Přejít k navigační liště

Zdroják » Různé » Cappuccino: zobrazujeme tabulku s daty

Cappuccino: zobrazujeme tabulku s daty

Články Různé

Minule jsme se naučili pracovat s uživatelským rozhraním a jeho základními prvky. Vytvořili jsme si jednoduchou aplikaci, která nám umožnila přidat položku z textového pole do pole CPArray. A v dnešním díle si naší aplikaci vylepšíme o možnost zobrazení záznamů v tabulce.

Čeho chceme dosáhnout

V dnešním díle můžeme s naší jednoduchou aplikací, kterou jsme si vytvořili v minulém díle, pokračovat a rozvíjet ji.

Podstatnou částí většiny webových aplikací je rozumná forma výpisu dat, v našem případě se zaměříme na výpis úkolů do tabulky.

Naše aplikace bude vypadat v závěru takto:

Co k tomu budeme potřebovat

Začneme odděleným příkladem jednoduché tabulky, kterou následně na naší aplikaci napojíme.

CPTableView

Třída, která nám umožní pracovat s tabulkou se jmenuje CPTableView. Jak jsme si ale v prvním díle seriálu řekli, oficiální dokumentace nám toho příliš nepoví, proto doporučuji přečíst referenci k třídě NSTableView.

Příklad – tabulka

Začneme vygenerováním nového projektu pro oddělenou implementaci tabulky:

a pročištěním kódu:

@import
@implementation AppController : CPObject
{
}
- (void)applicationDidFinishLaunching:(CPNotification)aNotification
{
    var theWindow = [[CPWindow alloc] initWithContentRect:CGRectMakeZero() styleMask:CPBorderlessBridgeWindowMask],
        contentView = [theWindow contentView];

    //kód příkladu tabulky

    [theWindow orderFront:self];
}
@end

Náš příklad s tabulkou bude ve finále vypadat takto:

Třída CPTableView sama o sobě nezná způsob jak scrollovat, proto jí musíme umístit dovnitř další třídy CPScrollView, která ví, jak na to. Nové scrollView vytvoříme následovně:

var scrollView = [[CPScrollView alloc] initWithFrame: CGRectMake(50.0,50.0,150.0,200.0)];
[scrollView setAutoresizingMask: CPViewWidthSizable | CPViewHeightSizable];

Ve chvíli, kdy již máme prvek, uvnitř kterého se dá scrollovat, můžeme přejít k vytvoření samotné CPTableView, kterou nastavíme tak, aby rozměry přesně odpovídala  CPScrollView:

tableView = [[CPTableView alloc] initWithFrame: [scrollView bounds]];

Třída CPTableView, resp. naše tabulka bude mít zdroj dat. Tímto zdrojem bude pole definované jako instanční proměnná – stejně jako v minulém díle. Nastavíme tedy zdroj dat tabulky na self – odkaz na naší třídu AppController.

[tableView setDataSource:self];

Vytvoříme nový sloupeček tabulky a ten následně do tabulky přidáme:

var column = [[CPTableColumn alloc] initWithIdentifier:@"Browsers"];
[[column headerView] setStringValue:@"Browser"];
[column setWidth:140.0];
[tableView addTableColumn:column];

Důležitým krokem je nastavení potomka prvku pro CPScrollView. K samotnému uživatelskému rozhraní je to vše a můžeme tabulku přidat do View celé naší aplikace:

[scrollView setDocumentView:tableView];
[contentView addSubview:scrollView];

Bohužel to ještě není vše, co je potřeba udělat pro zprovoznění tableView, existují 2 metody, které musíme implementovat.

Metoda numberOfRowsInTableView nám vrací počet položek v tabulce.

A metoda tableView:objectValueForTableColumn:row: nám přesně určuje, který záznam se v řádku pro daný sloupec zobrazí.

Tyto dvě metody přidáme kamkoliv před ukončovací symbol  @end.

- (int)numberOfRowsInTableView:(CPTableView)aTableView
{
    return [browsers count];
}
- (id)tableView:(CPTableView)aTableView objectValueForTableColumn:(CPTableColumn)aTableColumn row:(int)aRow
{
    return [browsers[aRow]];
}

Poslední věcí, o kterou se v našem příkladu musíme postarat jsou samotná data. Vytvoříme si podobné pole jako v minulém díle, jen s tím rozdílem, že si do něj naházíme názvy prohlížečů:

browsers = [[CPArray alloc] init];
[browsers addObject:@"Google Chrome"];
[browsers addObject:@"Apple Safari"];
[browsers addObject:@"Mozilla FireFox"];
[browsers addObject:@"Internet Explorer"];

Stejně jako v minulém díle budeme pracovat s polem mimo metodu applicationDidFinishLaunching, takže jej musíme zpřístupnit pro jakoukoliv metodu dané třídy – udělat z něj instanční proměnnou.

@implementation AppController : CPObject
{
    CPArray browsers;
}

Funkční kód vypadá dohromady takto:

@import
@implementation AppController : CPObject
{
    CPArray browsers;
}
- (void)applicationDidFinishLaunching:(CPNotification)aNotification
{
    var theWindow = [[CPWindow alloc] initWithContentRect:CGRectMakeZero() styleMask:CPBorderlessBridgeWindowMask],
        contentView = [theWindow contentView];

    browsers = [[CPArray alloc] init];
    [browsers addObject:@"Google Chrome"];
    [browsers addObject:@"Apple Safari"];
    [browsers addObject:@"Mozilla FireFox"];
    [browsers addObject:@"Internet Explorer"];

    var scrollView = [[CPScrollView alloc] initWithFrame:CGRectMake(50.0,50.0,150.0,200.0)];
    [scrollView setAutoresizingMask:CPViewWidthSizable | CPViewHeightSizable];

    var tableView = [[CPTableView alloc] initWithFrame:[scrollView bounds]];

    [tableView setDataSource:self];

    var column = [[CPTableColumn alloc] initWithIdentifier:@"Browsers"];
    [[column headerView] setStringValue:@"Browser"];
    [column setWidth:140.0];
    [tableView addTableColumn:column];

    [scrollView setDocumentView:tableView];

    [contentView addSubview:scrollView];

    [theWindow orderFront:self];
}
- (int)numberOfRowsInTableView:(CPTableView)aTableView
{
    return [browsers count];
}
- (id)tableView:(CPTableView)aTableView objectValueForTableColumn:(CPTableColumn)aTableColumn row:(int)aRow
{
    return [browsers[aRow]];
}
@end

Napojení tabulky na ToDo aplikaci

Můžeme pokračovat s kódem, s kterým jsme skončili v minulém díle:

@import <Foundation/CPObject.j>
@implementation AppController : CPObject
{
    CPTextField textField;
    CPMutableArray todo;
}
- (void)applicationDidFinishLaunching:(CPNotification)aNotification
{
    var theWindow = [[CPWindow alloc] initWithContentRect:CGRectMakeZero() styleMask:CPBorderlessBridgeWindowMask],
        contentView = [theWindow contentView];

    todo = [[CPArray alloc] init];
        [todo addObject:@"Koupit rohlíky"];
        [todo addObject:@"Napsat článek pro zdroják"];

    var button = [[CPButton alloc] initWithFrame: CGRectMake(230.0,37.0,80.0,24.0)];
    [button setTitle:@"přidat"];
    [button setTarget:self];
    [button setAction:@selector(addItem:)];

    textField = [CPTextField textFieldWithStringValue:@"" placeholder:@"Úkol" width:200.0];
    [textField setFrameOrigin:CGPointMake(30.0, 35.0)];

    [contentView addSubview:textField];
    [contentView addSubview:button];

    [theWindow orderFront:self];
}
- (void)logIt:(id)sender
{
    console.log(@"-------");
    console.log(@"vypiš položky");

    for (var i = 0; i < todo.length; i++)
    {
        console.log([todo objectAtIndex: i]);
    }
}
- (void)addItem:(id)sender
{
    [todo addObject: [textField stringValue]];
    [self logIt:sender];
}
@end

Po drobnějších úpravách, aplikování metod a tříd, které jsme se dnes naučili používat, dosáhneme funkčního todo listu s výpisem položek do tabulky: 

@import
@implementation AppController : CPObject
{
    CPTextField textField;
    CPMutableArray todo;
    CPTableView tableView;
}
- (void)applicationDidFinishLaunching:(CPNotification)aNotification
{
    var theWindow = [[CPWindow alloc] initWithContentRect:CGRectMakeZero() styleMask:CPBorderlessBridgeWindowMask],
        contentView = [theWindow contentView];

    //data source - array
    todo = [[CPArray alloc] init];
    [todo addObject:@"Koupit rohlíky"];
    [todo addObject:@"Napsat článek pro zdroják"];

    var button = [[CPButton alloc] initWithFrame: CGRectMake(230.0,37.0,80.0,24.0)];

    [button setTitle:@"přidat"];
    [button setTarget:self];
    [button setAction:@selector(addItem:)];

    //textField
    textField = [CPTextField textFieldWithStringValue:@"" placeholder:@"Úkol" width:200.0];
    [textField setFrameOrigin:CGPointMake(30.0, 35.0)];

    //scrollView, tableView
    var scrollView = [[CPScrollView alloc] initWithFrame:CGRectMake(34.0,80.0,280.0,200.0)];

    tableView = [[CPTableView alloc] initWithFrame:[scrollView bounds]];

    [tableView setDataSource:self];
    var column = [[CPTableColumn alloc] initWithIdentifier:@"Tasks"];
    [[column headerView] setStringValue:@"Task"];
    [column setWidth:210.0];
    [tableView addTableColumn:column];

    [scrollView setDocumentView:tableView];

    //adding views - show
    [contentView addSubview:scrollView];
    [contentView addSubview:textField];
    [contentView addSubview:button];

    [theWindow orderFront:self];
}
- (void)addItem:(id)sender
{
    [todo addObject: [textField stringValue]];

    [tableView reloadData];
}
-(int)numberOfRowsInTableView:(CPTableView)aTableView
{
    return [todo count];
}
-(id)tableView:(CPTableView)aTableView objectValueForTableColumn:(CPTableColumn)aTableColumn row:(int)aRow
{
    return [todo[aRow]];
}
@end

Co jsme se naučili

Dnes jsme si rozšířili znalosti uživatelského rozhraní frameworku Cappuccino o výpis dat do tabulky a ukázali si praktické použití této tabulky v naší aplikaci.

Co bude příště

V příštím díle si ukážeme napojení na backend a komunikaci se serverem prostřednictvím JSO­Nu.

Komentáře

Odebírat
Upozornit na
guest
2 Komentářů
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Droid

Bude další díl? Bral bych nějakého jednoduchého Twitter klienta. Nebo napojení na server-side technologii (byl jsi na Rails školení, tak proč to nezúročit :-) )

Rubysta

Ahoj Lukáši, mohl bych menší dotazy? Chápu správně, že [scrollView setDocumentVi­ew:tableView]; zajišťuje to, že tableView je potomkem scrollView? A můžeš prosím osvětlit metodu:

-(id)tableView:(CPTa­bleView)aTable­View objectValueFor­TableColumn:(CPTa­bleColumn)aTa­bleColumn row:(int)aRow
{
return [todo[aRow]];
}

Pokud to chápu správně, bere si to parametry – tabulku, sloupec tabulky a řádek. A vrací to hodnotu toho řádku? Účel téhle metody?
Předem díky za odpověď, ObjectiveC-like syntaxe je pro mě nová ;-)

Stav SIMD v Rustu v roce 2025

Různé
Komentáře: 1
SIMD - neboli Single Instruction, Multiple Data - znamená, že procesor může jednou instrukcí zpracovat více datových prvků najednou. Typicky to znamená, že místo sčítání dvou čísel přičtete dvě sady čísel paralelně. To může přinést výrazné zrychlení například při zpracování obrazu, audia nebo numerických výpočtů. Pokud již SIMD znáte, tato tabulka je vše, co budete potřebovat. A pokud s SIMD teprve začínáte, tabulku pochopíte do konce tohoto článku

GPUI Component: moderní Rust GUI komponenty pro cross-platform desktop aplikace

Různé
Komentáře: 0
GPUI Component je open-source Rust knihovna rozšiřující framework GPUI o více než 60 moderních, nativních a multiplatformních UI komponent. Staví na deklarativním přístupu, stateless renderování a jednoduchém API inspirovaném Reactem či Yew. Díky optimalizovanému výkonu, podpoře témat a flexibilním layoutům umožňuje rychlý vývoj desktopových aplikací, jako je například trading nástroj Longbridge Pro. Knihovna je licencována pod Apache 2.0 a dostupná na GitHubu.