Přejít k navigační liště

Zdroják » Různé » Enum a statická analýza kódu

Enum a statická analýza kódu

Články Různé

Mám jednu univerzální radu pro začínající programátorty. V učení sice neexistují rychlé zkratky, ovšem tuhle radu můžete snadno začít používat a zrychlit tak tempo učení. Tou tajemnou ingrediencí je statická analýza kódu. Ukážeme si to na příkladu enum.

Text vyšel původně na webu autora.

Úvod

O statické analýze kódu jste už možná slyšeli. Nejen v Java světě, mám na mysli nástroje PMDCheckstyleSpotBugsSonarQubeCoverity Scan a mnohé další. Nemluvě o radách, které vám dává samotné IDE. Neříkám, ať si instalujete všechno a hned. Doporučoval bych sledovat alespoň to, co vám poradí IntelliJ IDEA spolu s SonarLint pluginem. Místopřísežně prohlašuji, že po letech programování se učím stále něco nového. Nemyslím si, že byste měli rezignovat na čtení knih jako Effective Java, Joshua Bloch, ale proč si nezapnout automatickou kontrolu, že?

Ještě bych chtěl dodat, že nejde o slepé následování pravidel. Snažil jsem se naučit trochu fotografovat, tam jde taky o to osvojit si základní osvědčená pravidla kompozice a expozice. Jasné, umělci pravidla porušují, ale vědí (alespoň intuitivně) proč to dělají a čeho tím dosáhnou.

Enum

Pojďme se podívat konkrétně na pravidlo Enum values should be compared with ==. Připomeňme, že operátor == porovnává reference (místo v paměti) zatímco k porovnání ekvivalence objektů slouží metoda equals. Občas to dožene i ostřílené programátory. Ano, stalo se to i mně. Na svoji obhajobu uvádím, že to bylo v rámci refaktoringu a kompilátor si na to nestěžoval. Tohle pravidlo by však podobné chybě dokázalo zabránit.

Jak pravidlo uvádí, použití == nad enum:

  • vrací stejný výsledek porovnání (obsahu) jako equals
  • je více null-safe než equals()
  • poskytuje kontrolu už v době kompilace (statickou) než kontrolu až za běhu

Následující kód se nezkompiluje. A i když změníte String za Fruit, tak za běhu nedostanete NullPointerException (na rozdíl od equals, kde si musíte dávat pozor na pořadí, dávat konstanty na první místo nebo nejprve kontrolovat, zda proměnná není null).

<strong>String</strong> currentFruit <strong>=</strong> <strong>null</strong><strong>;</strong>
<strong>if</strong> <strong>(</strong>currentFruit <strong>==</strong> <strong>Fruit</strong><strong>.</strong>APPLE<strong>)</strong> <strong>{</strong>
<em>// ...</em>
Code language: HTML, XML (xml)

Závěr

Doporučuji začít používat nějakou statickou analýzu kódu. Sledujte, co vám to nadhodí. Pravidla můžete selektivně odebírat či dokonce přidávat. Zároveň lze měnit jejich závažnost. Ze začátečníků to mávnutím kouzelného proutku profíky neudělá, ale učení může výrazně zrychlit. Minimálně uděláte dojem s odevzdaným úkolem na pohovor (alespoň u mě 😉), když to nebude samý warningAni profíci by tím nemuseli opovrhovat (ne, to nebudou zralí inženýři).

Komentáře

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentářů
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Stav SIMD v Rustu v roce 2025

Různé
Komentáře: 1
SIMD - neboli Single Instruction, Multiple Data - znamená, že procesor může jednou instrukcí zpracovat více datových prvků najednou. Typicky to znamená, že místo sčítání dvou čísel přičtete dvě sady čísel paralelně. To může přinést výrazné zrychlení například při zpracování obrazu, audia nebo numerických výpočtů. Pokud již SIMD znáte, tato tabulka je vše, co budete potřebovat. A pokud s SIMD teprve začínáte, tabulku pochopíte do konce tohoto článku

GPUI Component: moderní Rust GUI komponenty pro cross-platform desktop aplikace

Různé
Komentáře: 0
GPUI Component je open-source Rust knihovna rozšiřující framework GPUI o více než 60 moderních, nativních a multiplatformních UI komponent. Staví na deklarativním přístupu, stateless renderování a jednoduchém API inspirovaném Reactem či Yew. Díky optimalizovanému výkonu, podpoře témat a flexibilním layoutům umožňuje rychlý vývoj desktopových aplikací, jako je například trading nástroj Longbridge Pro. Knihovna je licencována pod Apache 2.0 a dostupná na GitHubu.