Přejít k navigační liště

Zdroják » Různé » Trojfázový obchodní model

Trojfázový obchodní model

Články Různé

Velmi častý a na internetu hojně používaný je takzvaný „trojfázový obchodní model“. Už z názvu je vidět, že je velmi dobrý, protože má o jednu fázi víc než model dvojfázový. Pojďme si ho představit a ukázat, jak s ním lze pracovat, jako ho využít v praxi a jak ho prezentovat dozorčí radě, partnerům či klientům.

Nálepky:

Na trojfázovém obchodním modelu (též „plánu“) zakládá mnoho firem své internetové aktivity. Tento model se velmi dobře ukazuje na příkladu, který byl zdokumentován v jednom dílu seriálu South Park. Na úvod tedy trošku teorie:

Kradení slipů je velkej byznys…

Když v seriálu South Park (sezóna 2, díl 17, Gnomes) Tweek říká klukům, že mu skřítkové kradou slipy, nikdo mu nevěří, protože Tweek je známý neurotik a cvok. Ovšem nakonec je zahlédnou i ostatní. Na otázku, proč kradou spodní prádlo, skřítek odpoví, že je to velkej byznys, a vysvětlí jim, jak to celé funguje:

Stan:
A co děláte s tím prádlem, co ukradnete?
Trpaslík:
V první fázi ho shromáždíme. První fáze: Nahromadění!
Stan:
A co druhá fáze?
Skřítek:
(mlčí. Nakonec zavolá na ostatní:) Hele, co fáze 2?
Skřítek 2:
V první fázi ho shromáždíme!
Skřítek:
Jo, jo, ale co druhá fáze?
Skřítek 2:
(mlčí. Pak rozpačitě) No, třetí fáze je zisk. Jasný?
Stan:
Mně teda ne!
Skřítek 2:
První fáze: Nahromadění. Pak je druhá fáze, a třetí fáze je zisk!
Eric:
Jo, to je jasný!

Jasný? Jestli ne, tak ilustrace:


Matt Stone, Trey Parker

Fáze 1: Nahromadění spoďárů. Pak je fáze 2, no a fáze 3 je zisk!

Doufám, že všem nám je v této chvíli jasné, o jak neprůstřelný plán se jedná. O jeho popularitě svědčí i následující příklady – vždy si shrneme situaci a ukážeme si, jak byl aplikován Trojfázový model.

1. Propagujeme blog

Rybáři si založili magazín o muškaření. Chtějí jej zpropagovat, a došli k tomu, že nejlepší způsob propagace bude aplikace na Facebooku. Proč, jaká, kdy – to nevědí, jen vědí, že „mít aplikaci na FB pomůže k propagaci“ (a sáhněte si do svědomí vy všichni, co takovéhle věci píšete a zaséváte do těch nebohých hlaviček zmatek, protože tu pasáž s „nutnou analýzou potřeb“ dáváte až na konec!) Bez přesné představy o tom, co vlastně chtějí tím vším získat, a hlavně jak jim k tomu FB aplikace pomůže. Chtějí čtenáře, fajn. Ale proč? Chtějí nové čtenáře? Rozšířit povědomí o své práci? Získat kontakty? Nové členy? Na koho cílí? Co tím chtějí sdělit? Proč chtějí aplikaci? Co si od toho slibují? (Těch otázek je samosebou mnohem víc). Na ty otázky nemusí odpovídat, když použijí Trojfázový model:

Fáze 1: Aplikace na Facebook. Pak je druhá fáze, no a fáze 3 je zisk!

2. Děláme virál

Slovo „virální“ napáchalo obrovské škody. Dvaceti firmám to vyšlo, a dvacet tisíc firem s tím pohořelo. Jenže v médiích se píše o „success stories“, o těch dvaceti, kterým to díky kombinaci příznivých okolností, výborného nápadu a rozmyšleného zpracování vyšlo… O těch tisících, co opsali realizaci a prodělali na tom, protože nepochopili podstatu nápadu a neměli to štěstí, se už nikde nepíše. Nikde nečtete rozhovor s marketingovým ředitelem, který by řekl, že „zkusili virál“, ale neuspěli s ním, protože to byla překombinovaná nezajímavá blbost. Takže další a další ředitelé a vedoucí dostávají smrtící nápad: „Uděláme na to virální kampaň! Uděláme virální video!

První fáze: Video. Pak je druhá fáze, a třetí fáze: zisk!

V mnoha případech se tím ještě chlubí: Udělali jsme virální video, už ho vidělo 1129 lidí! – A šíří se nějak jinak, posílají si lidi odkazy? – Ne, chodí hlavně z naší homepage! V takovém případě by bylo lepší rovnou, podle vzoru Albánského viru, rozeslat Albánský virál:

Dobrý den, toto je virální mail, vytvořený marketingovým oddělením společnosti XYZ. Jsme oddělení chudé, hlavně na nápady, takže nejsme schopni udělat něco, co by si lidi posílali sami, třeba nějaké vtipné video. Založili jsme proto náš virální marketing na dobrovolné humanitární bázi. Pošlete prosím tento mail všem svým známým a myslete si, že jste viděli úžasné vtipné video, o kterém vám za týden řekneme, že je to reklama na náš web…

3. Nasazujeme SEO

Díky neúnavné práci mnoha drobných dělníků SEO už dnes každý zedník ví, že SEO je to, co z jeho webu „Zedník Jan – Ostrava – Zednické práce – Provádíme sádrokarton“ udělá web solidního realizátora stavebních prací. A jen a především díky práci těchto drobných SEO optimalizátorů všichni vědí, že to je něco, co se na web přidá, a ten web to pak má, a když to má, tak ho vyhledávač dá nahoru, což vždy znamená, že to začne vydělávat. Nějak takto:

V první fázi uděláme SEO. Pak je druhá fáze. Třetí fáze je zisk, jasný?

4. Zakládáme Twitter

Rozumíte, mít Twitter v roce 2011, to je něco jako mít web v roce 1999. To jste prostě MUSELI, víte? Ono to dobře vypadá. Když jste se setkali s kolegou manažerem ve fialovém sáčku, tak jste ho srazili k zemi sdělením „no, já teď rozjíždím byznys na internetu“ – a bylo!

Dnes si pořídíte Twitter. Že nevíte, co to je a k čemu? To vás u Trojfázového modelu nemusí zajímat. Stačí vědět, že Twitter je komunikační kanál a je to dobré pro marketing.

Mluvil jsem před nedávnem s marketingovým ředitelem nejmenované firmy, který mi povídal: „Ano, a všechny tyhle internetové aktivity intenzivně komunikujeme. Dokonce jsme si založili i Twitter!“ – „Twitter?“ – „No jasně, to je výborný komunikační kanál, marketingově skvěle použitelný!“ – „A jak ho používáte?“ – „Dáváme tam odkazy na naše tiskové zprávy!“ – „No a odpovídáte tam nějak lidem, když třeba o vás něco napíšou?“ – „Ne, tam nám nikdo nepíše…“

První fáze je účet na Twitteru. Pak následuje druhá fáze, a třetí fáze je zisk!

Výhody Trojfázového modelu

Jsou zřejmé. Tam, kde se ostatní pachtí s odpověďmi na nejrůznější otázky, jako:

  • Když tedy přivedeme lidi na web, jaký zisk z nich budeme mít? Jak to uděláme?
  • Co je pro nás vůbec zisk?
  • Proč Facebook?
  • Proč by se lidi měli stát našimi fanoušky?
  • Co jim dáme navíc?
  • Co děláme, pro koho to děláme, proč to děláme a proč takto?
  • Proč chceme dělat zrovna virál?
  • K čemu nám bude konkrétně tento způsob propagace?
  • Jak to celé bude fungovat?
  • Proč by to mělo fungovat?
  • …?

tam vám s Trojfázovým obchodním modelem stačí říct, co bude fáze 1. Použijte libovolný buzzword. Pak to zadáte agentuře, která je srozuměna s tím, že chcete použít Trojfázový model, a nebude se vás tedy ptát na zbytečné detaily. Místo protivných otázek se můžete plně oddat těšení na fázi 3, tedy na ten profit.

Výsledky

Když porovnáme výše uvedené příklady nasazení trojfázového obchodního modelu, zjistíme, že naprosto nejlíp se s tímto přístupem mají Spoďároví skřítkové. Těm totiž na konci zůstanou aspoň ty spoďáry, které budou moct pod cenou prodat.

Komentáře

Subscribe
Upozornit na
guest
38 Komentářů
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Tharos

Krásně napsaný článek s výtečnou myšlenkou :). Díky za něj!

michal.bartha

len skoda ze to naozaj presne takto funguje

Piškót

Ešte väčšia škoda je, že sme síce dobre pobavili, ale zajtra prídeme do práce a tam sa dozvieme, že firma sa rozhodla vstúpiť na facebook, založiť blog, či redizajnovať stránku, aby bola viac SEO (to znamená krajšia).

JBrix

No, já si stále (naivně) myslím, že když by si to přečetl někdo odpovědný za dané „projekty“, tak se třeba chytí za nos a příště se zkusí NEJPRVE zamyslet nad tím, co dělá a proč to dělá.

Bohužel, takové články a zamyšlení by chtělo publikovat v tisku pro laickou veřejnost, aby to dopadlo na úrodnou půdu ;)

zz_indigo

urodna poda su „profesionalne“ casopisy pre managerou. Lebo na tieto blbosti neprichadzaju sami, na to nemaju. Oni si to v tyxhto profi casakoch precitaju.

ronysk

manazer je aj od toho, aby vyslovil nejaky napad, kludne aj blby. Lenze ti pod nim ho nesmu bezhlavo realizovat. Ak manazer povie „spravime aplikaci na Facebook“, mozno mysli STRANKU, mozno mysli umiestnovat odkazy na stranku o nejakej novinke do osobnych profilov (presvedcit ludi, aby to robili). Manazer nie je od toho, aby chapal tieto nuansy Facebooku. Lenze musia to chapat ti pod nim a realizovat najvhodnejsiu cestu. Jedine, co manazer musi je uvedomovat si fakt, ze nepozna veci do hlbky.

Este pre istotu, manazer nie je clovek na najnizsej urovni, ktoremu sa len nahodou v nazve funkcie nachadza toto slovo. Takze ak by to mali byt rozni projektmanazri, tak tito samozrejme ano, ti musia poznat problematiku a to do hlbky.

Jano

Ano suhlasim, manazeri su zbytocne plateni za blbe napady…Nesuhlasim ale, ze je zodpovednostou podriadenych ci to realizuju alebo nie. To uz by sme boli kde? Ako manazer moze mat blby napad a v tom pripade su zan zodpovedni podriadeni? Snad zartujete nie?

Karel

Problém většiny průměrných manažerů je v tom, že mají jiné cíle než firma. Jakkoliv trojfázový model vypadá jako blbost pro firmu, pro manažera je to výborná věc. On si totiž sám pro sebe tu druhou fázi definuje – budu chodit na jednání, úkolovat, rozhodovat, schvalovat. Třetí fází je pak úspěšně dokončený projekt, vykázaná činnost a náklady, prostě hmatatelné důkazy o tom, že manažer NĚCO dělal a že se tudíž na finančním výsledku firmy podílel.

Takže já osobně bych tento článek průměrným manažerům číst nedával. Chytří už to dávno vědí, v hloupých to nic nezanechá, ale průměrný manažer dostane nový hype word (trojfázový), další argument „proč nemůžeme chtít okamžité výsledky“ (zisk až ve třetí fázi) a hlavně ujištění sama sebe, že to takhle dělají tisíce dalších manažerů, kteří i přesto dostávají svůj slušný plat.

asdasd

Na tom něco bude. Ovšem po pravdě jsem zatím potkal jenom jednoho, který si zaslouží zařadit do kategorie „chytrý manažer“. Celou aplikaci vždycky znal od A do Z, všechny novinky si hned nechal vysvětlit a taky sám uměl programovat. Takže při jednání se zákazníkem mu dokázal všechno srozumitelně podat a hlavně nenasliboval nesplnitelné nebo zdravému rozumu odporující věci. Bohužel jsem zatím na vlastní oči viděl jen toho jednoho „chytrého manažera“…

František Kučera

Znám dalšího, udělej si čárku :-) (snad to není jeden a ten samý)

JBrix

Tak já toho jednoho znám taky, to je náhoda :-)

SimonBelphagor

Pravda.

SimonBelphagor

Aby to nestratilo svoju váhu keď sa to bude publikovať pre laikov. Takto to má večšiu váhu a ten kto to i pochopi si to tu nájde :)

ronysk

presne tak, a nic s tym neurobime pretoze… nie sme schopni zmysluplne oponovat a dat jasne protiargumenty. Mozno iba preto, ze sme z oddelenia plnom programatorov :-) a nie v manazmente :-)

andrejk

len skoda ze to naozaj presne takto „funguje“, cize nefunguje.

Rob

No vzhedem k tomu že se živim (a přepokládám že tu nejsem jedinej) realizací fáze jedna na zakázku tak bych hctěl upozornit, že někdy (samozřejmě zcela ve vyjímečných :-) případech ) prostě prostě fáze 3 nepřijde a zákazník vyhodí prachy oknem.

A to i přes to že vy jako programátor jste udělali zcela vše co si zákazník ve fázi jedna vymyslel.

Pak se ovšem může lehce stát, že zákazník dojde k závěru, že chyba není u něj (ve fázi dvě), ale v tom že vy jste jeho naprosto geniální nápad nezrealizovali tak jak si jeho génius zasluhoval. Achce se soudit.

A proto je potřeba už v okamžiku kdy tušíte, že se jedná o takovýto Trojfázový obchodní model opravdu pečlivě uzavřít SMLOUVU.

Pavel

A nebyl by někde náčrt takovéto smlouvy ;-)

Jan Pobořil

Nechcete vzor takové smlouvy zveřejnit třeba pod licencí CC?

Radek

Lepší než smlouva mi v tomto případě přijde …

1. Donutit zákazníka, aby si ve fázi 2 udělal jasno … bez toho se nedá to zadání pro fázi 1 ani pořádně udělat

2. Pokud se nedá … odmítnout ho, je to ztracený případ :-)

ja

Nejlepší, neprůstřelná smlouva se jmenuje záloha:-)

KapitánRUM

Moc pěkné!

JBrix

Někdy to funguje opačně, tj. 1.Zisk, 2.???, 3.Slipy se vracejí okradeným :-)

Ne, vážně, skvělý článek! Kvůli takovým podobným na Zdrojak vůbec chodím. Díky Arthure.

Čelo

napadá mě je jen muhehe :)

František Kučera

V článku mi chybí snad jediná věc: Cloud.

Cloud je dneska nutnost – musíme ho používat nejen jako zákazník, ale hlavně ho musíme nabízet, když prodáváme nějaké služby nebo zboží. Tak například prodáváme sklenice na zavařování. Myslíte si, že to s cloudem nijak nesouvisí? To jste na omylu – poskytujeme totiž komplexní cloudové řešení vašich zavařovacích potřeb. Vůbec nevadí, že sklenice bereme z nedalekého supermarketu (ještě o tom nevědí) a že je pak zákazníkům vydává bába Kropáčková v přízemí svého domku. Na její dvorek se sice vejdou jen dvě auta a důchodkyně obslouží maximálně pět zákazníků denně (přes den musí krmit králíky a večer koukat na televizi). Ale to nám nebrání abychom slíbili neomezené dodávky zavařovaček. Vtip je v tom, že tolik zákazníků stejně nepřijde a neomezený tarif prostě vypadá dobře (líp než ustrašená konkurence, u které se zákazníci musí objednávat dva dny předem). A kdyby náhodou víc zákazníků přišlo, tak to taky nevadí – oni si rádi počkají – máme přece krásné nablýskané webové stránky (včetně SEO) a nabízíme cloud, to jen tak někdo nemá. A když budou nasraní čekat u silnice, budeme jim psát přes Twitter, jak je to super, že tu jsou a že je máme rádi.

andrejk

kazde dieta vie ze cloud sa v newspeaku pise klaud, tak sa toho drzte nech nie ste totalne pozadu

Tesarik

Nepíše se to spíš „klaut“, tedy 3.os.sg. německého „klauen“ = „ukrást, štípnout“?

Radek

Já bych se držel čistě českého překladu … „čoud“ :-D

Petr Ferschmann

A také tam schází Startup. Určitě nezapomeňte na Startupování. Asi si na to založím takovou malou firmičku …

Dave

Startup by spis patril do podobneho clanku pro investory. Ale je to obdobne, jako s cloudy v IT. Mate s obojim sve zkusenosti, ze? ;)

Alebo facebook

Alebo facebook

blah

neni to to same?

bauglir

Ahoj,
ne tak moc, bait & switch je způsob sviňárny/podvodu (nemusí být nutně podvodem z trestně právního hlediska) na zákaznících ze strany poskytovatele nemá nic poslečného s plánováním projektu systémem „velký voči“

B.

mikiqex

Z tohoto trojfázového modelu se stal meme, jen se mi nikdy nechtělo hledat, odkud se to vzalo. Tak děkuji za osvětu! ;-)

Michal

Nize vidim prispevky, ktere lituji, ze to takhle funguje, ale to preci vubec neni na skodu, da se toho krasne vyuzit :-))

digitalfreak

diky Martine

pri cteni jsem psal vedle neco podobneho (byt se tykalo jen viralu) a nedalo mi nenasdilet i sem – http://digitalfreak.posterous.com/czech-jak-neprodat-a-je-zabit-viral :)

Mates

V průběhu realizace Trojfázového obchodního modelu se občas objeví zdvojení druhé fáze. Tj. když si zadavatel není jist tím, zda realizační tým dodstatečně pochopil zadání, pak provede zdvojení realizace fáze dvě vytvořením dalšího týmu. Někdy plně v duchu fáze dvě, alternativně když chce tuplovat fázi tři.

Dík za článek, hned se mi líp dýchá, když vím, že v tom nejedu sám …

Jiri Nowak

Dost vtipný, chlape.

Mik

Mnoho lidí se tváří cool ale v podstatě ví o internetovém marketingu kulový. Zvláště ti nejmladší, co vylezli ze školy a ví úplně všechno, aspoň se tak tváří. Ten článek je velmi důležitý, protože poukazuje na hlavní příčiny internetové demece, která už dosahuje opravdu velkých rozměrů. A to nejen u zmíněných rybářů, ale bohužel i v profesionální rovině. Nedávno jsem podobně zachvěvy inteligence pozoroval na webu H1 a to jsou prý velicí profící )))

Enum a statická analýza kódu

Mám jednu univerzální radu pro začínající programátorty. V učení sice neexistují rychlé zkratky, ovšem tuhle radu můžete snadno začít používat a zrychlit tak tempo učení. Tou tajemnou ingrediencí je statická analýza kódu. Ukážeme si to na příkladu enum.