Přejít k navigační liště

Zdroják » Různé » Umělá inteligence jako strážce kybernetické bezpečnosti firmy

Umělá inteligence jako strážce kybernetické bezpečnosti firmy

Články Různé

Pojem generativní umělá inteligence se intenzivně skloňuje v posledních třech letech. Zatímco v běžném pracovním životě teprve přebírá rutinní úkoly, bezpečnostní týmy využívají AI pro ochranu dat již od konce 80. let. Jakou roli hraje umělá inteligence v kybernetické bezpečnosti firem a organizací nyní?

Cyber security

Neviditelný strážce v digitálním světě

Umělá inteligence v kybernetické bezpečnosti neustále vyhodnocuje obrovské množství dat. V organizacích sleduje normální chování sítě (například jak a kde se lidé přihlašují, jak fungují zařízení a cloudové aplikace) a okamžitě reaguje na sebemenší anomálie. Nejsilnější stránkou AI je její schopnost vidět souvislosti tam, kde by je lidské oko přehlédlo. Dokáže analyzovat zdánlivě nesouvisející události napříč různými systémy a odhalit kybernetický útok dříve, než způsobí škodu.

Od detekce k predikci a aktivní obraně

Bezpečnostní týmy organizací proto využívají AI v různých oblastech cyber securityjako svou prodlouženou ruku. Analýza, která lidem dříve trvala hodiny nebo dny, je nyní otázkou minut.

Umělá inteligence:

  • monitoruje vzorce přihlašování uživatelů a automaticky vynucuje dvoufaktorové ověření nebo ověření hesla při podezřelé aktivitě.
  • identifikuje všechny koncové body (počítače, telefony, servery atp.)v organizaci a odhaluje na nich malware či jiné stopy kybernetických útoků.
  • poskytuje ucelený přehled o bezpečnostních rizicích napříč multicloudovým prostředím různých poskytovatelů.
  • dokáže identifikovat citlivá data v celém digitální prostředí organizace a blokuje jejich neoprávněný přesun mimo ni.
  • třídí a koreluje data během vyšetřování bezpečnostních incidentů, čímž šetří expertům čas.

Specializovaná řešení XDR (řešení pro rozšířenou detekci a reakci) a SIEM (řešení pro správu akcí a informací o zabezpečení) využívají umělou inteligenci ke sledování anomálií, informování bezpečnostních týmů o incidentech, a dokonce i k aktivaci automatické reakce na základě předem definovaných pravidel.

Když AI mluví lidskou řečí

K vyhodnocení výstupů umělé inteligence v oblasti cyber security byla dříve nezbytná znalost dotazovacích jazyků a technické expertizy. Současná generativní umělá inteligence překlenuje propast mezi technickými detaily a lidským porozuměním. Jedním z nástrojů je například Copilot, integrovaný do řady aplikací Microsoft 365, který slouží pro zvýšení produktivity uživatelů. V oblasti kybernetické bezpečnosti tuto roli zastává jeho specializovaná verze, Security Copilot, která dokáže transformovat složité technické poznatky do jasných a srozumitelných informací tak, že vygeneruje text nebo obrázky popisující, co se děje.

Dokáže nejen analyzovat hrozby, ale také navrhnout konkrétní řešení a vytvořit detailní reporty. Lidští experti jsou pro kybernetickou bezpečnost nepostradatelní, ale AI jim pomáhá urychlovat práci a zvyšovat jejich dovednosti. Umožňuje jim soustředit se na strategické činnosti místo rutinních úkolů.

Nové výzvy digitální bezpečnosti

Implementace AI do kybernetické bezpečnosti v organizacích ovšem není snadná. Organizace musí pečlivě „naroubovat“ AI do své infrastruktury a stanovit jasné zásady jejího používání. Rovněž platí, že kvalita používaných dat zásadně ovlivňuje kvalitu výsledků

Digitální boj mezi dobrem a zlem

Problematický a zároveň velmi znepokojivý je také fakt, že i kybernetičtí útočníci využívají umělou inteligenci. Vznikají tak digitální závody, při kterých obě strany nasazují stále pokročilejší technologie. A přesto, nebo spíše proto, je umělá inteligence nepostradatelným nástrojem pro všechny organizace, které chtějí udržet své digitální prostředí v bezpečí.

Zdroj foto: tanit / Adobestock.com

Přístupnost není jen o splnění norem: nový pohled na inkluzivní design

Přístupnost a inkluze možná nepatří mezi nejžhavější témata digitálního světa – dokud o nich nezačne mluvit Vitaly Friedman. Na WebExpo 2024 předvedl, že inkluzivní design není jen o splněných checkboxech, ale hlavně o lidech. S energií sobě vlastní obrátil zažité přístupy naruby a ukázal, že skutečně přístupný web je nejen možný, ale i nezbytný.

Efektivnější vývoj UI nebo API: Co si odnést z WebExpo 2025?

Různé
Komentáře: 0
Jak snadno implementovat moderní uživatelské rozhraní? Které funkce brzdí rychlost vašeho webu? A kdy raději sami přibrzdit, abychom využitím AI nepřekročili etické principy? Debatu aktuálních dev témat rozdmýchá sedmnáctý ročník technologické konference WebExpo, která proběhne v Praze od 28. do 30. května. Který talk či workshop si rozhodně nenechat ujít? Toto je náš redakční výběr z vývojářských hroznů.

Zapřáhněte AI jako nikdy předtím. Květnová konference WebExpo přivítá hvězdy technologického světa

Od 28. do 30. května 2025 promění pražský Palác Lucerna na tři dny technologická konference WebExpo. Na programu je více než 80 přednášek a workshopů od expertů z celého světa. WebExpo tradičně propojuje vývojáře, designéry, marketéry i byznysové lídry a nabízí praktické dovednosti, strategické myšlení a přináší nejnovější trendy nejen v oblasti AI.