Článek původně vyšel na autorově blogu.
Ze zkušenosti, když si s lidmi povídám o jejich práci, se lidé dělí na ty, které zajímá a baví se buď o tom, co řeší a pro koho, nebo o tom, jak to řeší a co k tomu používají.
Když to přeženu, budou dvě sorty lidí.
Jedni ví o nějakém problému, který je potřeba vyřešit. A je jim jedno, jestli to vyřeší tejpovací páskou, excelovou tabulkou, Visual Basicovým skriptem nebo nejmodernější technologií. Mnoho mých zákazníků používá Zend Framework 1 a nemají zatím žádný plán nahradit ho za ZF2, Symfony, Nette nebo jakýkoliv jiný framework.
Pro druhé je problém k řešení jen stafáž, na kterou si navěsí experimentování s technologiemi. Je jim víceméně jedno, jestli bude produkt úspěšný, dokud bude úspěšný dost na to, aby si mohli pracovat v čem chtějí. Ještě neví, co bude jejich příští projekt, ale už ví, že použijí React, Meteor, Mongo nebo cokoliv jiného, o čem před 14 dny zjistili, že je to teď cool.
Úspěšné firmy, které jsem poznal, obsahovaly obě skupiny takových lidí. Jak ty, kteří jsou v technologiích konzervativní a tlačí na řešení problémů uživatelů, tak i ty, kteří se informují, vědí, co je dnes bleeding edge a jaké jsou možnosti.
Když máte v týmu obě skupiny lidí, inovujete, umíte dělat ty věci, které jsou nové a kde je velká poptávka a malá nabídka. Tak vypadají úspěšné týmy.
Když budete mít jen „konzervativce“, asi budete krátkodobě, možná i střednědobě schopni vydělat dost peněz a pomoci spoustě lidí. Budete produktivní jako hrom. Ale jste na cestě do historie a do zapomnění.
Když budete mít pouze „inovátory“, postavíte nejvíc „cool“ produkt, který buď nikdo nebude chtít, protože předběhnete dobu, nebo pravděpodobněji proto, že jste neměli čas zabývat se tím, co váš uživatel opravdu chce a jestli mu nestačí ta excelová tabulka.
Pro firmy i startupy to znamená určitou lekci.
Jednu dobu byl nesmírně populární Web 2.0, tagování, obsah generování uživateli, sociální sítě. Pak přišlo oblíbené „mobile social local“. Teď jsou to Internet Of Things, mezi kterými jeden z hitů, který už začíná být fakt vidět, jsou Wearables. Technologie a společnost uzrály a startupy (ale s nimi i korporace jako Microsoft, Apple) pokrývají celý svět tím, co se dá.
Takže vznikaly mobilní aplikace pro nakupování, bydlení, dopravu atd. Teď budou vznikat chytré trouby, termostaty, alarmy, topení do domácností. Asistenční drony, které budou pomáhat vozíčkářům atd.
A pak přijde další změna, posun. A znovu se rozeběhne ten boj o to, kdo obsadí ty nové možnosti. To získání trhu zpravidla neudělá ten, kdo jej obsadí první (jak tvrdí oblíbený mýtus), ale ten, kdo daný problém vyřeší první dobře. A na dobré řešení je někdy potřeba víc nových technologií, jindy víc produktového uvažování. První je někdy zbytné. Vždy tam ale musí být to druhé.
Moudrý manažer pak podle toho staví svůj tým. Jste-li v situaci: „Vybudujte to a oni přijdou.“ (velmi vzácné touto dobou), lze mít tým plný experimentátorů s nejnovější technologií. Častěji budete muset nějak řešit problémy zákazníka a tomu je jedno, jestli je vaše aplikace v PHP+jQuery, v nodejs+Reactu nebo jestli je zcela statická.
Ještě jednou to zopakuju. Vašemu zákazníkovi je naprosto zcela ukradené, v čem a jak je aplikace naprogramovaná, dokud řeší jeho problém. Single Page Aplikace jak taková neřeší žádný problém. Až to, že funguje offline, přináší nějaký benefit. To, že aplikaci můžete zabalit do PhoneGapu a distribuovat na mobily, nepřináší žádnou hodnotu, až to, že ji skutečně takto začnete distribuovat, to hodnotu přinese.
Takže použití nové technologie by mělo být odůvodněno tím, že platí aspoň jedna z následujících věcí:
- už danou technologii umíte odjinud
- daná technologie vám umožní něco, co dosud nemůžete dělat – a co zároveň udělat chcete
- na novou technologii seženete lidi, na starou ne
- budete v nové technologii produktivnější i po započítání času potřebného na naučení
Podle toho, jak si odpovíte, byste měli vyslyšet volání po tom použít nějakou novější technologii. A dál si pište nebo čtěte články, které vyhovují vašemu přístupu.
Jiří Knesl už 8 let úspěšně školí Scrum a Agile v českých i zahraničních firmách.
Přehled komentářů