Konzervativní konference

Chodíte na odborné konference? A co od nich čekáte? Čekáte, že se dozvíte novinky z oboru, na které si za tři roky, až je budete potřebovat, vzpomenete? Nebo čekáte něco, co budete moci zítra nasadit do svých projektů? Anebo je pro vás nejdůležitější potkat se s lidmi, co dělají totéž?
Procházel jsem si seznam účastníků letošního WebExpo a všiml jsem si zajímavé věci: zaměstnavatelé účastníků jsou samé známé firmy (nebo vysoké školy). Rozumějte mi správně – jsou to firmy, které mají v oboru jméno, jako H1, Seznam, Pecka Design, Avast, AVG, … Některé svým zaměstnancům účast zaplatily, z jiných se zaměstnanci prostě rozhodli, že jim WebExpo něco dá, a zaplatili si to ze svého. Jenže stále to jsou ta „známá jména“…
Ale co všichni ti vývojáři z malých firmiček a studií, rozesetých po republice? Takové ty „Webdesign Maxi-Weby, Šumperk“ a „První internetová s.r.o. – weby na zakázku, Prachatice“? (Doufám, že ty firmy neexistují, a pokud ano, tak se omlouvám!) Zkrátka malá studia, s deseti lidmi a s regionální působností, řekněme, přes tři okresy… Asi nebudu daleko od pravdy, když si tipnu, že právě ta zaměstnávají víc vývojářů a webařů než Seznam i s Centrem, Ataxem a EtNeterou dohromady. Ale moc lidí z takových studií na WebExpo neuvidíte.
Důvody jsou, podle mých pozorování, hlavně dva: Někteří z těchto vývojářů nepotřebují slyšet o technologických novinkách, protože stále dělají weby tak, jak je dělali v roce 2003. Jejich zákazníkům to tak stačí. Nějaké novinky, na které jste zvyklí v Praze, vlastně nepotřebují – nemají pro ně využití. Jiní by si naopak novinky rádi poslechli, ale při představě, že se vrátí po konferenci zpět, k webům psaným v PHP4, nevalidnímu HTML a bezobjektovému programování, podlehnou pocitu marnosti.
Obě skupiny pak svorně dodají, že je WebExpo nezajímá, protože jim nic nedá – a mají pravdu.
Nerad bych, aby si to někdo vyložil tak, že tvrdím, že všechna malá studia jsou „jak z roku 2003“! (Netvrdím ani, že WebExpo nikomu nic nedá – ono to z toho nevyplývá, ale známe své pappenheimské, že…) To samozřejmě není pravda. Ze své zkušenosti vím, že podobné firmy nejsou „spolčením hlupců“ ani „wwwenkovských buranů“, co jim kouká kodérská sláma z bot a nevědí, co je ve světě „in“. Jen jsou, řekněme, konzervativnější (a mají k tomu dobrý důvod). Vytvoří si model, s nímž se uživí, když se budou jaksepatří ohánět, a s nímž své zákazníky uspokojí. A tak se jaksepatří ohánějí, ovšem nezbývá jim čas na nějakou vlastní vnitřní evoluci a na zavádění novostí.
Možná by rádi zkusili HTML5 a jQuery a Git a Python a takové podobné věci, o kterých si čas od času přečtou, jenže na to není čas, protože se musí ohánět. Mohou se to naučit ve svém volnu, jenže pak to v práci stejně nepoužijí. Učit se věci, pro které nemá využití, může člověk ve škole; v práci už na to není čas.
V takové firmě se ale občas nějaké moderní technologie nebo knihovny používají. Někdy ale způsobem, ze kterého vstávají vlasy na hlavě. Totiž – zákazník požaduje něco, co neumíme, tak pogooglíme, najdeme si plugin, stáhneme, přečteme README a prskneme ho tam. Takže v takových webech naleznete třeba MooTools nebo jQuery – ale použité naprosto mechanicky, jako „držák na efektový plugin“. Plugin leckdy nesedí, takže si ho „ohnou“ – a když to nejde, přijdou do diskuse… Totéž platí i o dalších novinkách. Leckdy je potřebují použít, ale není čas se je učit. Ale to je téma na jiný hororový příběh…
Řekněme si upřímně – web pro zelináře, prodejce lepených oken nebo autobazar, což jsou typické weby, na nichž pracují tato malá studia, opravdu nemusí být napsaný s nejmodernějšími technologiemi. (Může – ale opravdu nemusí!) Vývojáře z takové firmy proto nebude zajímat nějaká novinka vymyšlená loni na jaře natolik, aby si o ní jel poslechnout na konferenci. Jeho spíš zaujme „to, co dělá, plus jedna“, tedy věci, které bezprostředně navazují na to, co dělá, a vylepšují to. On si v práci neklade otázku „Jaké novinky přináší MongoDB?“, ale spíš si říká: „Děláme často to či ono, a je to takové nepraktické – není nějaký způsob, jak to dělat líp?“
Většinou takový způsob je. Ovšem nedozví se o něm na konferencích. Konference mají tak pět let náskok před tím, co řeší „dělný lid webdesignu“ v každodenní praxi. Obrazně by se dalo říct, že „na zámku se agilně juchá s HTML5, ale z podzámčí zaznívá temné mručení procedurálního JavaScriptu“.
Chybí tu akce, která by oslovila právě „dělný lid“. Ne školení – málokdo půjde na školení jQuery, pokud nebude vědět, k čemu to vlastně má použít a jak. Na školení půjdou až ti, kteří to používají a chtějí se zlepšit. Stejně tak informace o školení Memcache neosloví člověka, který „hledá něco na ukládání mezivýsledků“, protože mu chybí spojovací prvek. Chybí mu impuls: „tenhle problém řeší Memcache“.
Na mne se třeba obrací spousta známých, pro které je tvoření webů denní chleba, a ptají se: „Řeším to a to a říkám si, jestli to někdo už neudělal – a nenapadá mě, co mám v Googlu hledat. Nemáš nějaký tip?“ A já dost často vím a dokážu nasměrovat, protože nevyvíjím, takže mám čas právě tyhle věci sledovat…
Říkám si, že tu chybí nějaká taková „konference“, sice s tématy cca pět let starými, ale podanými jako praktické informace. Ne „software X má funkci Y“, ale „problém P můžete řešit pomocí Q, R, S, T – a Q si názorně ukážeme…“
Rukavice je hozená. Kdo ji zdvihne?
Důvody jsou, podle mých pozorování, hlavně dva: Někteří z těchto vývojářů nepotřebují slyšet o technologických novinkách, protože stále dělají weby tak, jak je dělali v roce 2003. Jejich zákazníkům to tak stačí. Nějaké novinky, na které jste zvyklí v Praze, vlastně nepotřebují – nemají pro ně využití. Jiní by si naopak novinky rádi poslechli, ale při představě, že se vrátí po konferenci zpět, k webům psaným v PHP4, nevalidnímu HTML a bezobjektovému programování, podlehnou pocitu marnosti.
Nějak se vám vytratila třetí skupina – lidi, kteří novinky adaptují tak nějak samozřejmě, aniž by měli potřebu si k tomu nejdřív vyslechnout přednášku ;-).
Jo, to je pravda. To může být třeba třetí důvod…
Ta adaptace nemusí být až tak „samozřejmá“, ale když člověk z odlehlejších koutů naší malé země zhodnotí úsilí a čas nutný k návštěvě konference, leckdy pak dá přednost nastudování problematiky z jiných zdrojů. Své taky může sehrát zhodnocení svých schopnosti porozumět psané vs mluvené angličtině… S psanou je v tomto oboru pravidelně v kontaktu asi každý, s mluvenou už to tak žhavé nebude, zvlášť v menších městech.
„když člověk z odlehlejších koutů naší malé země zhodnotí úsilí a čas nutný k návštěvě konference, leckdy pak dá přednost nastudování problematiky z jiných zdrojů“
Přesně tak. Pro mě je mnohem výhodnější rovnou si přečíst knížku nebo manuál, než jet někam na osekanou půlhodinovou přednášku – to je určitě zábavnější, ale objem získaných informací je nesrovnatelně menší. Akorát mi trochu vadí, jak se tady tlačí názor „nejezdím na konference“ -> „jsem obyčejný bastlíř, nemám zájem o obor, neznám novinky, používám prehistorické nástroje“.
Obávám se, že ten „dělný lid“ se nebude trmácet do Prahy a platit tam tři tisíce za nějaké přednášky.
A např. já tam nejdu proto, že web není tak úplně můj obor, věc, která by mne živila, ale spíš jen nástroj, se kterým občas musím pracovat, takové nutné zlo :-) Aktuální informace z této oblasti mi stačí získávat čtením a co se týče toho setkávání s lidmi (dneska se tomu tuším říká „networking“), tak s nimi se můžu setkávat v hospodě. S mojí spotřebou piva, případně jídla, můžu jít místo jedné vstupenky desetkrát do hospody, takže efektivita je výrazně vyšší :-)
Lidé z počítačových komunit (hackeři, linuxáci, paranoici atd.) se běžně takhle setkávají a někteří i celkem pravidelně. Úplně stejně se můžou setkávat (a setkávají) i ti pracovníci menších webových studií a vyměňovat si u piva zkušenosti z každodenní praxe.
Takže jestli se ptáš, jak dělat osvětu pro ty lidi z venkova, stačí když napíšeš (nebo kdokoli jiný): „Hele lidi, ve čtvrtek od šesti budu u Holečků, tak kdo chcete, přijďte, budu povídat o XYZ a pak bude volná zábava“. Stačí dát někam třeba na Doodle hlasování, abys věděl, kolik lidí asi přijde, a necucal tam náhodou to pivo sám. Bude to zadarmo, není potřeba pronajímat sál pro stovky lidí a to svoje pivo si každý zaplatí sám. A osvěta bude :-)
Pravda je, že tohle se děje už i poměrně organizovaně. Kupříkladu v Hradci Králové / Pardubicích se takhle potkáváme na NerdDinner. Zaznamenal jsem podobné „restaurační“ setkání na téma UX.
Btw. ale na Expo stejně jedu ;)
To je dobrý nápad – lokální setkávání… A máte to i s odborným programem, nebo je to tak odborné, jak si kdo udělá? (Prám se, vím že jsem zaslechl, ale detaily neznám.)
to kouzelne slovicko je ten _odborny program_
Byl jsem jednou na takovem setkani a reknu uprimne, ze jsem byl zklaman. Byly to jen takove ty pivni kecy, vetsina ucastniku jsou admini a ti si vzajemne vypraveji, jak jsou ti ‚end user‘ debilni. Bez nejakeho programu, vybraneho tematu a organizace okolo to myslim nema zadnou cenu.
Díky! Pořád jsem se myšlenkama vrtěl okolo důvodů, proč to má být organizované, a nedokázal jsem to zformulovat. Vy jste to napsal přesně.
Já jsem o tom kdysi napsal pidi článek: http://blog.novoj.net/2010/10/24/co-se-skryva-pod-pojmem-openbeer/
Pravdu může mít v jistém ohledu i Backup (viz komentář níže) – ale je na každém s kým a o čem se chce bavit. Já takovou zkušenost nemám – vždycky to posezení u piva bylo pro mně v něčem přínosné. Ne často se mi naskytne příležitost si v klidu pokecat s kvalitním .NETistou a Flexařem (já jsem Javista) o problémech, které řeší oni v jejich prostředích a jaké mají zkušenosti s konkrétními technologiemi. A to je něco co se na podobných setkání dá.
Navíc se člověk seznámí s lidmi z oboru ze svého okolí, které by jinak nepoznal. Taky se mi zdá, že lidi ochotní přijít na takové setkání většinou jsou ve valné většině toho „lepšího zrna“.
@Martin @jan: kdyz jsem pracoval na hpp, tak i vylet do prahy v sobotu byl nadlidsky ukol. Pote jsem zacal pracovat u jedne prazske firmycky a vsimnul jsem si mwho kladneho profesniho rozvoje, protoze jsem se zacal schazet s lidmy z meho oboru nejmene 1x do mesice. Rikal jsem si, ze tohle je ten problem, co vyvojarum chybi. Unas v Liberci se konalo NerdDinner, uz jen z toho, ue jsem se o akci dozvedel nahodou a ze na srazi.info bylo k tomuto meetupu napsano „cokoli z it“ tak me to tam vubec nelakalo a tak to dopadlo asi i u dalsich nahodnych kolem jdoucich. Navstevnost by se dala spocitat i na prstech zmrzacene ruky, po vybuchu granatu a to byl take prvni a posledni NerdDinner co se v Liberci konal.
Proto jsem usporadal neformalni setkani webovych vyvojaru, nesouci nazev „Spaghetti Code“. Nyni probehlo prvni setkani s 2 prednaskami a jeste nez skoncilo prvni setkani, tak se planovalo dalsi, proste to vyvojarum chybelo a tohle v Liberci chtely. Pro prvni setkani byla navstevnost vyborna, dokonce se hned sformovala komunita a jak jsem zjistil, prisly jak zacatecnici tak i programatori zabyvajici se best-practis modelem aplikace. Spaghetti Code se kona pravidelne a strategicky prvni sobotu v mesici v Liberci hned po „Posledni Sobote“. Vice info. na srazy.info
Zadarmo? Franto, pro lidi to bude zadarmo, přednášející bude v mínusu! Na to nezapomeň… :) No, jsem zvědav, jak se ujme Microsoftí HTML5 Roadshow, co je postavená na podobném principu…
Prečo by mal byť prednášajúci v mínuse?
vzhledem k tomu že obrovská část webařů má díky MSIE k MS averzi, tak nevím nevím…
Ad „přednášející bude v mínusu!“
Aha :-) No, jde o to, jestli to bereš jako osvětu, zábavu, nebo jako podnikatelský záměr. Jestli to druhé, tak musíš 1) vybírat vstupné, ale pak musíš těm lidem říkat fakt něco hodnotného (resp. co oni považují za hodnotné), aby jim to za to stálo, v podstatě je to stejný model jako školení a ta už docela dost lidí provozuje, žádná novinka nebo 2) mít nějakého sponzora a propagovat tam jeho produkt, ale tam už to neděláš za sebe, pro sebe, ale jsi vedlejší produkt jeho marketingové kampaně (takových konferencí jsou taky spousty).
Nebo to nějak rozumně zkombinovat, jako to dělá Česká Java User Group – pravidelná setkání jsou na VŠ, sponzoři platí občerstvení, ale přednášející honorář AFAIK nedostávají a vstup je zdarma.
A i když to nebudeš brát jako podnikatelský záměr, který musí být jasně ziskový, a budeš to dělat „zadarmo“, ani tak to pro tebe nemusí být ztrátové – získáš zpětnou vazbu, dozvíš se, jak to dělají jinde, jaké mají problémy, jak je řeší, inspirace…
Samosebou že musíš říkat něco, co má pro lidi hodnotu, o to v celém článku šlo. Nemusíš hned tahat podnikatelský záměr. Počítej se mnou: příprava takové přednášky zabere den (kéž by!) Někam pojedeš, a to taky něco stojí. Když chceš, aby to k něčemu bylo, potřebuješ projektor a notebook. V neposlední řadě takové akci obětuješ další půlden. Pokud je cena tvého času nenulová, tak si to pronásob, přičti cenu jízdy, a výsledek je „čisté minus“. Tedy začínáš se čtyřmi tisíci z vlastní kapsy… Někdo je možná ochoten investovat svůj čas a prostředky za zpětnou vazbu, ale spíš bych počítal s tím, že budou lidé ochotnější takové věci dělat, když se jim aspoň zaplatí cesta (a třeba jídlo), takže budou mít pocit, že se jim to aspoň trošku rentovalo… A nemusí to být výdělečný model, stačí „šul nul“…
Osvěta je hodně ztrátová záležitost – byla a bude – pokud jsou nějaké zisky, tak určitě nejsou finanční.
Začít se dá s málem – nejdřív to může být třeba skupinka pěti lidí, kteří budou koukat do notebooku a jeden jim u toho bude říkat, na čem minulý týden pracoval a co vyzkoumal. Důležité je začít – scházet se pravidelně. Časem třeba někdo ten projektor přinese nebo začne chodit víc lidí, to se uvidí…
Ale chce to, aby provozovatel takové akce měl představu, co od toho čeká a) charita, zábava, nehmotné statky b) zisk (pak se to dá dělat jako normální školení) c) žádný zisk, ale nebýt ve ztrátě.
To třetí mi paradoxně přijde nejtěžší vybalancovat – moc si nedovedu představit, že by za tebou po přednášce lidi chodili se slovy „díky, Martine, hezky jsi nám to pověděl, tady máš stovku a kup si něco pěkného…“ :-) Nebo že bys mezi přednáškami zahalekal: „hele lidi, nezapomínejte používat ten Internet Explorer a pište ve Visual Studiu“.
Na to bych se asi vykašlal a když už, tak to dělal zadarmo s tím, že si na těch bezplatných přednáškách člověk udělá dobré jméno a lidi pak přijdou na jeho placená školení.
Ale trefit se do toho „šul nul“ je hrozně těžké, protože jakmile začneš vybírat sebemenší vstupné, lidi se na to dívají jinak – už nejsi ten dobrák, který pro ně něco dělá zadarmo (byť ve skutečnosti dělá, zisk nemáš a jsi spíš ve ztrátě), ale berou to jako službu, kterou si zaplatili a mají od toho i jiná očekávání.
Případně Tuesday.cz – pořádá i menší večerní akce, kde je vstupné pětistovka. Tak udělat něco tam (nebo na ten způsob).
BTW: vzpomněl jsem si na naši konferenci Openmobility – přednášející nic nedostali, vstup byl zadarmo a mnozí se tam trmáceli z opačného konce republiky… a přesto se takové akce konají. Stačí chtít :-)
A ještě jedna trochu rýpavá poznámka :-)
Když už počítáš tu cenu času přednášejícího – stejně tak je potřeba počítat cenu času účastníků – zdaleka ne každý dostane placené volno* na účast na konferenci, ty dva dny absence jsou pro něj třeba citelně vidět na faktuře, kterou posílá svému chlebodárci. Takže jít na takovou dvoudenní konferenci neznamená jen zaplatit tři (nebo čtyři?) tisíce, ale ještě 2 * xxxx (každý ať si dosadí svou denní sazbu) a to už je slušná suma. Docela by mne zajímalo, jestli se účast lidem od webu skutečně vyplatí a dokáží zúročit (vydělat víc než utratili) získané informace resp. zda to mají spočítané, nebo zda je to spíš taková společenská povinnost.
*) a když ho dostane, tak se s pár takovými absencemi do roka počítá a má o to nižší plat.
Tomu se, Františku, říká „volný trh“. Dovol trošku rýpavé osvěty (zdarma): Základní princip spočívá v tom, že jsou dvě strany tržního vztahu, „zákazník“ (zde posluchač) a prodejce (zde přednášející). Zákazníka a prodejce spojuje zboží (zde informace a znalosti). Zákazník i prodejce nezávisle na sobě vyhodnocují, zda je pro ně případná transakce (zde přednáška) výhodná. Transakce se uskuteční, když obě strany nabydou dojmu, že jejich zisky budou vyšší než náklady.
Aplikujme tento princip a zjistíme následující: Pokud zájemce dojde k závěru, že se mu vynaložené prostředky nevyplatí, tak na akci nepůjde. Pokud přednášející dojde k závěru, že se mu vynaložené prostředky nevyplatí, přednášet nebude. To je zcela přirozené a není na tom nic neobvyklého.
Ovšem chápu, že to někoho může překvapit či zaskočit… :)
Myslím, že zrovna mě nemusíš poučovat, co je volný trh ;-)
Jistě, že člověk váží užitek a náklady a jde někam, jen když mu to za to stojí. Ale ne všechno jde tak jasně vyčíslit a přímo porovnat náklady (tolik stojí vstupenka, tolik stojí můj den, vynásobím to počtem dnů) a výnosy (při dalších zakázkách si můžu říct o X peněz víc nebo získám nové zakázky za Y, což dohromady dělá Z). Takže to rýpnutí se vztahovalo k tomu, jak jsi začal počítat čas věnovaný přípravě přednášky a ještě před tím, jak jsi komentoval: „přednášející bude v mínusu! Na to nezapomeň… :)“
Člověk prostě dělá někdy věci zadarmo – stráví dva dny na přednáškách (za ně navíc ještě platí vstupné), nebo naopak přípravou přednášek pro jiné. Aniž by z toho plynul nějaký přímý a vyčíslitelný výnos. Hodně podobné je to s psaním článků – kdybych porovnával jen přímé výnosy (honorář) a přímé náklady (strávený čas násobený mojí hodinovou sazbou), tak bych nenapsal ani jeden.
OK, už vím k čemu se vztahovala ta poznámka, teď to dává smysl.
Já vůbec nezpochybňuju to, že člověk prostě dělá věci zadarmo (spíš: bezplatně), ostatně sám tak dělám spoustu věcí, takže v tomhle nejsme v rozporu. Shodneme se určitě i na tom, že dělat něco „bezplatně“ znamená de facto „platit to z vlastní kapsy“ (a získávat za to jiné benefity, ale to už jsme tu několikrát probrali). Já narážel na to, že lidi mají určité hranice, za nimiž už se jim to nevyplatí (benefity jsou pro ně výrazně nižší než investice). Každý ji má jinde a každý přikládá benefitům jinou váhu (navíc se to postupem času mění). A podle mého názoru se právě na „ochotě udělat přednášku“ tahle hranice dobře demonstruje. Rozhodně líp než na „ochotě na přednášku jít“. :)
Nabudou.
+1
-platit niekolko tisic (priame naklady za vstupenku a cestovne, nepriame v stratenom case nepocitam..) za nieco co si mozem precitat, nastudovat a osvojit si to z (mnohokrat) kvalitneho manualu je blbost;
-prednasky su casto hodne osekane, clovek sa dozvie v podstate len to co sa zmesti do quick intro;
-existuju mailing listy, kanaly…
-to ze tam su ludia z medialne znamych firiem v podstate znamena asi tolko, ze tie velke firmy na taketo akcie maju v rozpocte kapitolu a „ked uz to tam je tak to treba vycerpat“ a deje sa to (vlastna skusenost) asi tak, ze sef pride medzi vyvojarov a povie ide sa na prednasku – honza pojde. honza ze nemoze pretoze ma deadline. tak pojde mirek. mirek nemoze pretoze ma tiez deadline. tak pojde frantisek. frantisek nemoze pretoze sa pripravuje na prezentaciu pre zakaznika a nestihol by to pripravit kvoli tomu dobre. sakra, tak kto pojde? nik? no dobre, tak vylosujeme – vytiahli sme honzu. honza na rovinu povie, ze nepojde a ak bude nuteny hodi sa marod a nepojde ani na prednasku ani nestihne termin… ono vyvojari su vacsinou lepsie zaplateny za dodrzanie terminu projektu a navsteva nejakej konferencie im za to nestoji – osobna skusenost z niekolkych velkych firiem;
Mi jsou taky k ničemu ti MVP, kteří jásavě ukazují novinky v VS11, C# 5.0 a SQL Denali, které jsou mi na prd, protože mám projekt napsaný v C# 2.0. To bych to musel přepisovat každý rok, jen abych vyhověl moderním trendům.
Já bych taky rád věděl, v čem to kdo bastlí, jestli se rozhodl pro ExtJS, jQuery.datatables.editable nebo koupili Telerik a teď se trápí.
Nebo by mohl zdrojak pro tento „delny lid“ vyrobit nejaky prehledovy clanek / encyklopedii. Ten by mohl odkazovat na jednotlive clanky na zdrojaku. Myslim ze by to pomohlo hodne lidem.
Nad tím uvažuji už dlouho, mám to připravené i v redakčním systému, ale znáte to – vždy do toho přijde něco, co je potřeba udělat hned… Díky za připomenutí, když vím, že by to někoho zajímalo, tak to půjde líp.
No na to sou treba nalepky, staci je jen pouzivat vic, rozmelnit, a rozdelit do mnozin a podmnozin.
Podivejte se na diskuzi kolem webove stranky Webexpa. Pokud vim, tak moc pozitivnich reakci nemela.
Zaujal me tweet @vavru:
Je mi úplně jedno, že je web #webexpo v nějakým blbým html5. Stačilo by mi html0, hlavně aby se to snadno ovládalo.
Pred casem nejaky * na Zdrojaku psal o tom, ze programatori jsou jen remeslnici kteri maji plnit zajmy zakazniku a nehrat si zbytecne s novyma technologiema. Pripada mi ze zdrojak nema nejaky konzistentni nazor na vyvoj.
V tom článku, co psal * (a já ho překládal), nebylo nic o tom, že by si programátoři neměli hrát s novýma technologiema, to jste si to asi špatně vyložil.
Zdroják názor na vývoj má a konzistentně ho hlásá – ovšem ten názor nedává jednoduché jednoznačné odpovědi na otázky typu „nové technologie – ano, nebo ne?!“
ten obvykle píše o retro technologiích pro dělný lid ;-P
Máte pravdu, v poslední době jsme se trochu zpronevěřili a psali jsme i o nějakých novinkách, ale učiníme tomu přítrž a vrátíme se k retro technologiím. Již příští týden bychom mohli dát lekci základů BASICu. Připravte si své děrné štítky…
Přesně tak, zapomeňte na CoffeeScript a HTML5 a držte se svého kopyta :-)
Já žasnu. PŘESŇĚ! Jsem z malého studia v Praze (http://www.webtoad.cz) a na 2 minulých WebExpo jsme byli všichni. První rok jsme byli nadšení z toho, co všechno jsme se tam dozvěděli nového, nicméně meanwhile in reality jsme pak nepoužili téměř nic. Situace se druhý rok opakovala s trošku menším nadšením a letos už tam nejdeme vůbec.
Většina problémů, které se tam řeší jsou buď z „velkého světa“ na který nedosáhneme, nebo se jedná o geek záležistosi spíše pro nadšence z komunity.
Technologie hlavně využíváme, než že bychom se aktivně zajímali o jejich vývoj.
Nelíbí se mi zařazení do 2 skupin, kde jedna to bastlí a druhá na to nemá čas. My spíše volíme přístup „odsaď pocať“ a radši si přečteme knížku o HTML 5 / jQuery / Gitu než zaplatit 4tis za přednášky.
Je zajímvé potkat na WebExpu Davida Grudla a jeho bandu kolem Nette frameworku. Nicméně po pár minutách hovoru zjistíme, že o střevech frameworku a aktuálním vývoji nevíme vůbec nic. Takže chvilku posloucháme vášnivou diskusi a vtípky na téma, pak se rozloučíme a s úsměvem odházíme domů.
V první řadě děkuju za velmi zajímavý a podnětný komentář. Díky za připomenutí problému „nadšenců z komunity“ – ta situace, kterou popisujete, je velmi přesně vystižená.
Ty dvě skupiny jsou, to máte pravdu, poměrně ostře vyhraněné a nezahrnují rozhodně všechny možné přístupy – včetně toho vašeho.
Jestli můžu, tak se rovnou zeptám – píšete, že si radši přečtete knížky, než byste každý dali 4000 za takové přednášky. Mě by zajímalo, jestli by vás oslovilo něco takového, o čem jsem psal v článku. Tedy nějaké celodenní přednášky na témata z „vaší praxe“, kde byste mohli probrat přímo to, co řešíte denně, a dostat nějaké praktické tipy – kde hledat řešení, jaké jsou možnosti, jaké mají výhody a nevýhody, základy práce s nimi, nebo třeba i tipy na knížky, které si přečíst, plus třeba i některé náměty na to, co zkusit, kam se posunout dál… Myslíte, že by to k něčemu bylo, nebo by to byla ztráta času?
Rozhodně by nás to oslovilo. Stoprocentně. I bychom tam měli co říct a rádi bychom se podělili o postřehy z praxe. Tipy na knížky, náměty a diskuse jak se posunout dál, to jsou všechno věci, které bychom také velmi ocenili.
Zkrátka potkat se s těmi lidmi, co řeší takové ty day to day záležitosti.
Témata jako odhadování rozpočtů webových projektů a komunikace s klientem, typy klientů, wireframování – kam až zajít, práce s externím grafikem, jak poznat dobrého grafika atd…
Bolí mě krk od toho jak při čtení toho článku pořád jenom přikyvuju!
Jako malá jihomoravská firmička děláme weby už cca 10 let a WebExpo je pro nás opravdu víceméně zbytečné. Je potřeba oddělit nablýskaný svět velkých webdesignových či vývojářských studií, pracujících na obřích zakázkách a moderními technologiemi se musí zabývat tak nějak „z principu“, a naproti tomu menších firem, které se pohybují spíše při zemi (ne proto, že by na víc neměly, ale proto že mají své místo, kde se prostě mohou velmi dobře realizovat) a musí se chovat více pragmaticky.
Tím nechci říct, že neprocházíme žádným vývojem – akorát se zaměřujeme striktně na věci, které nám opravdu pomohou a… vydělávají peníze. Ano, mohli bychom obětovat nějaký ten čas a vytvořit komplexní web, s nádhernou grafikou, využívající všechny ty moderní technologie, ale za prvé to nikdo nezaplatí, za druhé je velmi složité klientovi vysvětlit, proč vlastně potřebuje takový web místo sice jednoduššího, ale neméně funkčního a efektivního atd.
S těmi lokálními „minikonferencemi“ pro nás, dělný lid, je taky trochu problém – upřímně řečeno, v našich končinách je poměrně nerozumné sdílet know-how s konkurencí, a na druhou stranu zde není paradoxně zase tolik firem či jednotlivců, kteří o něco takového vůbec mají zájem…
Prostě realita „u nás na venkově“ je trošku někde jinde, než u té české webdesignové „elity“.
Tohle je taky velmi pěkný komentář, díky. Dokázal byste nějak odhadnout, proč o něco takového ti lidé, o nichž píšete, nebudou mít zájem?
Zkusím odpovědět v bodech:
– pokud mohu ze své pozice soudit, tak většina firem v okolí jsou buď rády, že se drží nad vodou a tím pádem nemají moc času na nějaké „teoretizování“ na konferenci (či setkání, nazveme to jakkoli), nebo sice mají zakázek dost, ale potom právě čím dál více zabředávají do „pohodlného stereotypu“, ze kterého nemají důvod jakkoli vybočovat (protože jim vydělává peníze).
– dále jsou tu jednotlivci, u nichž je to podobné – většinou se jedná o lidi, kteří pro to, aby se uživili, toho musí dělat trochu více (např. se jedná o grafiky, fotografy, trochu-kódery a trochu-progamátory). Ti se musí tak nějak postupně zdokonalovat ve všem, a na to většinou není moc čas…
– dalším důvodem by mohlo být to, že se většinou nejedná o čistě webdesignové firmy, ale spíše o lokální reklamní agentury, u kterých je tvorba webů jenom doplňkovou službou „za rozumné peníze“ (a tedy opět bez jakékoli motivace dělat to nějak lépe). Příkladů takových reklamek, které zamrzly v roce 1998, bych bohužel mohl uvést řadu, ale nechci na nikoho ukazovat.
– a možná hlavním tím hlavním důvodem, který měl zaznít asi hned – je tu malý tlak ze strany (potenciálních) klientů. Klienti mají většinou nízké nároky, na jejich splnění většinou stačí jen základní zkušenosti s tvorbou webu, popř. programováním. Nikdo tu po Vás nebude chtít řešení, které vyžaduje znalost memcache, node.js, python či něco takového. Troufám si tvrdit, že v 99.9% případů nebudete řešit, která instrukce v PHP je rychlejší než jiná, či jak nejlépe ukládat miliony záznamů do databáze. Výsledkem je to, že my dělníci prostě nemáme mnohdy ani nejmenší důvod se něco nového učit (pokud sami nechceme) :-)
Ja mam s WebExpo opacny problem.
Podle programu mi WebExpo prisla az moc *obecna* konference. Nepracuji v malicke firme, kde bych musel delat vsechno od koderiny po DBA. Naopak, mam to stesti, ze se muzu pomerne uzce specializovat na DevOps/Python/Django, hrat si, popr. pouzivat vsechny ty veci, ktere jsou mozna prave „in“. Ale jak jsem tak zkoumal program WebExpo, tak mi prednasky prisly az moc obecne. Vse kolem webu a okoli, ale snad tak jedna az dve se me okrajove tykaji..
Tak trosku proto jsem prepokladal, ze WebExpo neni pro me, ale prave pro mensi firmy, kde si malokdo muze dovolit prilis uzkou specializaci. O to vic me prekvapuje tento clanek a fakt, ze mozna ani oni nejsou tou idalni cilovkou. Tak kdo tedy?? Neco mezi? Nebo zamestatnci velkych firem, kteri to dostanou proplaceno a sami to berou jako malou dovolenou? :)
Díky i za tento pohled. V podstatě popisujete stejný problém jako kolegové z malých firem, jen z „druhé strany“. Vy nepotřebujete konferenci „o webových novinkách“ se širokým záběrem, protože se tam, stejně jako oni, nedozvíte nic, co by vám nějak pomohlo s aktuální prací.
Můžete na to hledět ale jinak – jako na příležitost jít si, coby programátor, poslechnout přednášky o designu nebo „byznysu“. Ne snad proto, že to bezprostředně využijete, ale jako zdroj zajímavostí a „pro inspiraci“ – leckdy to pomůže podívat se na vlastní práci s nadhledem, z jiného úhlu, najdete nečekané souvislosti a přesahy… Jasně, není to „čistě odborné“, ale zase to dá jiné věci – třeba tipy jak řešit pracovní (neprogramátorské) problémy nebo jak přistupovat k nápadům…
Jestli se vám to za ty peníze a investovaný čas vyplatí, to je už jiná otázka.
Osvětu potřebují především naši klienti, nikoli my jako webdesignéři. Já osobně všechny moderní technologie a postupy vcelku ovládám a pokud ne, umím se doučit. Myslím, že jsou na tom podobně všichni slušní webdesignéři.
Jenže tady na Moravě je mnoho firem ještě v minulém století a o novinkách nechce nikdo slyšet. Věř nebo ne, ale občas přijde zakázka, kde chce klient „počítadlo, svátek a datum“. A to jde prosím z velké PR agentury. A i když umím dobře argumentovat, klient se přesvědčit nechá tak na půlku. Vznikne tedy kočkopes, který je lepší než nic, ale pořád je to strašně blbě.
Chci tím říct, že jako jednotlivec nejsem pro klienta webdesignérskou autoritou. Proto není můj názor v očích klienta tak vážený (i přesto, že mají argumenty smysl). Dále je tady početná skupinka různých podvodníčků, kteří šíří různé bludy a nesmysly, které se bohužel rychle chytají. A ty se velmi špatně vyvracejí. Jeden příklad za všechny, jsou seomani.
Když se do vývoje vloží neoblomný zákazník, tak je to v prdeli. Před pár dny jsem se dostal k jednomu skoro dokončenému projektu, který si vzal plně pod palec zákazník spolu s grafikem, který podle všeho dřív dělal akorát plakáty pro supermarkety a co z toho vzniklo, to je fakt žrádlo. Hlavní je mít všechny požadavky a zamítnuté návrhy na změny na papíře, pak můžete s klidem realizovat klientovy představy, akorát se pod to asi nepodepíšete.
Máme v pravidlech napsáno, že „příspěvek nemá obsahovat vulgarity“ – ale tady to opravdu nelze říct jinak! :) Kombinace zákazníka, co má zcela jasné požadavky jak to chce, aniž by věděl proč to chce („vy mě nebudete poučovat o tom, jak by měla vypadat MOJE stránka, od toho tu nejste!“), ideálně s grafikem, co trvá na „pixel-perfect“ webu přesně podle svého grafického návrhu, to se opravdu nedá popsat bez vulgarit. :)
To jsem si opravdu nemohl odpustit, už několik dní mám totiž ten web před očima :-D. Pixel sem, pixel tam, on to ten kodér nějak udělá, tady dáme kolečko, tady text nakřivo, tohle bude úplně dokonalý, když to bude blikat jako prase a tyhle texty se můžou třeba překrývat s obrázkama, z toho budou všichni úplně odvařený. Ale má to tu výhodu, že až ho s tím uživatelé pošlou do *****, tak bude další zakázka – kompletní redesign :-D.
Klient chce nějaké ****oviny vždycky :) ale o tom jsem nepsal. Otázka je třeba: plníte mu jeho přání v nevalidním HTML, nebo ve validním XHTML? Použijete jQuery, nebo vždycky nějak „bastlíte“ JavaSript ad hoc na zelené louce?
Ono nejde až tak o to, co klient chce, ale o to, jak k tomu vývojář přistoupí. Jestli podle hesla „co nemá smysl dělat, nemá smysl dělat pořádně“, nebo jestli se snaží mít ve vlastní práci nějaký řád a pokrok. Jestli mu takový web napráskáte v tabulkách s JavaScriptem, co bude „IE-only“, nebo jestli to postavíte na slušném HTML, standardních knihovnách a (třeba) CSS frameworku? Jasně, ono to bude ve výsledku zákazníkovi naprosto šumák, ale vývojářům to ušetří spoustu času a nervů hlavně v závěrečných fázích, kdy klient chodí a vymýšlí si ****oviny z rodu „to je drobnost, to máte hned“ (a vývojáři to pak zabere celý den)
Já mám právě zkušenosti s firmami, kde webaři na nějaký vlastní rozvoj docela kašlou, právě pod heslem „Na to, co děláme, nám to bohatě stačí, a než bych se učil s jQuery (gridem, CSS, …) to radši udělám o jednu zakázku navíc!“
Myslím, že se tu zapomnělo ještě a jednu skupinu, která sleduje dění na zahraničních webech zaměřených na programování a webdesign, případně je součástí nějakých uzavřených virtuálních komunit. Pro tuto skupinu asi Webexpo také není příliš zajímavé. O novinkách většinou vědí a v rámci svých možností a schopností se je snaží využívat ve své praxi.
Je to drahé.
Jsem soukromý webdesigner, dělám kompletní weby od grafického návrhu, přes kódování, po SEO a správu reklamních kampaní. Nejsem žádná hvězda, tak nemám kdovíjaké příjmy.
Na webexpo jsem nejel proto, že si neumím spočítat, jestli se mi vynaložený čas a peníze vyplatí. Novinky sleduju především zde na zdrojáku ;) a v pohodě si s tím vystačím.
Webexpo jde stále s cenou nahoru, už stojí 4000,-. Na to momentálně prostě nemám (hypotéka…) a jako investice do budoucna… Nevím. Zas až tak inspirace mi předchozí Webexpa nedaly.
Jsem velmi nerozhodný a tak mi nevyhovuje ani to, že je několik přednášek najednou. Pracně si vyberu mezi dvěma, ne-li někdy i třemi, které bych opravdu chtěl vidět, ale tu kterou nakonec vyberu, vede člověk, který je možná kapacita v oboru, ale neumí mluvit. To pak naštve, zvlášť když se dozvím, že ta paralelní přednáška, kterou jsem nezvolil, byla naprosto úžasná.
Já bych tedy raději nějakou menší konferenci pro malé webové patlaly, kde by byly přednášky jen v jednom proudu a když by mě nějaká nezajímala, tak bych mohl aspoň zajít na kafe a odpočinout si. Ono, když je hodně dobrých přednášek, navíc tři dny, tak je to strašně náročné. Nejen to fyzicky vydržet, ale i vyselektovat z té obrovské masy informací to nepodstatné.
Webexpo (ac jsem se nezucastnil) se mi zda jako skvela prilezitost se potkat se spoustou lidi, se kterou se potkat je obvykle velmi obtizne. Co se tyce temat, tam uz se mi tolik nepozdava.
Myslenka nejakych setkani na lokalni urovni, kde by se resily veci, na ktere obvykle nezbyva ve firmach pri kazdodennim provozu cas se mi velmi libi.
V Brne se takto velmi dobre ujala PPPS (https://www.facebook.com/pppscz) – jedina jeji „nevyhoda“ je zamereni spise na design. Neni to vsak nevyhoda v negativnim slova smyslu, ale proto, ze ja sam jsem vyvojar.
Po precteni komentaru me napadlo setkani, kde by si jeden clovek pripravil kratkou (napr. 20 minut) prezentaci na urcite tema. Po vyprseni casu, ktery by byl opravdu limitovan na 20 minut, by mohl kdokoliv dalsi rict svuj postup reseni a mel by na to rekneme 10 minut. Takto by se behem hodiny vystridalo max. 5 recniku a kazdy by rekl svuj nazor na vec. Z toho by se dale dalo vychazet behem debaty, kde by si kazdy z prihlizejicich mohl zvolit reseni, ktere se mu libilo nejvic a o nem debatovat s clovekem, ktery ho prezentoval.
Takto by se dal pokryt napr.: deployment aplikaci, vyber a pouziti databaze, php, ruby, css nebo js frameworky, vyuziti html5, ORM, verzovaci system a spousta dalsich oblasti nebo novinek.
Otazkou je, jaky by to melo uspech a pravdepodobne by to muselo byt zamerene na urcity programovaci jazyk. Ale kdyz sleduji jaky je zajem prezentovat neco napr. na brnenskem PyVu, jsem trochu skepticky. Opacne je na tom zase Rubyslava nebo brug.cz.
…na druhou stranu treba prazsky PyVec zatim s prednaskami problem nema…
je to tenhle?
While trying to retrieve the URL: http://pyvec.org/
The following error was encountered:
* Unable to forward this request at this time.
Ta struktura nutící do interakce se mi moc líbí – a obecně, zajímavě strukturované přednášky s časovým limitem, který nedovolí vykecávat o ničem, mám moc rád. Viz třeba Pechakucha nebo TED…
Web expo pro mě nebylo jen o tom, že jako vývojář chci sledovat nové technologie, ale i něco víc. Např. přednáška o elasticSearch byla naprosto famózní, i když u nás ve firmě pravděpodobně nehrozí, že bychom toto nasadili.
A myslim, že poslouchat Lerdorfa je prostě zážitek, i když zrovna neděláte v PHP.
A jako největší přínos považuji to, že jsem se zastavil i v design hall, když zrovna mluvil Adam Hrubý. Tam prostě každý, ať už vývojář, manažer nebo grafik, poznal, že není důležité, jestli děláte na malém nebo obřím projektu, ale že je mnohem důležitější, se vnitřně vyvíjet, nefňukat, být zvědavý a dělat věci, které vás baví… a pokud to nejde v malé firmě, přejděte do větší anebo lépe vytvořte vlastní :)
To je hezké, ale pojďme zpátky k tématu, kterým, kupodivu, není WebExpo, ale důvody, proč na něj nejezdí „dělný lid“.
Bez jakékoli ironie myslím, že právě ten poslední odstavec by mohl být klíčem… Jistě úžasná motivační přednáška, ale otázka je: pro koho? Pravděpodobně neosloví tu cílovou skupinu, o níž jsem psal… Bylo by skvělé, kdyby ano, na tom se shodneme, ale realita není „kdyby“.
Asi je těžké někoho oslovit, když o to dotyčný nemá zájem. To by potom tyhle konference musely být povinné a sváželi by se remcajcí autobusem, kteří by tam spali a nadávali, proč po nich někdo něco chce a proč nemůžou ležet doma…. ano, záleží na tématech, ale podle programu se nedá na 100% věštit, jestli daná přednáška bude kvalitní nebo naopak…
Pro někoho je to zábava, výzva, zpestření pracovního vytížení, pokec, dozvědění se spoustu informací jinou cestou než četbou apod. Kdo má zájem, jede, kdo nemá, ten na to kašle. A finance? Kdo řiká, že 4000 (!) je moc, tak se jen vymlouvá nebo si neumí vydělat… To je právě jen a jen to věčný fňukání a výmluvy…
Ano, dělný lid, ale zkusme to srovnat např. s medicínou. Jsou doktoři a doktoři. Jedni se zajímají o svůj obor víc, druzí na to kašlou a stačí jim to doklepat do důchodu a přesto jsou všichni MUDr.
Jaká témata by si vlastně dělný lid představoval? Resp. co by se muselo změnit, cena zdarma včetně cesty? A kdo je vlastně ten dělný lid?
[…]A finance? Kdo řiká, že 4000 (!) je moc, tak se jen vymlouvá nebo si neumí vydělat… To je právě jen a jen to věčný fňukání a výmluvy…[…]
tohle je take u tech setkani take jeden z atributu, ktery ja napr. povazuji za dulezity : do jiste miry si musi lide i lidsky nejak padnout do noty …
„Jsou doktoři a doktoři. Jedni se zajímají o svůj obor víc, druzí na to kašlou a stačí jim to doklepat do důchodu a přesto jsou všichni MUDr.“
Máš recht. Kdo nebyl na WebExpu, ten je totální looser :-D.
Já bych se opravdu, ale opravdu silně přimlouval za to, abyste si ten článek a diskusi pod ním pořádně přečetl, všechno, na co se ptáte, je v něm zmíněno…
Zkuste se zamyslet, proč nemá zájem o (řekněme) škálovatelné aplikace v cloudu nebo o Scrum. A ne, není to proto, že je líný, remcající a že se nechce nic dozvědět. Přečtěte si tady příspěvky nad vámi, zjistíte o čem je řeč.
Proc pro distribuci informaci volite tak archaicky zpusob jako je presouvani lidskych tel? Kdyby cely ten slavny web nebyl jen devkou reklamniho prumyslu, uz byste davno meli webove aplikace pro virtualni konference.
My je dávno máme, jen se nám nedaří implementovat „pokec u piva po akci“, který je pro přenos informací rovněž důležitý, protože se tam proberou věci, které při vlastní akci nezazněly (typicky „Hele, jak jsi tam mluvil o …, tak mě napadlo, že u nás děláme …. – ale nechtěl jsem s tím rušit a zdržovat ostatní…“) Na to mají posluchači náladu vždycky až po skončení „oficiálního přenosu informací“.
Ale oceňuju, že jste tento názor napsal, jistě vás to stálo mnoho sebezapření vůbec s děvkou reklamního průmyslu nějak komunikovat…
Muzete poradat distribuovane seance po okresnich mestech s rozdelenim na strizlivou a pici cast. Zamluvit si nekde kout s platnem a dobrym spojenim se urcite da. A kdyz mate ty konferencni aplikace, tak prednasejici muze v case rotovat po republice, co konference, to jine mesto, s headsetem muze pobihat od kamery k baru a po prednaskach se necha vyzpovidat verejne i soukrome, zajemci o pokec se muzou radit do fronty. Idealni pro ty, co nechteji rusit ostatni. Pro soutezive typy se to da udelat i v http://www.thepub.cz/
P.S. Nebudte vztahovacny
Nejsem vztahovačný, vím, že jste reklamní děvkou nazval web. Komentoval jsem fakt, že jste se musel s „reklamní děvkou“ zaplést při psaní toho komentáře. Nepodsouvejte mi něco, co jsem neřekl.
A mimochodem, proč nedopřejete webařům radost ze vzájemného setkání? Proč je chcete strkat před monitory a cpát na hlavu headsety? Velká část z nich stále ještě nejsou kyborgové, jsou to – pozor, překvapení – lidi, co se rádi potkají s dalšími! :)
Model nevylucuje cestovani do libovolneho mesta dle libosti. Pokud chteji, cestuji, pokud nechteji/nemuzou, jdou mistne. Kazdopadne se potkavaji s telesnymi schrankami kolegu. Vy jste chtel dostat na konferenci vice lidi, ne ja.
ad: „Vy jste chtel dostat na konferenci vice lidi, ne ja.“ – máte pro toto tvrzení nějaký důkaz?
Tak si tu svou pozu uzijte.
S pózou „nenechat si opakovaně podsunout něco, co netvrdím“ jsem dlouhodobě spokojený, děkuji za optání.
To je moc dobre, ze jste se sebou tak spokojeny. Hotovy prezrany Baloun. Kdyz jste mi podsouval, ze nechci doprat webarum radost ze vzajemneho setkani, uvedl jsem to na pravou miru normalne. Pokud vasim cilem neni zvysit pocet navstevniku konference, ale jen vymenit hochy ze seznamu za hochy z regionalnich firem, anebo nedejboze neco uplne jineho, hluboce se vam omlouvam.
BTW Napadlo vas nekdy, ze arogance muze byt priznakem prazdnoty?
Teď jste mu to ale nandal!
Proč oldtimerovi věnujete tolik času a energie, když jeho jediným důvodem k psaní je uspokojení nad vlastní květnatou mluvou? A my to vše zkoušíme číst, jestli tam bude něco rozumného…
Tak jsem si precetl nazory v diskuzi a udelalo to na me dojem, ze ostre rozdeleni na 2 skupiny je na miste, jenze trochu jinak – ti, kteri na webexpu jeste nikdy nebyli a ti, kteri uz tam nikdy nebudou. :P
Jen pár postřehů:
– Rozdíl mezi „zámkem“ a „podzámčím“ je také v tom, že na zámku se lidé setkávají při řadě jiných příležitostí, než jsou konference. To samozřejmě platí i o podzámčí, ale na zámku je těch příležitostí tolik, že by to pomalu vyplnilo kalendář. Třeba pravidelné workshopy ve Wikidi jsou zaměřeny na řešení Skutečných Problémů z Praxe.
– S tím souvisí, že na zámku se všichni znají a tudíž se na konferenci rádi baví o tématech zcela mimo obor (která whisky je lepší apod.). To může být překvapující pro ty, co přijeli z daleka ve zcela jiném očekávání, nakonec pamatuju si na svou první konferenci o PHP, kde jsem vůbec nikoho neznal a byl dychtivý se bavit o webařině.
– témata řešící Skutečné Problémy z Praxe nejsou pro zámecké konference příliš cool. Třeba z emailové konference o programu WebExpa mi vyplynulo, že garant development sekce by PHP vůbec nezařazoval, ale protože musel, hledal moderní nová témata, co hýbou světem.
– na druhou stranu úkolem konference je seznámit lid dělný i s novými tématy, protože mohou být řešením Skutečných Problémů z Praxe. Chtělo by to prezentaci na téma: Jak začít používat Mongo, když si můj hostér v Kotěhůlkách myslí, že jde o jakýsi druh ovoce.
– ano, vidím tu prostor pro „necool“ konferenci věnující se Skutečným Problémům z Praxe, tj. WebExpo bez „zbytečných“ přednášek od Rasmuse Lerdorfa (ha, mám jeho podpis!) nebo Douglase Crockford (ha, viděl jsem ho naživo!), naopak sestavená z přednášek jako měl letos třeba Jakub Vrána.
– …ale nevěřím, že na ni lidé z regionálních firem přijedou ;-) Alespoň ne na první ročník.
V Plzni na podobném principu funguji CZJUGy, které se snažím pokaždé navštívit. Přednášející ukáže novou technologii, proč vybrat tu, jak jí nasadili a co přinesla. Spousta prostoru pro dotazy, malá skupina lidí, zajímavé technologie, závěr je diskuze u piva. Těch několik hodin je opravdu přínosných.
Velké konference jsou hezké, člověk se podívá, jak to řeší velké firmy, poslechne si nějaké to PR povídání, zjistí že na ministerstvech internetovou bezpečnost řeší tak, že vydávají doporučení, zakládají expertní skupiny a koordinují se(http://i.iinfo.cz/urs-att/Prezentace_Trendy_Ales_Spidla__Relim_kompatibility_-129839901713160.pdf) ale v důsledku je strašně málo věcí, které jsou opravdu přínosné pro menší firmu. Nakonec z konference jsou zajímavé jen workshopy, přednášky jsou často jen „prázdné kecy, případně marketing“.
Jako vývojář jsem několik konferencí v poslední době navštívil a už nemám moc chuť někam vyrazit, protože poslouchat, jak „AVG opět lépe chrání“ nepotřebuju, když chci, přečtu si to na lupě.
Nové technologie mě zajímají, pracuju s nima často (firma mi dává volnou ruku v tom, co použiju a uznám za vhodné) a snažím se pochytat co nejvíc i mimo můj obor, ale velké konference tomu nijak zásadně nepomáhají. Bohužel.
Já bych to řekl jednodušeji: Je tu prostor pro konferenci 2012 s tématy z WebExpo 2008. :)
Nejde o to „Jak začít používat Mongo“, ale „Proč začít používat Mongo, co mi to dá, k čemu mi to bude a jak s tím naložím?“ A teď si vezmi realitu běžného regionálního webstudia (třeba Plaváček povídal, že klidně postojí modelem…) K čemu je lidem od nich Mongo? Teď, letos, v realitě, kterou oni dělají? Rozhodně nejsou nějací neználci, co by se nechtěli vzdělávat a rozvíjet, ale Mongo je fakt „mimo jejich svět“.
To je asi jako vyprávět obvoďákům (ehm… praktickým lékařům) o operačních postupech při zavádění kloubních náhrad. Je to zajímavé, je fajn to vědět, doktorovi to rozšíří obzory, ale upřímně mu to je v každodenní práci naprosto k ničemu, protože operovat nebude. Nanejvýš potřebuje vědět, že něco takového je, aby tam dokázal pacienta poslat. Mnohem spíš uvítá školení, kde mu vysvětlí novinky při vyplňování hlášení pro pojišťovnu, a praktika, co ukáže, jak rozlišit infarkt od zaražených větrů.
S webexpo nemohu srovnávat, nebyl jsem. Ale když bych mluvil například o trendech v internetové bezpečnosti, které už jsem letos navštívil, často jsou to opravdu nicneříkající prezentace, PR firem, naprosto nepřínosné kecy(jako příklad jsem uvádím pána z MVČR), které člověku, co se o internetovou bezpečnost zajímá neřeknou vůbec nic. Zachraňují to právě ty workshopy, kde se člověk doví něco odbornějšího, zeptá se. Například již zmiňováné Mongo u nás používáme, poslední dobou celkem intenzivně, takže nové technologie fakt nejsou problém. Ale taková konference, kde se přednášející povrchně dotkne problému a pak představí svůj sw za několik milionů je asi většině vývojářů dost neužitečná (teď mluvím třeba o http://www.itsw.cz/ ). Proto můj zájem o konference klesá, protože pokud to má oslovit masy, pak to zákonitě nic nedá někomu, kdo se o to víc zajímá.
Teď mě @pixycz navedl na hezkou ukázku – ocituju od Jana Novotného jeho připomínku k přednášce Jirky Knesla:
Mám za to, že automatizované testování je v dnešní době tak elementární záležitost, že není třeba jeho prospěšnost na konferencích tohoto typu dále opakovat. Automatizované testování, si myslím, ignorují snad už jen ti nepoučitelní a většina profesionálů jej snad už v této době praktikuje (…)
Já s touto „myšlenkou otce Fura“ nesouhlasím a tvrdím, že „automatizované testování u webového vývoje“ je v dnešní době elementární záležitost právě jen „na zámku“. Na tom citátu je hezky vidět, že lidi ze zámku často podléhají oblíbenému omylu elit, totiž že věří, že i zbytek světa vypadá stejně jako jejich okolí.
Pokud budeme počítat mezi profesionály „lidi, co se tím několik let živí“, tedy i ty z lokálních webstudií, tak lze profesionály rozdělit na tři skupiny: první používají automatizované testování a je to pro ně elementární záležitost (pár procent), druzí o testování slyšeli, zkusili si ho, ale testovat rozhodně nebudou, protože „se jim to nevyplatí“, a třetí netuší, o čem je řeč.
Je to pěkná propast, že? Na zámku je testování „naprosto elementární“, v podzámčí spíš výjimka. Tam je prostor pro vysvětlování osvětu a praktické ukázky.
(Mohu posloužit i vlastní historkou: „Mám tu knihovnu, dám ji do CVS – a kam dáváte testy?“ – „Jak – kam? Otestuj to…“ – „Jasně, ale kam mám dát ty testy?“ – „Co bys chtěl kam dávat? Otestuj to, uvidíš jestli to funguje, a když to nefunguje, tak to nedávej do CVS!“)
Přesně tak – já s naprosto čistým svědomím říkám – NETESTUJI a žiju! Představte si to! Práci mám, mé aplikace fungují a klienti jsou spokojení… jsem to ale antikrist co?
Ale vážně… mě právě docela odpozuje ta nabubřenost, s jakou „elity“ prohlašují, že to či ono je přece standardní a kdo to nedělá tak asi žije na stromě. Ano, možná nejsem tak dobrý programátor jako oni, ale kde berou tu jistotu, že zrovna oni mají tu Jedinou Možnou Pravdu? Popravdě řečeno, někdy mám pocit, že si někdo jen honí ego…
Ok, tímto jsem se tedy asi zařadil mezi nabubřelé elity žijící na zámku, pranic nedbající o prosté starosti dělného lidu v podzámčí. Paráda.
Jediná Možná Pravda neexistuje, s tím souhlasím. Ale dal bych pár příměrů:
– pásy v autě vám statisticky snižují riziko smrti při autonehodě 8x, přesto jezdí plno lidí nepřipoutaných a máme tu i příběhy, kdy člověk přežil díky tomu, že připoután naopak nebyl. Budete se v autě poutat nebo ne?
– doporučuje se nechat své auto pravidelně servisovat, věc zcela evidentní, ale řada lidí na ni kašle – co na tom, že auto občas chrchlá a sem tam problikávají červeně kontrolky? Takhle se dá jezdit celé roky! Budete to riskovat?
– taky jsem slyšel, že laparoskopie je pro pacienta výrazně šetrnější, ale doteď jsme vždycky řezali do masa, tak proč to tak nedělat dál ne? Vždyť to funguje!
Mohl bych pokračovat dál, ale nebudu.
Stojím si za tím, že konference jsou tu od toho, aby ukazovaly aktální trendy, zajímavé zkušenosti a vůbec přinesly v libovolném ohledu něco nového.
Pro a proti automatického testování se na internetu probírají skutečně už mnoho let a obecný konsens je jednoznačně na straně prospěšnosti testování. Existují tuny volně dostupného materiálu na téma testování (a řada z nich velmi kvalitních). Podle mého názoru netestují už jen lidé, kteří TESTOVAT NECHTĚJÍ a tam je prostě zbytečné plýtvat střelným prachem.
Myslím si, že přednášky o testování se hodí na Univerzity nebo tam, kde se s vývojem začíná a je reálná šance, že se s tím ti lidé dosud nesetkali. Na WebExpo to myslím úplně nepatří, ale to je můj osobní názor. Pochopím, když s ním nebudete souhlasit.
Mmch. ač si o mě myslíte, že jsem „elita“. Kóduju stejně jako vy celý den, po večerech a po víkendech. Čím je tedy daná ta propast mezi námi?
„Podle mého názoru netestují už jen lidé, kteří TESTOVAT NECHTĚJÍ a tam je prostě zbytečné plýtvat střelným prachem.“ vs „Podle mých zkušeností se stále v mnoha firmách netestuje proto, že nevědí jak na to, bojí se, nebo je to zkrátka nenapadlo.“ Víc asi není co dodat. Možná by vám zrovna Jiří Knesl mohl vyprávět, jak často se s tím v praxi potkává, a není to tím, že NECHTĚJÍ, ale spíš že nevědí jak a proč.
Nebyla na toto téma na rootu nějaká anketa? Pokud ne, mohlo by být docela zajímavé takovou vypsat. Docela by me zajímalo, jak na tom tedy v Čechách jsme. Ale budu vám věřit, máte s „masami“ větší zkušenosti, než já.
Něco takového bylo na Zdrojáku, třeba zde: http://zdrojak.root.cz/clanky/vysledky-ankety-mezi-ctenari-vede-klasika-xhtml-php-a-mysql/ Já soudím hlavně dle firem, které jsem navštívil, vývojářů, s kterými jsem v menších městech mluvil, a hlavně podle slov školitelů, co takové firmy objíždějí. (Viz památný komentář Jirky Knesla: http://zdrojak.root.cz/clanky/mysql-v-roli-neschemove-databaze/nazory/6431/)
Přemýšlím, jak to napsat, aby to nevyznělo nějak povýšenecky, ale – realita „v regionech“ je opravdu jinde, než se člověku, zvyklému stýkat se s progresivními vývojáři z progresivních firem a pracovat v nich, zdá. Sám jsem si tím šokem prošel (několikrát), takže jsem velmi, velmi opatrný v podobných soudech. Myslet si, že jiní to vidí a chápou přece stejně jako my na Zdrojáku / na WebExpo (a kdo to nechápe, tak jen proto, že to chápat nechce) je podle mého hrubý omyl.
Možná by to šlo shrnout jako bonmot: „Kteří vývojáři z ČR, zajímající se intenzivně o progresivní metody řízení práce a žhavé novinky na poli webových technologií, byli na WebExpo? – Skoro všichni!“ ;)
Díky moc za odkaz. Koukal jsem na ty výsledky s testováním a myslím, že ty výsledky nejsou zase až tak úplně mimo moje představy. Celkem 44% účastníků řeklo že nějakým způsobem automatizovaně testuje. Otázka je, jak reprezentativní ten vzorek dat byl, ale přeci jen 1723 respondentů už je docela slušné číslo, ze kterého by se daly dělat závěry.
Uznávám, že v malých firmách, kde se zabývají jen tvorbou microsite na nějakém CMS skutečně nemá testování moc smysl (to jsou ty naše regionální firmy?!). Otázka je, jak veliké procento z těch 56% spadá právě do takovéto kategorie. A kolik nám tedy zbude procent na projekty, kde by se testy psát měly a nepíšou se.
Každopádně tato čísla neodpovídají těm zmíněným „90% lidí netestuje“, které psal Jirka Knesl v reakci na mém blogu.
Možná ale jen chci věřit ve skutečnost lepší než je ;-)
„…ale nevěřím, že na ni lidé z regionálních firem přijedou ;-)“
Přesně tak :)
a příjde mi, že to naopak bylo zajímavé z toho důvodu, že tam přednášeli lidi z praxe. Něco jiného je dostat nalejvárnu na nějaké roadshow od někoho, kdo má výmývání mozku v popisu práce a něco jiného slyšet praktické důvody proč danou technologii použít, na co si dát bacha a čemu se rozhodně vyhnout. Pokud možno od někoho, kdo má v celku nulový zájem na tom, jestli někdo jiný bude nebo nebude tu technologii používat.
Některé z těch přednášek o noSQL databázích rozhodně nebyly nějakým marketingovým mazáním medu kolem huby, spíš ukázaly na problémy, které se v těch nadšených knížkách, co si o tom člověk může přečíst, nedozvíte. Je to podobné právě těm prezentacím na CZJUGu, nebo jiných *UGách, pokud to je informace od vývojáře k vývojáři.
Spíš je škoda, pokud se konference propaguje jenom jako ‚ta pro geeky, juchy juch‘ a nepovede se přitáhnout i normální lidi.
A že tam jsou spíš větší a zavedené firmy?
Jednak jsem tam potkal i lidi ze startupů, takže to asi není nějaká obecná pravda. Spíš je to o tom, jak si kdo cení informací a jak je získává.
Pokud mi 2 dny nahuštěné informacemi plus 4000 CZK (což převedeno na náklady je něco mezi 1-2 dny) přinesou někdy v budoucnu ušetřených 5 dní (třeba tím, že nebudu zbytečně procházet slepé uličky), tak jsem defakto ještě ušetřil. Tuhle kalkulaci si musí za sebe rozhodnout každý sám. Případně o tom přesvědčit šéfa.
Souhlasím, praktičnost letošního WebExpa byla IMO velká.
Ze zkušeností z Barcampu na Vsetíně – myslím že tihle bastlíři z malých firem z regionu prostě nemají zájem o nic. Dotáhl jsem jim myslím docela zajímavé přednášky až pod nos do Vsetína, měli to zadarmo a o víkendu a mohli si poslechnout myslím docela věci z praxe – ale z těch, co se webu v tomhle městě profesionálně věnují, nedošel nikdo (naopak přišli studenti a nadšenci, pro které to není živobytí). Ani ti, co jsem je pozval osobně, protože moc dobře vím, jak by jim to pomohlo, kdyby se třeba naučili něco nového a mohli fungovat efektivněji.
A potom od nich člověk slyší jak si stěžují, jak furt dokola dělají nezajímavé projekty s prudícími klienty, kteří jim ještě pořádně nezaplatí a oni nemají na slanou vodu.
Takovým lidem pak není pomoci ať je konference takové nebo maková. A je jich bohužel dost.
Díky za zkušenost z praxe, tohle je dobrá připomínka! Barcamp je zajímavý model pro takové konference, zrovna o tom jsem si říkal, že by mohl pro praktickou konferenci fungovat. Otázka je: Proč nepřišli? Nechce se mi věřit, že by byli opravdu tak „nepoučitelní“. Řekli pak alespoň nějaké důvody, proč nepřišli ani zadarmo a o víkendu?
Asi se to nedá paušalizovat a zobecňovat, ale i ty výmluvy byly tak vlažné jako vůbec postoj k jejich práci. Jeden se v pátek večer opil a v poledne už se mu nechtělo přijít, že už bylo jako pozdě, druhý šel lyžovat… Zval jsem i pár lidí z reklamní branže, ti nepřišli poprvé, ale podruhé už ano a byli nadšení a litovali toho, že se na to poprvé vykašlali.
Naopak musím říct, že mám dobrou zkušenost z ostravského barcampu, kde se sešla docela zajímavá společnost lidí zejména z místního prostředí firem produkujících eshopy, nicméně tam to bylo dáno zejména osvícenstvím majitelů/šéfů, kteří tam své lidi přivedli, a de facto se nejedná o malé bastlíře webů, ale docela velké firmy, které vzdělávání nezanedbávají.
Obecně mám ze svých aktivit v mnoha oborech zkušenost, že právě to, jak se člověk staví k nabídnutým příležitostem, je jedne z důležitých faktorů který rozděluje ty více a méně úspěšné. Ne každému je dáno nebo má ty možnosti, aby příležitosti a novinky sám vyhledával, ale pokud někdo nereaguje ani příležitosti, které jsou mu doručeny doslova pod nos, tak mu není pomoci a je škoda s ním ztrácet čas.
(A pod slovem příležitost si je možné představit jakoukoli akci, zakázku, setkání, kontakt nebo třeba jen prostou informaci).
Díky, to je, myslím, velmi trefné, a ten konec to perfektně shrnuje.
Já bych se možná zkusil zamyslet nad komunikací a propagací. Bavili jsme se o tom s několika lidmi po tom vsetínském Barcampu. Jsem z oboru, sleduju pár nejdůležitějších webů, jsem na Twitteru, Facebooku, jsem v kontaktu s poměrně dost lidmi – a přesto jsem se dozvěděl, že BYL nějaký BarCamp, a hlavně co to bylo a k čemu, až po jeho skončení. Ano, před tím jsem zahlídl, že se nějaký BarCamp koná, ale protože jsem tuto instituci neznal, měl jsem za to, že je to prostě nějaká další chlastačka, které všichni moji známí neustále obrážejí. Že to má něco společného s webem a že to je odborná oborová akce, jsem vůbec netušil. A pokud si dobře pamatuju, nějak se to tehdy nedalo poznat ani z těch zdrojů, kam jsem se dostal (snad homepage a FB stránka).
A když se vžiju do vytíženého webaře z Horní Dolní u Vsetína, který ty zdroje nesleduje ani tolik jako já, cítím možnost, že mnozí se prostě vůbec nedozvěděli, že někam můžou jít a že to pro ně může být užitečné. Za mě byl ten tehdejší BarCamp velký komunikační #fail a pokud má být cílem dostat tam nové lidi mimo tu stávající poměrně uzavřenou komunitu, asi by stálo za to trochu přehodnotit jeho komunikaci a propagaci.
To jen tak na okraj ke zdánlivému nezájmu BarCamp.
Aha, skvěle. Tak jsem se právě dozvěděl, že ačkoli už o BarCampu vím, ačkoli jsem se rozhodl tam letos skutečně jet, ačkoli jsem si už před týdnem zaškrtnul sledování na Srazy.info, kam web BC odkazuje, tak stejně mám smůlu, protože jsem nepochopil, že se tam mám někde zaregistrovat, a teď už je plno. Krása. Je vážně takový problém tam dát úplně polopatický tlačítko „Zaregistrujte se zde“? Takže další #fail do sbírky…
Tak to dopadá, když každý založí milion stránek na facebooku, twitterů, srazů.info atd. a informace jsou roztříštěné a blbě se v tom dá vyznat.
Neměl jsi tam, že se možná zúčastníš?
Sry, ale čemu přesně Pixy nerozumíš na větě „pozval jsem je osobně a nepřišli?“
Jsem rád, že zazněl reálný argument potvrzující můj dojem (tj že konference je dobrý nápad a nikdo na ni nepřijde). Tohle totiž není otázka zámku a podzámčí, ale izolace. V Praze vím o několika významných webových firmách, kde programátoři nechodí vůbec nikam a nikdy.
Proč ne? Nemají vnitřní zájem, nebo jsou přesvědčení, že jim to bude k ničemu? A pokud ad 2, tak – pramení tohle přesvědčení z jejich přehnaného sebevědomí, nebo z toho, že nabídka je jim v jejich praxi opravdu k ničemu (nebo nedokážou rozpoznat, že jim k něčemu bude, tj. mizerná propagace)?
Anebo je to prostě proto, že zaměstnavatel prohlásí něco jako „konference vás neživí, vemte si neplacený volno a pak si to naděláte, jestli chcete jít“?
Já fakt netuším. Jednou jsem se o tom bavil s šéfem takové firmy a ten z toho byl docela nešťastný.
Ale narovinu: když jsi pracoval v té firmě, co všechno stavěla na vlastním frameworku, který fungoval jen v PHP 4.1.75 s patchem a generoval kód funkční jen IE 6, měl bys vůbec chuť na Konzervativní konferenci vyrazit? Podle prosincového průzkumu Zdrojáku jsou vlastní frameworky stále velmi rozšířené, přičemž čtenáři Zdrojáku budou optimističtější vzorek.
Já nejsem reprezentativní vzorek, já do té firmy nastupoval s tím, že nebudu programovat, a když ano, tak rozhodně ne weby… Ale třeba kolegové, když jsem jim ukazoval Firebug nebo CSS nebo MVC, tak je to zajímalo. Jenže to skončilo s „nojo, pěkný, a teď zase zpátky do té naší práce.“
A čemu ty, Davide, nerozumíš na „byl bych tam jel, ale nevěděl jsem o tom“ a na „to jen tak na okraj“? ;)
Ale vážně. Já chápu tvou skepsi a rozumím tvému názoru. Mám ale jiný názor a budu rád, když ho budu moct ověřit v praxi. Pokud se (zřejmě po pár zlepšujících se pokusech) ukáže, že máš pravdu, přijdu se ti jako medvěd až k zemi poklonit.
Petře, ačkoli komunikace barcampu není jádro tématu této diskuse, trochu jsem se na to podíval. Pro doplnění rovnou říkám, že zájem o barcampy je často větší než bývá jejich kapacita, takže na to si opravdu nestěžuju a není to jádrem této diskuse.
Možná je dobré si prvně vyjasnit, že barcampy se v Česku pořádají na čtyřech místech (Vsetín, Brno, Praha, Ostrava) a jednotliví organizátoři nemají spolu – s výjimkou toho, že se třeba poptají na zkušenosti nebo že se někteří osobně znají – v podstatě nic společného. Moje doména barcamp.cz funguje jako přehled těch akcí – když mi někdo napíše, že pořádá někde barcamp, což může být kdokoli, tak tam dám informaci, tu stejnou informaci potom umístím na twitter a facebook stránku Barcamp.cz (http://twitter.com/barcampcz, http://www.facebook.com/Barcamp.cz). Když se dívám zpětně, o všech Barcampech se na těchto kanálech informovalo. Pokud mají jednotliví místní pořadatelé svoje twitter nebo facebook účty, tak jsem je taky zmiňoval, často bylo informací na těchto účtech i mnohem více, ale samozřejmě každý si svoji komunikaci řídí sám – ve vlastním zájmu.
Nevím tedy, zda jste propásl konkrétně vsetínský barcamp a který (zda první v lednu 2010 nebo druhý v únoru 2011), nebo se jednalo o akci v jiném městě.
Před prvním Barcampem, kdy ještě nebylo v Česku příliš známo o co jde, jsem napsat tiskovou zprávu, ve které jsem se myslím snažil představit koncept i část obsahu a informace se objevila myslím na všech relevantních médiích, viz odkazy např.:
http://zdrojak.root.cz/zpravicky/barcamp-vsetin/
http://www.lupa.cz/zpravicky/barcamp-se-uskutecni-v-lednu-ve-vsetine/
http://www.tyinternety.cz/udalosti/prvni-cesky-barcamp-v-lednu-ve-vsetine-474
http://buzzmag.cz/prvni-cesky-barcamp-v-lednu-ve-vsetine-14-12-2009/
http://webexpo.cz/praha2009/blog/barcamp-poprve-v-cr-konecne/
Nevím zda jsem pro lidi okolo webu nějaké opravdu relevantní médium vynechal.
Před prvním barcampem jsem nyní zpětně dohledal v klaboseni cca 120 zmínek na twitteru, zprávu retweetovali např. @tyinternety, @webexpo, @adbar, @petrmara, @bitIT, @zpravickylupa a mnoho dalších.
Po prvním barcampu, který měl myslím příznivý ohlas a dorazilo na něj 120 lidí, se začaly konat další v jiných městech a zmínek na blozích, na twitteru a facebooku bylo po každé akci docela hodně. Domnívám se, že pokud někdo propásl nějaký barcamp, nebylo tak složité začít sledovat facebook nebo twitter účet Barcamp.cz a žádný další už tak nemohl minout. Na obou účtech je nyní přes 600 fanoušků, tzn. myslím docela velká cílová skupina, která si tyto informace našla.
Na druhý vsetínský barcamp pak dorazilo 200 lidí a další jsme museli z kapacitních důvodů bohužel odmítat. Na nadcházející brněnský barcamp (se kterým ale nemám nic společného) se přihlásilo přes 500 lidí, takže si také nemyslím, že by měli problémy s komunikací a propagací.
Pro zajímavost na konec přidám statistiky sledovanosti videa z přednášek na http://vimeo.com/user3006694/videos – všechna videa z obou vsetínských barcampů zaznamenaly dohromady přes 40 000 shlédnutí – což je také myslím docela silný komunikační nástroj.
Z uvedeného je myslím patrné, že vzhledem ke skutečnosti, že Barcamp pořádáme ve volném čase a zadarmo, je jeho propagace dostatečná.
Můj názor na původní téma této diskuse, tj. proč někteří nepříjdou ani když je člověk osobně pozve, odpovídám výše přímo Martinovi.
omlouvám se za kopii, dneska nemá server zdrojáku svůj nejlepší den.
Měl bych k tomu asi pár komentářů, ale tohle není to správné místo, kde by se to mělo řešit. Můžeme se třeba někdy sejít a podebatovat o tom.
Já jen detail – na brněnaký jsem se přihlašoval ve chvíli, kdy byla čtyři volná místa, a dozvěděl jsem se o tom „mezi řečí“, když jsme probírali WebExpo a modely konferencí a já se zmínil, že jsem na BarCamp chtěl, ale je to od nás naprosto nejvzdálenější místo v republice. A tak jestli prý pojedu na BarCamp do Brna – já ani netušil, že se tam nějaký koná! :) Zaregistroval jsem se, povídám to Pixymu – a on přišel pětistý první…
„ale z těch, co se webu v tomhle městě profesionálně věnují, nedošel nikdo (naopak přišli studenti a nadšenci, pro které to není živobytí)“
Není to také dáno tím, že lidé, kteří se tím nějakou dobu živí, mají své partnery, rodiny, jiné zájmy, které jim prostě nedovolují věnovat tolik času moderním technologiím a jejich studiu mimo pracovní dobu a víkend radši stráví někde venku, s bližními, než riskovat „možná zajímavou akci“, která se taky může zvrhnout jen v chlastačku s hádkou o to, jestli je lepší dotnet nebo java?
tenhle argument je samozřejmě relevantní a chápu, že chodit do nevyzkoušených věcí je pro někoho obtížné, když má doma rodinu nebo jiné zájmy a chce se jim ve volném čase věnovat. Zároveň ale není relevantní po tom, co už první ročník akce proběhl, většina přítomných se shodla že byla přínosná a obsah přednášek včetně videozáznamů bylo možné shlédnout na internetu a bylo tedy z velké části jasné, o co jde. Ale ani na druhý ročník nikdo z těchto lidí nepřišel (ano, a taky jsem je zval znovu, s odkazy na videa z předchozho ročníku etc.)
Máte nějakou statistiku účastníků? Moc by mě zajímalo, jaké procento bylo na BarCampu profesionálů (tj. lidí, kteří se v oboru živí na plný úvazek, pokud možno už pár let) a kolik třeba studentů a dalších, kteří se o obor zajímají třeba jen okrajově.
Podrobněji jsem to nezkoumal, ale profesionálů myslím bylo docela hodně, viz seznamy účastníků:
http://vsetin2010.barcamp.cz/index.php?n=Main.Ucastnici
http://vsetin2011.barcamp.cz/index.php?n=Main.Ucastnici
A právě skutečnost, že se tam potkávají profesionálové se studenty a lidmi které to „jen“ zájmá je podle mě jedem z hlavních přínosů, protože studenti a lidi z neziskovek prostě na webexpo za několik tisíc nepůjdou.
Nic si z toho nedělejte.
Podílím se na pořádání konference XML Prague (http://www.xmlprague.cz/ chystáme sedmý ročník) a Češi prostě na takovéhle akce nechodí.
Poslední dva roky jsme měli vyprodáno, loni dokonce několik měsíce předem, a přednáškový sál je plný Němců, Rakušanů, Belgičanů, Skandinávců, Irů, Britů, Belgičanů, přijelo i pár Poláků. Ti si zjevně čas a peníze na cestu a ubytování najdou – vstupné v podstatě pouze pokrývá náklady na občerstvení, zbytek sponzoři.
Máme pár českých „štamgastů“ – a nejsou z Prahy – ale v publiku tvoří Češi pár procent. Přemýšleli jsme jak to lépe propagovat i u nás, ale vzdali jsme to. Když si tu konferenci bez velké reklamy najdou v Belgii…
Na webu jsou také sborníky z minulých ročníků, videozáznamy přednášek…. Přednáší lidé kteří kteří něco v tomhle oboru v globálním měřítku něco dokázali a večer je možné si s nimi dát pivo nebo kafe o přestávce – a pochopitelně podiskutovat.
Myslím že to je něco v místní mentalitě….
Na druhou stranu může odradit třeba to, že naprosto nejvíc hlasů má v tuhle chvíli na brněnském Barcampu přednáška, u níž není ani známo téma. Jasně, my si můžeme říct, že přednášejícího známe a že jeho přednášky nebývají pitomé, tak prostě půjdeme, ale v očích ostatních to opět posílí dojem „akce pro kluky co spolu mluvěj'“…
Z WebExpa jsem odešel relativně nadšen, i přes to, že jsem se vlastně nic nového nedozvěděl. Ano, teď vím, že tu je nějaký AngularJS, že „goto“ hateři jsou idioti… z technických přednášek jsem si ale neodnesl nic – vše na úrovni rychlé ukázky – především kvůli nedostatku času.
Nemyslím si, že by přednášející němeli co říct – on prostě nebyl čas. Čas se pak dal těm, co „jen povídali“. Sice povídání bylo pěkné a zábavné, vcelku ale nic-nepřinášející (pro dělný lid).
Přišlo mi, že na WebExpu dostaly čas na vyprávění bajek celebrity, a ti z praxe pak dostali usmolenou půl hodinu na prezentaci něčeho, co za takový čas nejde moc dobře ukázat.
A když bylo zmíněno podzámčí – kolik mých známých pořádně nepoužívají ani verzovací systém, žádne testování, deploy porovnáváním změn v souboru – ručně… Ti by se zas na WebExpu nechytali od samého začátku.
Nejsem si zcela jist, jestli je možné organizovat nějakou specializovanější konferenci. Spíš bych to viděl v menších sešlostech malého počtu programátorů – jako jsou PS k Nette, OpenWeekend, … ale sám dobře vím, že pro pracujícího člověka je vážně složité ještě vymýšlet přednášku pro ostatní…
… jak z toho ven?
Ahoj. Já třeba na konferenci nejedu, protože je fakt nevyužiju. Kdysi jsem byl na školení optimalizace databáze, ale přišel jsem zpátky do práce a …. makal jsem jak blázen, místo toho, abych si to dva dny vyzkoušel.
Technologická zaostalost může být způsobena i tím, že vám inovaci zákazník nezaplatí. Ono mu to funguje v javě 1.3, tak proč se nervovat s něčím novým a ještě škemrat o peníze? Že jednou java 1.3 na OS nepojede nebo se bude chovat divně, to se zatím neřeší. Hýbací ajaxové stránky s JavaFX, co neustále lezou při over na server fakt zákazník nepotřebuje, pokud se v tom nevzhlédne nějaký ředitel, že bez toho moderní firma nemůže žít.
Technologie se můžete naučit doma, když máte zájem. Ale zatím to, co jsem se učil „do šuflíku, až to bude potřeba“, jsem fakt nevyužil. V práci na to ani čas není.
V diskusi mě zaujaly dost protichůdné názory/zkušenosti.
Jako vždy jsem napsal něco jiného, než jsem měl původně v hlavě :-).
Ještě jedna poznámka: V době internetu a množství knížek na všemožná témata fakt stačí trochu sledovat alespoň nadpisy.
Malý příklad: Měl jsem možnost koupit v levné knize encyklopedii. Levně. Proč jsem ji nevzal? Protože mi stačí googlík.
Pravdou je, že se člověk občas probere spoustou braku (důvod, proč nepoužívám seznam) a hlavně, že se neumím ptát.