potrebuje flash?
Re: potreba?
Zvláštní otázka.
V kontextu aktuálního redefinování té technologie může znít odpověď třeba: Potřebují ho vývojáři, kteří se specializují na hry nebo aplikace s vyšší mírou multimediálního obsahu a chtějí minimalizovat náklady na vývoj při souběžném cílení na více platforem (iOS, Android, Blackberry, Samsung Smart TV, v blízké budoucnosti mobilní Windows…).
A Kdo ho (už) nepotřebuje: webdesigneři.
Re: potreba?
Skvěle řečeno :o)
Re: potreba?
no nevim zda lze produkty psane ve flashi nazyvat hrami …
Re: potreba?
Nerozumím… Jak byste to nazval? Lidi to hrajou, vydělává to víc než AAA tituly… tak jak to nazvat?
Flash
Díky za článek – už na mě šla depka, jak jsou jiné odborné servery neskutečně povrchní, když jsem četl komentáře k téhle věci.
Jen bych chtěl autora v něčem poopravit. Adobe určitě nechce pod značku „Flash“ zahrnout i nástroje pro tvorbu HTML5. To by bylo pro vývojáře dost matoucí. Různé nové nástroje pro HTML jako Adobe Edge nebo Adobe Muse se sice inspirují těmi z rodiny Flash nástrojů, ale samy do této rodiny nepatří. A bohužel mají k praktické použitelnosti ještě daleko.
Je tam sice určitý přesah – např. nová verze Flash Pro editoru bude umět exportovat movie clipy jako sprite-sheety pro využití i v javascriptových animačních frameworcích (včetně příslušných metadat), ale to nic moc neznamená a takové přesahy tam byly vždy (export do videa, apod.).
Abych to shrnul, v Adobe se rozhodli pro jasné oddělení webařiny od vývoje klasických aplikací. Pro to první bude HTML5 a zcela nová rodina nástrojů. Pro to druhé bude Flash – po přechodnou dobu na desktopech ještě formou pluginu do browserů, ale jinak se Adobe jednoznačně přihlásilo k dlouhodobé vizi plugin-free browserů.
Re: Flash
V Adobe to ale těžce nezvládli marketingově. I vy, coby vývojář, potřebujete plánovat do budoucna a pokud v průběhu několika měsíců Adobe publikuje pro laickou veřejnost několik protichůdných prohlášení, není to dobré ani pro vývojáře.
Flex teď půjde pod Apache, tak snad se ledy pohnou..
ovšem to, co řadu vývojářů zajímá mnohem více, je podpora Adobe vůči flashplayeru/AIRu , pokud kvůli nerentabilitě odstřihli mobilní flashplayer, kde je jistota, že to samé neudělají zítra s desktopovým FP(určitě ho to čeká taky) a pozítří s AIRem? Je jasné, že to v horizontu 1-2let tak horké nebude, protože AIR potřebují i pro své HTML5 exporty, aby je šlo distribuovat jako instalované aplikace, až tyhle horké dny přejdou,zase se vrátíme v „klidu“ do práce…
Re: Flash
Microsoft to úplně stejně podělal se Silverlightem. Taky už nechápu, co tam ti manažeři dělají.
Re: Flash
Kde je jistota? Jistota není nikdy žádná. Firmy jako Google nebo MS startují a zabíjí své produkty ještě s větší frekvencí. Pořád se musíme přizpůsobovat. Flash bude nadále jen jedním z možných vývojářských nástrojů pro aplikace. Bát se, že skončí, je stejné jako bát se, že se přestanou vyrábět náhradní díly do mého oblíbeného soustruhu. Tak holt přesednu na jiný. Všechno, co v IT děláme, stejně určuje pár velkých firem, byť si někteří myslí, že nad tím vyzrají, když se zaměří na tzv. svobodné technologie.
Re: Flash
..souhlasím, i když trochu té jistoty, alespoň krátkodobé, bych rád měl(hlavně kvůli zákazníkům). Byť sám vím, jak to „pravděpodobně“ bude s dalším vývojem, tak to, co se teď podařilo, znejisťuje především zákazníky.
A musím přiznat, že vývoj a „cool“ efekt, kterým se Adobe prezentuje, mě poslední rok trochu ukolébalo abych místo toho uvažoval v širších souvislostech.
Re: Flash
Jinak souhlasím, že marketingově to byl průser. Mohli vydat zprávu nadepsanou „Posilujeme Flash platformu na mobilních zařízeních“, přičemž sdělení by zůstalo stejné.
konecne paradny clanok
1000x chvalim … asi najlepsi clanok aky som za posledne mesiace cital … taktiez suhlasim s tym, ze vyhlasenie adobe nebolo velmi rozumne, pretoze „obycajni ludia“ ktori nepoznaju hlbsie tuto problematiku budu poznat len titulok, ze „flash zrejme konci“ … co je trosku skoda
Niektorym ludom by som to dal ako povinne citanie ;)
Dlho som neboj na zdrojaku, ale asi tu budem chodit uz castejsie :)
Vyborne!
Naozaj skvely clanok, a povinne by si ho mali precitat vsetci tzv. doomsayeri. :-) Inak, tiez ma Adobe tymto vyrokom zaskocilo, ale nejako som sa o to nezaujimal. Az tu, hlavne titulkou clanku som sa donutil precitat detaily. Vdaka.
Flash upadok
Spravu ktoru vydalo Adobe a to co ludia s toho pochopili su dve rozne veci. Vacsina to chape ako vitazstvo HTML a upadok Flashu. Utvrdzuje ma to len v tom, ze ludia si proste praju zanik Flashu. Je to skor nalada trhu je prejst od Flashu na HTML. Adobe by pravdepodobne muselo prist s niecim novym co by zmenilo tieto nalady. Myslim, ze Adobe s tym uz bojuje dlho.
tatrabanka bankovnictvi
to docela zamrzi, udelat horkou novinku a pri spusteni zjistit, ze jedete na mrtvem koni :)
pritom totez mohli klidne mit v html
Re: tatrabanka bankovnictvi
Ono to bolo každému jasné, už keď vývoj IB vo Flashi ohlásili.
Re: tatrabanka bankovnictvi
Jako že mohli mít totéž v HTML už teď, ve stejném čase, za stejné peníze a pro stejný podíl uživatelů jako v případě použití Flashe?
Skvělá analýza
… dík, Martine.
Re: „Flash je mrtev, HTML5 není připravené, co teď?“
Konecne clanok, ktory nevizdvihuje HTML5 do neba ale ukazuje, ze v HTML (zvlast 5), vladne chaos a nejednotnost, ktora tu este dlhy cas bude.
clean
Férovej článek (co mi přidal i trochu naděje, že to co mám napsáno ve Flexu nebudu muset v blízkém horizontu předělávat do něčeho… co ještě vlastně ani neexistuje). Děkuji.
haxe
mimo jiné se hodí zmínit jazyk haxe, dart (stačí jenom dodat nejaké gui třeba z google closures), gwt a krom toho všeho se dá i na internetu najít kompilátor action-scriptu do javascriptu…
Re: haxe
„stačí jenom dodat nejaké gui“ – to mě poměrně pobavilo toto, expresivní, jednoduchý a mocný základní jazyk je důležitý prvek skládačky, ale „nějaké gui“ tedy rozhodně nestačí… GUI už se vyvíjí desítky let a podívejte se kolikrát museli jednotlivé party postupně skoro všechno zahodit a začít znova (stačí se podívat na GNOME a KDE na desktopu)… a od webu se přeci safra neustále očekává, že nabídne kvalitu, kterou lze dosáhnout pomocí GUI na desktopu…
Otevřenost
Ona se ta bitva „Flash vs. HTML5“ nemusela vůbec konat, kdyby byl Flash Player šířen pod nějakou svobodnou licencí…
Re: Otevřenost
To si vůbec nemyslím. Apple by zakázal Flash Player, ať by byl pod jakoukoliv licencí. Stejně tak Microsoft. Tyhle firmy se shodly na vizi plugin-free browseru a je úplně jedno, jestli je to z bohulibých důvodů (příjemnější řešení pro uživatele) nebo z toho důvodu, že chtějí uživatele naučit prémiový obsah a aplikace hledat spíše v app marketech než v browseru.
Re: Otevřenost
V principu je jedno, jestli je nějaká funkčnost realizovaná pomocí pluginu nebo přímo prohlížečem. Jde o tu otevřenost a standardizovanost – kdyby takový Flash byl, má výrobce prohlížeče na výběr – může ho implementovat podle standardu sám (bez pluginu) nebo použít hotovou implementaci od někoho jiného (s pluginem – případně tu implementaci použít jako knihovnu a začlenit do svého prohlížeče, takže to bude opět bez pluginu, ale ušetří si práci s vlastní implementací standardu).
Re: Otevřenost
Flash Player od Adobe sice není open source, ale formát SWF (a všechny související) jsou otevřené formáty a výrobcům browserů nic nebrání je naimplementovat po svém. I Apple to klidně mohl udělat v Safari pro iOS. Ale neudělal to, protože je to moc práce a jeho vize je jiná – náročnější obsah a aplikace směřovat do kontrolovaného app storu.
Re: Otevřenost
To mi zní jako hezká pohádka.
Je to horší, než se zdá
Po víkendu by se článek mohl jmenovat „Flex je mrtev, HTML5 není připravené, co teď?“, protože kromě mobilního Flash Playeru se z Adobe poroučí i Flex (přejde pod zatím v detailech neznámý model OSS vývoje pod Apache Foundation). A právě zavržení Flexu je z mého pohledu ta nejzávažnější věc.
Jak je v článku správně napsáno, budoucnost možná není ve Flash Playeru, ale to nevadí, Flash Platform je dnes daleko širší pojem a svým způsobem je správné, že se Adobe začíná soustředit na HTML5 – firmy jako Apple a Microsoft ukazují, že skutečně jen HTML5 bude v budoucnu dostupné univerzálně. Flex však mohl mít i bez Flash Playeru svou budoucnost – je to vysokoúrovňová vývojářská technologie a kompilace je jen „implementační detail“. Pravda, zkompilovat dnes něco do HTML/JS a docílit u uživatele stejné konzistence jako v případě Flash Playeru je obtížné až nemožné, ale situace se bude zlepšovat a dlouhodobě by to nemusel být nepřekonatelný problém. A ve Flexu / ActionScriptu má Adobe obrovskou komunitu vývojářů.
Adobe se ale Flexu zbavilo. Do jiných divizí přesunulo vývojáře a manažery jak z Flex týmu, tak z týmu pracující na doprovodné backendové technologii (ADEP, dříve LiveCycle), stejný osud potkal i AIR tým apod. Zkrátka to skutečně vypadá, že Flash Platform přestalo být pro Adobe prioritou a chce do ní přestat investovat teď hned, ještě než se objeví reálná alternativa. Absolutně tomu nerozumím.
Všichni asi chceme vidět, jak se věci v příštích měsících vyvinou, ale závažnost situace potvrzuje fakt, že většina kolegů Flex vývojářů aktivně zkoumá alternativy. Pokud Flex umře, bude pro celou oblast vývoje RIA aplikací hodně velká škoda.
Re: Je to horší, než se zdá
Tento komentář ovšem obrací celou situaci úplně naruby a článek se tak stává jen dalším mylným výkladem situace kolem Flashe…
Re: Je to horší, než se zdá
V Adobe vědí, jak člověku zkazit víkend :)
Re: Je to horší, než se zdá
Aha, tak informace o zaříznutí (pardon: „osvobození“) Flexu se ke mně nedostala… Za tuhle nepřesnost se čtenářům omlouvám.
Re: Je to horší, než se zdá
Doporučuju přímo zdroj – http://blogs.adobe.com/flex/2011/11/your-questions-about-flex.html – včera tam navíc přibyl update. V něm je zajímavá třeba zmínka o „Falcon JS cross-compiler“.
Re: Je to horší, než se zdá
Že Flex SDK přechází na otevřený commitment, bych nepovažoval za takovou katastrofu. Spousta jazyků a frameworků takto funguje odjakživa, takže co.
Opratě přece stejně pořád drží Adobe funkčním vývojem FP/AIR. A vzhledem k tomu, že Flash Builder je primární nástroj pro tvorbu AIR aplikací (které zůstávají prioritou Adobe), nemyslím si, že by jeho engine Adobe nechalo jen tak bez dozoru vykrvácet.
Re: Je to horší, než se zdá
To s tím držením opratí nad vývojem FP / AIRu je velmi dobrá poznámka, jen není jasné, jestli to je pod novým modelem plus nebo mínus. RIA aplikace totiž pod FP nejsou pro Adobe prioritou a nové vlastnosti tak můžou znamenat „jen“ vylepšování 3D enginu, videa a podobně. Taky je otázka, proč by se pod ASF do vývoje Flexu měla zapojit nějaká jiná velká firma, např. IBM, když běhové prostředí stále plně kontroluje Adobe a kdykoliv může přijít zvrat jako tento víkend (a on dříve nebo později přijde).
Všechny nedávné události jsou především krizí důvěry. Nikdo celkem nezpochybňuje, že FP i Flex tady ještě nějaký čas budou a stále se bude jednat o kvalitní technologie, ale postavit na nich nějakou aplikaci, do které chci nainvestovat několik člověkoroků práce (běžný případ RIA projektů)? To si hodně firem rozmyslí.
Re: Je to horší, než se zdá
..přesně tak, „velkoryse“ se zbavíme Flex SDK pod rouškou populárního open source (což by snad i mohlo celé věci trochu pomoci s ohledem na dosavadní „pružnost“ Adobe).. ale běhové prostředí budeme stále ovládat my, budeme na něm i dále pracovat a zlepšovat, věřte nám, myslíme to upřímě…
Jediné slovo, které bude po těchto dnech s Adobe velmi často omíláno je „DŮVĚRA“
Re: Je to horší, než se zdá
Flex, tzn. jeho architektura, jazyk MXML, komponenty, skinování – to všechno má velkou hodnotu samo o sobě, bez ohledu na cílové prostředí. Noví „majitelé“ Flexu by se měli soustředit na to, jak se zbavit závislosti na jednom konkrétním runtimu. A snad to udělají, viz Falcon JS cross-compiler… A i samotná závislost na FP/AIR není už žádný velký problém, protože z FP/AIR se za poslední roky stal natolik low-level runtime, že těžko si představit, co dalšího by tam flexaři pro svoje potřeby chtěli přidat (můžou třeba zkusit renderování přes Stage3D místo display listu ;-)).
Re: Je to horší, než se zdá
Ad „A snad to udělají, viz Falcon JS cross-compiler…“
Snad ano, pak to bude konečně zajímavá platforma. Ale kdyby byl Flash Player otevřený, tak by to bylo zajímavé a perspektivní už teď.
Re: Je to horší, než se zdá
Jak už jsem psal na jiném místě – formáty Flash platformy otevřené jsou. Tvrdit, že kvůli uzavřenosti Flash Playeru není platforma zajímavá, je stejné jako tvrdit, že HTML není zajímavé kvůli tomu, že MSIE je uzavřený software.
Ale především to je akademická debata, která lidi z praxe moc nezajímá.
Re: Je to horší, než se zdá
Posledních pár minor verzí vyvíjeli uzavřeně s odůvodněním, že nové vlastnosti SDK jsou vázány na nové vlastnosti runtimu, takže podle stejné logiky teď hodlají přestat vyvíjet runtime (pro RIA), nebo minimálně bude mít SDK za runtimem zpoždění. Takže update ActionScriptu, zpracovávání metadat, AOP a další důležité věci pro enterprise vývoj jsou hodně s otazníkem.
Falcon-JS je velká naděje, ale poprvé se zmínka o něm objevila až v tom nejposlednějším „krizovém“ blog postu, aby trochu uklidnili komunitu, nikdy předtím veřejně o cross-kompilaci do HTML5 nemluvili (a to jsem v interním listu, kde víme novinky jednu až dvě verze dopředu). Osobně vážně doufám, že se to nějak časem podaří naprogramovat, ale moc nechápu, proč zodpovědnost za tuto klíčovou práci dali mimo firmu. Asi pro ně Flex vážně přestal být důležitý.
Re: Je to horší, než se zdá
Aha, tak to jsem nevěděl … update ActionScriptu bychom uvítali i my, co máme Flash „na hraní“ :). Tak snad to nějak dopadne…
Re: Je to horší, než se zdá
..nejhorší na tom je, že rozumná alternativa neexistuje.
Momentálně mi to připomíná situaci, kdy v dobře rozjetém závodě, po několika úspěšně projetých kolech úmyslně vyřazujeme rychlost, aby nás dojel synek bohatého sponzora,který sice neumí jezdit, má vysokou spotřebu, občas to auto rozfláká, koukat se na něj nedá.. ale co, třeba z něj něco vyroste, tak mu budeme držet palce, protože nám ta rychlost pomalu a jistě časem dojde, takže budeme muset přesednout, pokud chceme být v čele závodu :)
fantom
A co jazyk fantom ? Součástí tohoto jazyka je i fwt – Fantom Widget Toolkit
http://fantom.org/doc/fwt/index.html
Portability
Write code portable to the Java VM, .NET CLR, and JavaScript in the browser.
aktualne alternativy
otazka je ake su alternativy pre vyvoj RIA. Napadaju ma 2:
1. Javascript MVC frameworky ako napr. backbone.js, sproutcore,extjs … btw ma niekto skusenosti s vyvojom v tychto fw, a co si onich myslite ?
2. GWT, respektive jeho nastupca Dart(respektive fw postaveny na darte), nakolko vyvoj gwt zanika a vyvoj sa smeruje na dart. Dart z roznych dovodov podla mna hlavne licencnych(nezavyslost googlu na jave)…
-tato 2. alternativa nieje velmi aktualne prednesok kedze este niejaku dobu potrva kym sa dart dostane do pouzitelnej podoby.
-btw tiez nechapem preco nespravia funkcny compilator do (javascriptu/html5) ked to dokazali s GWT. A navyse action script by malo byt omnoho jednoduchsie prelozit do javascriptu ako javu(kedze AS vychadza z ecma scriptu).
Re: aktualne alternativy
Kompilovat AS3 do JS by na tom celém byl ten nejjednodušší úkol. Ostatně AS2 (který byl o krůček jednodušší než AS3) fungoval tak, že se překládal do AS1 a AS1 je už přímo shodný s JavaScriptem.
Problém není v jazyce, ale v tom dalším – jak renderovat grafický výstup. Když se řekne Flex, tak si sice každý představí data gridy a buttony a scrollbary, takže to zdánlivě vypadá jednoduše. Ale vývojář kdykoliv může použít i low-level API Flash Playeru, může používat 3D, různé bitmapové efekty, práci s kamerou, peer-to-peer komunikaci přes UDP, generování zvuku… tyhle věci by bylo těžké nebo nemožné namapovat na API JavaScriptu.
Musel by se vyčlenit nějaký „Flex Lite“, který překládat půjde. Což by stejně za pokus stálo. Ideální by bylo (bývalo), kdyby spojili síly právě s Googlem – ten by převzal ActionScript, který má velkou vývojářskou základnu, radši než vymýšlet nový jazyk Dart, který je principiálně shodný (prostě „dospělý Javascript“). Jako bonus by od Adobe dostali vyzrálý komponentový framework, který teď stejně dostává zadarmo komunita.
Re: aktualne alternativy
Výborný komentář.
Re: aktualne alternativy
Ja problém javascriptu vidím v tom že chybí/nelze udelat poradne ide…
Ono řeči typu js je převlečený lisp nejsou daleko od pravdy… ukazte mi ide
ktere dokáže doplňovat metody pro frameworky typu dojo, mootools…
IDE které chápe to že v dojo načítám jiné třídy pomocí dojo balíčkového systému, IDE kté rozumí všemu z http://zdrojak.root.cz/clanky/zakladni-vzory-pro-vytvareni-jmennych-prostoru-v-javascriptu/ a je schopno podle toho správné doplňovat kód…
jinak https://github.com/jashkenas/coffee-script/wiki/List-of-languages-that-compile-to-JS
je tam zmíněný i jangaroo – AS3 (ActionScript) to JavaScript compiler
Re: aktualne alternativy
tak je tu este coffescript, podla mna by mohla byt buducnost RIA v pisani app coffescripte s frameworkami ako backbone.. . Zatial vsak nikoho nepoznam kto v tom nieco produkcne napisal.
Re: aktualne alternativy
37signals si vytvořili vlastní mobilní verzi basecampu pomocí coffeescriptu a vlastního Cinco mobile frameworku (které tvoří propojené Backbone.js + Zepto + Eco + Stitch).
Re: aktualne alternativy
Cely Grooveshark je napisany v CfS a Backbone. Sami si sa to pozrite, lezie z toho 1M javascriptu. Na Githube su potom tony projektov v CfS, napr. hubot od samotneho Github.
Re: aktualne alternativy
Mala poznamka:
Pokud vim, tak Grooveshark neni napsany v Backbone.js, ale v JavascriptMVC (coz je muj oblibeny framework, samozrejme ;)
Co se tyce pouziti CoffeeScriptu to nevim (ze zdrojaku to nevyctu), ale spis pochybuju – kod nevypada, ze by byl vygenerovany. Navic ve spojeni s JMVC se CoffeeScript moc nepouziva..
Re: aktualne alternativy
Produkční využití / nasazení CfS samozřejmě už je, a není málo příkladů. Horší problém je stále v tom, že jediné spojující IDE je „příkazová řádka + editor se syntax highlightem“. Všude. Ten systém, co navrhoval kolega nahoře, se Spine a Backbone a CoffeeScriptem, je velmi reálný, ovšem psát v tom RIA je pořád ruční otročina. Elementární refaktoring, jako bezpečné přejmenování funkce, snadná práce s asynchronním kódem, změna sekvence na funkci nebo jakákoli jiná inteligentnější práce s kódem stále není (třeba CoffeeScript bude asi snazší oříšek – doufejme). A to je ten problém, bez kterého je, pardon, víceméně jedno, jak pokročilý framework máte, výsledkem je stále drahá ruční práce…
Re: aktualne alternativy
A jak to vidíš do budoucna – budou časem slušná IDE, nebo je to u těchto jazyků více méně trvalý problém?
Re: aktualne alternativy
a je niejake pouzitelne IDE pre coffeescript. existuje plugin do netbeansov,neviem vsak nakolko je to pouzitelne https://github.com/dstepanov/coffeescript-netbeans
Re: aktualne alternativy
Silverlight umí vše co Flash, v daleko propracovanějším jazyku C# + XAML, je úzce propojen s celým .NETem, má výborné vývojové prostředí (oficiální dokonce hned 2: Visual Studio a Expression Blend), komponent pro něj existuje nespočet atd. Pro vývoj RIA prostě nejlepší volba…
Re: aktualne alternativy
C# není „daleko propracovanější“ než ActionScript 3.
XAML rozhodně není propracovanější než MXML.
Visual Studio není o třídu lepší než Flash Builder, možná o kousek.
Expression Blend rozhodně není lepší než Flash Proffesional.
Komponent není víc pro Silverlight než pro Flex.
Propojenost s .NETem zajímá jen někoho (připomíná to argumenty Radka Hulána ohledně nepropojenosti služeb Googlu s produkty Microsoftu :)).
Tak prosím dosti pohádek, ano? :)
Re: aktualne alternativy
C# je rozhodně a s předstihem nejpropracovanější programovací jazyk ze všech v současnosti existujících, ač ne každý patlal jej dokáže docenit.
konkrétní použití
Všechny články html5 vs. flash mluví o jakýchsi RIA jako o jednom homogenním balíku.
Ale když si to trochu rozsekáme – na hry, multimediální prezentace a vůbec věci „kde se hýbe spousta věcí a hraje do toho muzika“ je určitě flash lepší řešení, i když pouze pro desktopy.
Na „pracovní“ aplikace jako Gmail, Google Docs, Basecamp, iCloud, apod. je zase asi lepší html5, za asistence nějakých frameworků typu sproutcore, batman, backbone,…
P.S. „bezešvá spolupráce“ – to je pěkná prasárna…
HTML5 RIPs the WWW
cely se to melo jmenovat: Jak HTML5 zabije Web: nepujde blokovat flashove reklamy, protoze zadne nebudou.
Re: HTML5 RIPs the WWW
vysvetleni k „zabije“: vykon vykon vykon a jeste jednou rozdilny vykon jednotlivych zarizeni. doted byl web pouzitelny zabokovanim flashe skoro vsude a povolenim jen vybranych elementu v dobe, kdy je clovek chtel pouzivat a byl ochoten jim obetovat vypocetni vykon poddimenzovaneho kusu HW. dokud tohle selektivni spousteni nebude v HTML5 prohlizecich, tak je budoucnost WWW tak jak jej zname zhruba 2 metry pod zemi nebo v peci v krematoriu.
Nejde jen o Flex a hry
Ono nejde jen o Flex a hry. Např. některé firmy používají SWF a Flash Player pro svoje interní tutoriály, prezentace (Adobe Captivate, Adobe Presenter). Zatím se ve firmách používají převážen PC, ale za pár let současný boom iPad, iPhonů dorazí i do této sféry. Co pak s takovou SWF dokumentací? Spoléhat na nějaké OSS přehrávače třetích stran? Nebo možná nejlépe se začít Flashe zbavovat už teď.
Re: Nejde jen o Flex a hry
Vždyť na iOS Flash funguje, jen ne formou pluginu v browseru, ale jako samostané aplikace. Samozřejmě, že tam nepřehrajete hotové historické SWF, ale s minimem úsilí ho můžete přeexportovat do podoby normální iOS aplikace, a samozřejmě veškeré znalosti flashařů budou normálně použitelné dál.
Re: Nejde jen o Flex a hry
Spoléhat se na nějaký proprietární formát a libovůli jeho autora a jedinou implementaci se nevyplácí, já to říkám pořád :-) Chyba se prostě stala už v minulosti, kdy si zvolili Flash, teď už se s tím nedá moc dělat a existují více či méně špatná řešení.
Stávající dokumentaci bych nechal dožít (on ten Flash taky neumře ze dne na den) a pro tu novou se poohlédnout po něčem jiném…
Re: Nejde jen o Flex a hry
Aha, takže chybu udělal kdokoliv, kdo kdy v minulosti použil Flash. Nevadí, že to dobře posloužilo ke svému účelu. Nevadí, že kdekdo díky Flashi dokonce hezky zbohatnul. Ale je to proprietární formát, takže kdo ho použil, udělal prostě chybu. Tyhle názory vždycky dokážou vykouzlit úsměv. :)
Re: Nejde jen o Flex a hry
A ještě k té „libovůli jeho autora“ – není to na iOS spíše tak, že tam šlo o libovůli jednoho pána, který rozhodně autorem Flashe nebyl? Takový pán může udělat čáru přes rozpočet jakékoliv technologii, ať je otevřená nebo uzavřená, dobrá nebo špatná.
Svym zpusobem je to skoda
… zatim se spousta problemu jednoduse odstranila tim, ze se NEnainstaloval kodek pro Flash. Ted bude potreba najit jiny ucinny zpusob blokovani nezadouciho obsahu :(
Re: Svym zpusobem je to skoda
Doporučuju vyhodit počítač do popelnice a nepořizovat nový.
JavaScript nebo ActionScript
Dobrý den chtel bych se zeptat v jakem jazyce by bylo nejlepši udelat tento program JavaScript, ActionScript ?
Podmínkou je aby jel na webu.
http://www.circuit-diagram.org/downloads
Z pohledu uživatele
Dobrý den, je to pěkný článek, mnohé mi osvětlil, ale na druhou stranu, čistě z mého uživatelského pohledu mě celkem nezajímá, jak si to vývojáři a programátoři vyřeší a v čem budou programovat a jak, ale zajímá mě, kdy mi konečně na mobilních zařízeních začnou fungovat věci, které mi díky této změně nefungují.
Ať vlezu na jakoukoliv stránku, všude na mě civí rámečky s chybějícím modulem a to je dost nepříjemné. Má to tedy jednu výhodu – nevidím otravnou reklamu ;-)
Částečně jsem problém vyřešil instalací starší verze Flash Playeru do orig. prohlížeče, ale do chromu to např. dostat nelze. A i tak, některé věci už vyžadují novější verze FlashPlayeru a tam prostě máme všichni smůlu.