Přejít k navigační liště

Zdroják » Různé » Jaké bylo WebExpo 2022

Jaké bylo WebExpo 2022

Články Různé

Vrátí se doba pravidelných velkých offline konferencí? Doufejme, že ano! A pojďme se podívat, jaké bylo letošní WebExpo.

Nálepky:

Letos proběhlo WebExpo trošku dřív – začalo už v pátek 10. června, pokračovalo v sobotu, a v neděli probíhaly workshopy. Výhodou přesunu z podzimu na léto měla být možnost mít večírky venku bez omrzlin, což ovšem také znamenalo, že některé prostory v Lucerně připomínaly saunu. Příští konference proběhne už v dubnu, takže vějířů snad už nebude potřeba. Ale na ty jeden ze sponzorů myslel – bylo to velmi praktické.

Hlavní sál Lucerny

Největší highlighty podle mě byly Machine learning od Alexeye Sharova, Designing for complex UIs od Vitaly Friedmana, kvalifikované dobrovolnictví od Česko.digital a crash course do startupových podílů od Jana Řežába.

tldr;

Jak si říct o podíly ve startupu a kolik komu dát najdete na stránkách indexventures.com, pokud přidáte svou programátorskou ruku k dílu v kvalifikovaném dobrovolnictví, máte možnost pozitivně ovlivnit velké množství lidí velkou přidanou hodnotou a v browseru si postavíte 3D flashovou gamesku pomocí Coherent Gamespace. Pokud si chcete zdarma a bezpečně pokecat, přejděte na Signal.

Holky se svítítkama – úvodní show

Technology for free speech – Runa Sandvik

První přednáška konference lehce propojovala zabezpečení komunikace online s vlivem války na komunikaci a požadavky na její šifrování. Runa věnuje svůj čas podpoře a konzultacím válečným zpravodajů – pomáhá jim najít bezpečné komunikační kanály.

Co změnila válka na Ukrajině v oblasti sociálních sítí a messengerů? Nejpoužívanější aplikací na Ukrajině je Telegram – nárůst jeho využití šel několikanásobně nahoru, ale není úplně nejbezpečnější. Některé velké firmy (jako Meta) reagovaly na válku vydáním update s šifrovanou komunikací a řeší, jak zachovat bezpečnost komunikujících subjektů a stále mít možnost úpravy obsahu. Doporučení: zdarma a šifrovaně signal.org.

Proč nejsou všechny aplikace šifrované hned od začátku? Při vývoji software i hardware jsou dány prvotní požadavky a rozhoduje se na vývoji toho nejpodstatnějšího na základě dat, která jsou v ten moment k dispozici, a tak ne všechna rozhodnutí jsou správná. A tak se může stát, že váš AirTag je zneužíván ke stalkingu vaším partnerem.

Building PC game UIs with web tech – Prabashwara Seneviratne

Říkejme mu prý Bash, protože jeho jméno nikdo nezvládá vyslovit. Bash nám ukázal vývoj World of Tanks, řekl, že Flash není mrtvý a flashové hry se dají úspěšně vyvíjet v Coherent Gameface a hrát v browseru. Příkladem je World of Tanks, který byl dříve psaný přes Autodesk Scaleform. Bylo nám vysvětleno, jak se píšou webové komponenty v prostředí, kde se renderuje per frame a co udělat s Reactem, aby se nechoval v některých situacích jako React.

Flutter for web (developers) – Evgeny Kot

Zase jednou live coding na pódiu! Evgeny nám ukázal psaní aplikace ve Flutteru a co pro nás vše může udělat = HTML, CSS, JS, architekturu & dev experience v jednom, multiplatormní vývoj, rychlé buildy… Znělo to jako pohádka, ale samozřejmě nám vysvětlil, že to má i své proti stránky – na vývoj webu a speciálně webu s větším množství obsahu to prostě není, protože je to v canvasu, nemá to SEO, accessibility, je to mega velký balík a vůbec se to nechová jako web.

Simple machine learning for web developers: From theory to practice – Alexey Sharov

Jak funguje machine learning a náš mozek? Dostane input a dotazuje se na detaily, dokud nepozná, o co se jedná. Stejně tak funguje i vaše klientská aplikace s tensorflow.js. Jak to funguje v teorii a praxi nám Alexej stručně představil i s ukázkou, jak trénovat virtuální mozek v rozpoznávání plyšových medvídků na obrázku a odstranil mlhavou představu o tom, že machine learning musí být raketová věda. Příklad nám nechal na github.com/izolenta/ml-for-web-devs

Designing for complex UIs – Vitaly Friedman

Letošní moderátor hlavního sálu připravil přednášku na sobotní ráno. Zaměřil se na komplexní uživatelská rozhraní aplikací a ukázal nám, že zdánlivě špatný design může být dobrý, pokud vyřeší nějaký konkrétní problém. A jediným kritériem dobrého designu je spokojenost uživatele.
Poté procházel některé problematické prvky a jejich různá řešení – rozsáhlé tabulky s filtry a hromadnými akcemi, ukázal různá řešení přednastavení filtrů a že tabulka na mobilu nemusí nutně vypadat stejně jako na desktopu. Po tabulkách probral doom infinite scrolling vs. stránkování a jejich různá řešení. Závěrem nepřesná citace ve volném překladu:

Komplexitu nemůžete skrýt, musí jen dávat smysl. / You can’t hide complexity, you need to make sense of it.

Vitaly Friedman

Expert volunteering is not a charity – Eva Pavlíková a Karel Minařík

Všichni jsme slyšeli o Česko.Digital, ale možná nevíme, proč vlastně tahle organizace vznikla. V první řadě proto, že všechny ostatní evropské země nějakou měly, jen my ne, v zemi kde operuje 140 000 nevládních organizací. Vlády naše i jiné fungují v poněkud pomalém módu a nejsou schopny flexibilně reagovat na problémy a události – především proto, že na jakýkoliv vývoj musí alokovat peníze, schválit rozpočet, transparentně vybrat někoho, kdo to vytvoří… A to trvá klidně i několik let. V takovém případě buď musí reagovat někdo dobrovolně a buď vývoj zaplatit, anebo to pro bono vytvoří nějaká organizace. Hodí se to například v dobách pandemií, nenadálých válek a na pomoc organizacím, jejichž úsilí prostě není na vládním programu v době recese. Vlády v takových chvílích ocení, pokud nějaká iniciativa přijde odspodu.

Zajímavou částí této přednášky bylo vyhodnocení příspěvku, když poskytnete dobrovolně své dovednosti. I když si za svou práci nic neřeknete, stále má svou tržní hodnotu. Takže pokud strávíte 10 hodin klofáním do klávesnice pro dobrou věc, přispějete stejně jako 10 hodinami vaší práce a lehkou kalkulací dojdete k překvapivým číslům. Navíc digitální aplikace jako Covid portál, Movapp nebo Stojíme za Ukrajinou mají větší dosah a pomáhají více lidem najednou. Kromě dobrého pocitu z dobrovolnictví můžete získat i nové zkušenosti a být součástí zajímavých týmů.
Přidat se můžete na join.cesko.digital

How a designer designs an interview – Albert Zikmund

Pokud má Vaše firma problém sehnat dobré zaměstnance, tohle mohla být přednáška pro Vás. Albert Zikmund využil své frustrující zážitky z pracovních pohovorů, když dostal za úkol najmout do firmy další designery v době, kdy na pracovním trhu jich moc neběhá. Navrhl procesy, manuály, odstranil nepříjemné situace a navrch ukázal karty, o čem je firma, práce a team. Hledal a našel.

Co-owning a startup: a crash-course on stock options for tech and startup teams – Jan Řežáb

V amerických startupech je to běžná věc, ale u nás je to stále ještě velká neznámá – opce. Do čím ranějšího startupového vlaku nasednete, tím máte větší možnost získat jeho opce s nadějí, že jednou se startup buď úspěšně prodá nebo půjde na burzu a vy si za to koupíte dům v Ořechovce. Proč by měly startupy opce nabízet? Čeká vás dřina, mizerné peníze a nejisté vyhlídky. Pro něco to dělat musíte. Navíc investoři vědí, že pokud startup opce nabídne, má šanci nalákat nějaké talenty. U startupu se očekává, že 7-12 % hodnoty firmy se rozdělí mezi zaměstnance.
Opce ovšem nejsou nekonečné a kolik si můžete říct se dá najít na indexventures.com. Jako inženýr očekávejte 0,02-0,5 %, čím vyšší pozice, tím vyšší podíl. A samozřejmě stage A vynese podstatně víc než stage B startup. A pokud už nějaké opce dostanete, nezapomeňte se zeptat, jak jsou ve vašem startupu účtované, ať vám je nesežerou daně.

Designing for global audience – Megan Dell

Jednoznačně nejdelší cestu na pódium měla Megan Dell z australské firmy 99designs by Vista. Globální platforma nabízí grafické služby různých designerů, které si vybíráte podle jejich portfolií. Díky vcelku anonymní platformě vítězí skutečné dovednosti bez předsudků a diverzita klientů (designerů) překvapila i Megan, která dostala za úkol nějakého zahraničního designera dovézt.

Přednáška se ale týkala hlavně samotné platformy, která kromě mnoha jazyků musí podporovat i různé měny, daňové systémy, relevantní piktogramy a ikony a také zvyklosti ve vyjednávání cen (ano, v USA se dává cena bez daně).

WebExpo – to ostatní

Článek je opět především dlouhý, a to je tu jen polovina všeho zajímavého. V prostorách Lucerny byly opět stolky s mentory, Pizza di Frankie, stánky s prezentacemi sponzorů, u LMC se opět podával čaj a Doubleshot doplňoval kofein. U stánků si šlo pohrát a vyhrát ceny. Chtěla jsem vyhrát Nintendo switch s Livesportem, ale moje číselné odhady čehokoliv jsou totálně mimo. Gratuluji výherci.

Součástí programu byl i program pro děti, kde po oba dny třeba šlo okouknout 3D tisk s Průšou a jiné aktivity. Na programu byly i diskuze kolem kulatého stolu.

V pátek večer se šlo slavit na loď Cargo Gallery v produkci Productboardu a prý se to vydařilo, říkali někteří nevyspalí návštěvníci. V sobotu se hrál petanque a kroket v Grébovce díky Outreach.

Videa přednášek najdete na slideslive.com/webexpo/webexpo-2022

A to je vše, přátelé.

Komentáře

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentářů
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Přístupnost není jen o splnění norem: nový pohled na inkluzivní design

Přístupnost a inkluze možná nepatří mezi nejžhavější témata digitálního světa – dokud o nich nezačne mluvit Vitaly Friedman. Na WebExpo 2024 předvedl, že inkluzivní design není jen o splněných checkboxech, ale hlavně o lidech. S energií sobě vlastní obrátil zažité přístupy naruby a ukázal, že skutečně přístupný web je nejen možný, ale i nezbytný.

Efektivnější vývoj UI nebo API: Co si odnést z WebExpo 2025?

Různé
Komentáře: 0
Jak snadno implementovat moderní uživatelské rozhraní? Které funkce brzdí rychlost vašeho webu? A kdy raději sami přibrzdit, abychom využitím AI nepřekročili etické principy? Debatu aktuálních dev témat rozdmýchá sedmnáctý ročník technologické konference WebExpo, která proběhne v Praze od 28. do 30. května. Který talk či workshop si rozhodně nenechat ujít? Toto je náš redakční výběr z vývojářských hroznů.

Zapřáhněte AI jako nikdy předtím. Květnová konference WebExpo přivítá hvězdy technologického světa

Od 28. do 30. května 2025 promění pražský Palác Lucerna na tři dny technologická konference WebExpo. Na programu je více než 80 přednášek a workshopů od expertů z celého světa. WebExpo tradičně propojuje vývojáře, designéry, marketéry i byznysové lídry a nabízí praktické dovednosti, strategické myšlení a přináší nejnovější trendy nejen v oblasti AI.