Přejít k navigační liště

Zdroják » Mobilní vývoj » Tomáš Zvěřina: Přemluvte bábu a dědu, ať stahujou

Tomáš Zvěřina: Přemluvte bábu a dědu, ať stahujou

Tomáš Zvěřina je nejen androidí vývojář, jehož aplikace vyhrály několik soutěží, je také organizátorem loňského androidího protestu „We want to sell our Apps!“ Cíl protestu byl splněn, vývojáři z ČR už své androidí aplikace prodávat můžou; jak současnou situaci vnímá jeho organizátor?

Minulý rok jsi organizoval protestní akci za české androidí vývojáře. O co se jednalo?

Byla to akce u příležitosti Google Developer Day 2011, nadšenci ochotní investovat asi 230,– do protestního trička se po konferenci pohybovali oblečení ve speciálním tričku, na kterém byl Android s nápisem CZ SK, který měl na noze železnou kouli. Což mně přišlo jako trefná symbolika toho, že vývoj té platformy je u nás je bržděn tím, že tady nemůžeme prodávat. Google Developer Day mi přišlo jako dostatečně viditelné místo, na kterým se vyplatí takovou akci zrealizovat.

Kolik vývojářů se přidalo?

Asi třicet vývojářů a jedna vývojářka.

Mluvil jsi na to téma i s lidmi z Googlu?

Nesčetněkrát, ale nemělo to žádný efekt. Filip Hráček se vždy tvářil provinile, snažil se mně uchlácholit, ale nemělo to konkrétní výsledky.

Všiml si té akce i někdo ve světě?

Na pražském GDD byli zástupci polského GTUG, kterým se naše protestní akce líbila a tvářili se, že ji udělají taky, ale o ničem dalším nevím.

Cíl byl nedávno (12. dubna) splněn a vývojáři z ČR můžou na Google Play konečně prodávat aplikace. Dostal jsi nějaký náznak, zda tomu ta protestní akce nějak pomohla?

Určitý náznak poskytl Filip Hráček v oficiálním blogpostu, kde na naši akci odkázal. Možná, že to trošku do nich šťouchlo, ale velký význam bych tomu nepřisuzoval.

Ale úspěch to nakonec byl – už máš promyšlené, za co budeš bojovat příště? (smích)

Nevím, to bych si měl do podzimu rozmyslet, abych natiskl trička včas. (smích) To je námět na diskusi pod rozhovorem, pokud někdo chcete za něco bojovat, tak můžeme se do toho pustit.

Autor obrázku: Petr Šťastný

Koupil sis už nějakou českou androidí aplikaci?

Koupil jsem si hru Shadowgun od Madfinger Games. Stála osm Euro, ale byla to dobrá koupě.

Nebyla dostupná už dřív?

Byla, kupoval jsem ji už v lednu. Do jaké míry toho šlo dosáhnout oficiální cestou, to tu nebudeme rozebírat.

Hry od Madfinger Games začínají být populární a málokdo ví, že se pod tím názvem skrývají vývojáři z Brna. Sleduješ je detailně?

To říct nemůžu, já jsem je potkal tak, když jsem se začal zajímat o framework Unity 3D, a pro ten je Shadowgun od Madfinger Games celkem velký byznys case. Přes něj jsem se k nim dostal a až po tom jsem zjistil, že jsou z ČR.

Abychom byli v obraze, Unity 3D, to je 3D engine pro Android?

Unity 3D je univerzální 3d engine. Pro android i pro iOS. A má i webový přehrávač a můžeš s ním vytvořit i standalone desktopovou aplikaci.

Všiml sis, že by od onoho 12. dubna na Google Play začaly přibývat české placené aplikace?

Nevšiml. On, kdo chtěl prodávat, ten to nějak obešel přes zahraničního prostředníka, a kdo nechtěl, ten asi nemá, co tam dát.

Takže žádná rychlá změna nenastane?

Myslím, že lidi nezačnou aplikace vyvíjet a hned prodávat, spíš budou zkoumat, jak nějakou svou úspěšnou stávající aplikaci upravit, vylepšit a vložit do ní nějaký In-App payment.

A ty už nějakou aplikaci prodáváš?

Zatím ne. Už před rokem a půl jsem vytvořil aplikaci s ambicemi začít ji prodávat, takže ta je na to skoro připravená. Jmenuje se Funny Babel a jedná se o výuku cizích jazyků pro děti. Jako rodič totiž řeším své vlastní problémy a ty se pak snažím někomu prodat. Už vyřešené, pochopitelně.

Tehdy jsem čekal, že to každou chvíli rupne. Ale neruplo, a aplikace tam jen tak nečinně leží. Rád bych na ní trošku zapracoval a posunul ji k prodejnosti nebo nějakému In-App paymentu.

Kolik má stažení?

Asi 12 tisíc, ale má pěkné hodnocení a lidem se celkem líbí. V některých komentářích se tváří, že by možná i zaplatili.

Už si přemýšlel, kolik bys za takovou aplikaci chtěl?

Uvažuji, že základní verze by byla stále zadarmo. A potom, když se ti líbí a funguje ti to, tak by sis dokoupil další slovníčky slovíček pro své děti a to by bylo možná 1,99 dolarů.

Pravda je, že oněch 12 tisíc stažení to nabralo rychle po startu a teď už to v podstatě stagnuje. Je otázka (a to je tip na úvahu i pro ostatní), zda není rozumné takovou aplikaci vzít a zveřejnit ji znova, protože při startu se dostanete do top new free žebříčku a to věci dost urychlí a zviditelní.

Jaké jsou naopak důvody vydat to jako update té původní aplikace?

Vyšlo o ní pár pozitivních recenzí, a o ty bych jinak přišel.

Známe už pár českých vývojářů, kteří prodejem aplikací na Apple Store vydělali tak říkajíc „majlant“. Myslíš si, že něco takového bude možné i na Google Play?

Znám i vývojáře, kterému se daří i na androidí platformě, ale zdá se, že na Androidu je to těžší než na iOS, a to i u aplikací, které jsou zdarma. Mám zkušenost, že když zveřejníme aplikaci naprosto shodnou pro iOS i pro Android, tak i když je androidích zařízení teoreticky víc, větší počty stažení jsou z iOS.

To platí pro české aplikace?

 Ano, to byly české aplikace.

Co tvá aplikace memeReactor? Před časem jsi s ní vyhrál soutěž AppParade, je stále ještě ve vývoji?

Ve vývoji není. Já už na AppParade prosil publikum, ať mi řeknou, k čemu je tahle aplikace dobrá. Je to tedy vynikající nápad, ale k čemu to je užitečné? A trvalo rok, než za mnou někdo přišel s poměrně zajímavou myšlenkou, takže teď designujeme a specifikujeme, abychom někdy v létě mohli spustit něco jako memeReactor, který už má smysl.

Co ti na Androidu jako platformě nejvíc chybí?

Stabilita, hlavně po stránce uživatelského rozhraní, protože teď máme Android 4.0 a už potřetí vypadá výrazně jinak a vývojáři, kteří si vyladili své widgety, aby krásně zapadly do dvojkového Androida, můžou dělat tu grafiku znova, protože teď působí jako pěst naoko.

Nějaká androidí novinka, která tě zaujala?

Určitě milé rozuzlení celé té Java šlamastiky, protože Oracle a Google konečně jdou se svojí kauzou před soud, a tam se rozhodne, jestli Oracle bude odškodněn nebo ne. Ale vzhledem k tomu, že jeho požadavky se nakonec okleštily na nějakých padesát milionů dolarů – tj. docela nezajímavou částku (smích) – tak si myslím, že skoro nezáleží, jak to dopadne.

Takže krom toho, že výdělky můžeme iOS jen závidět, čekají androidí vývojáře světlé zítřky?

Určitě, přemluvte bábu a dědu, ať stahujou.

Děkuji za rozhovor.

Taky děkuji.

Komentáře

Subscribe
Upozornit na
guest
10 Komentářů
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
m4recek

Uz len zmazat z Androidu CZ a obliect tricka znova :)

Inak tip ako obist povolene krajiny pri predaji apps?

mp

zaloz si ucet v ceskej banke a malo by to ist

Tom

Ahoj
díky za přínosný rozhovor.
Tom

Migilenik

Bába a děda dokáže stahovat tak maximálně seno ze stráně.

Migilenik

*dokážou

Migilenik

Znam a pochopil, jen jsem se nezasmal.

MADFINGER Games

Cau..

my jsme zalozili pobocku v Rakousku aby jsme mohli prodavat.. Sice nas to stalo nejake penize, ale zase jsme mohli prodavat nase hry.. Ted ji zase rusime ;)

Marek
MADFINGER Games

Tomucha

No a ted ty dane resit, a urady, bleh … to se mi teda nechtelo :-)

mat

ty vole to jsi se plácl přes kapsu …

Enum a statická analýza kódu

Mám jednu univerzální radu pro začínající programátorty. V učení sice neexistují rychlé zkratky, ovšem tuhle radu můžete snadno začít používat a zrychlit tak tempo učení. Tou tajemnou ingrediencí je statická analýza kódu. Ukážeme si to na příkladu enum.