Přejít k navigační liště

Zdroják » Webdesign » CSS pravidla any-pointer a any-hover

CSS pravidla any-pointer a any-hover

Články Webdesign

CSS pravidla @media any-pointer a any-hover slouží k detekci přesnosti a typu ovládání. Ukážeme vám, jak na ně.

Text vyšel původně na webu autora.

Kromě toho, že se koncová zařízení pro prohlížení webových stránek liší rozměry obrazovky (například od cca 4″ mobilů po 50″ televize), odlišují se také způsobem ovládání. Zjednodušeně se weby ovládají:

  • myší,
  • dotyky prstů,
  • dotykovým perem (stylusem)

Některá zařízení navíc umožňují způsoby ovládání kombinovat – typicky notebooky s dotykovou obrazovkou nebo tablet s připojenou myší.

Pro případné odlišení ovládacích prvků pomocí CSS v závislosti na schopnostech ukazatele byla zavedena @media pravidla any-*.

Test podpory

Podpora v prohlížečích any-pointer a any-hover k dnešnímu dni:

Samostatná živá ukázka – rozlišení dotykového zařízení a ovládání myší. (V podporovaných prohlížečích budou některá z políček zelená v závislosti na dostupných způsobech ovládání.)

Zápis

@media (any-hover: hover) {
  /* zařízení je schopno :hoveru */
}

Pravidla any-* se dělí na hover (najetí) a pointer (ukazatel).

any-hover

První pravidlo dokáže detekovat, jestli je zařízení schopno :hoveru.

@media (any-hover)
Zařízení dokáže nějak hover vytvořit.
@media (any-hover: none)
Hover není podporován.
@media (any-hover: on-demand)
Hover je možné vyvolat, byť komplikovanějším způsobem. Typicky mobilní prohlížeče vyvolávají :hover po delším podržení prstu.
@media (any-hover: hover)
Zařízení nemá žádný limit ve vyvolávání hoveru. Typicky počítač/notebook/tablet s myší.

any-pointer

Pravidlo any-pointer slouží k vytvoření podmínky na přesnost ukazatele.

@media (any-pointer)
Zařízení má nějaký ukazatel.
@media (any-pointer: coarse)
Přesnost ukazatele není nic moc (coarse je anglicky hrubý). Týká se zejména ovládání prsty u dotykových obrazovek (mobily, tablety, …).
@media (any-pointer: fine)
Ukazatel je velmi přesný. Typicky ovládání myší na desktopu/notebooku.

hover

Existuje ještě pravidlo hover bez any:

@media (hover: hover) {
    /* primární ovládání umí hover (myš/touchpad) */
}

@media (hover: none) {
    /* primární ovládání neumí hover (dotyková obrazovka) */
}

Dle specifikace by hover mělo znamenat, že primární ovládání umí hover, zatímco any-hover, že nějaký způsob ovládání umí hover.

V praxi se mi nepodařilo zpozorovat rozdíl.

Detekce dotykové obrazovky

Asi nejzajímavější využití any-hover a any-pointer je detekce dotykového způsobu ovládání, které je jinak obtížně proveditelné.

Jde sice provést něco jako:

if ('ontouchstart' in window) {
  // podporuje dotyky
}

Ale to skončí positivně i na noteboocích s dotykovou obrazovkou, kde je připojena myš / dostupný trackpoint nebo touchpad.

Detekovat :hover by se zase nabízelo například při onmousemove. Tuto událost ale z důvodů kompatibility provádějí i dotyková zařízení. Při tapnutí se vyvolají následující události v uvedeném pořadí:

  1. touchstart
  2. touchmove
  3. touchend
  4. mouseover
  5. mousemove
  6. mousedown
  7. mouseup
  8. click

Nabízí se tak pro určení hoveru na stránce poslouchat pohyb myši (mousemove) a v případě, že nejde o pohyb mezi touchstart a click, považovat zařízení za schopné hoveru.

Detekce

Samostatná živá ukázka – detekce podpory dotyků a hoveru v JavaScriptu.
Hlavní problém této detekce je v tom, že se provede až v okamžiku, když návštěvník pohne myší.

Další odkazy

 

Komentáře

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentářů
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Stack Overflow spouští AI Assist: nový nástroj pro moderní vývojáře

Stack Overflow představil AI Assist, nástroj, který propojuje generativní AI s rozsáhlou databází ověřených znalostí komunity. Platforma, která byla více než 18 let klíčovým zdrojem řešení pro vývojáře po celém světě, tím reaguje na změny ve způsobu práce s informacemi. Cílem AI Assist je zrychlit hledání odpovědí, zvýšit jejich spolehlivost a nabídnout kontext, který pomáhá lépe porozumět problému i řešení. Tento krok odráží trend, kdy se vývojáři čím dál více obracejí na nástroje, které dokážou kombinovat rychlost AI s ověřenými znalostmi komunity. AI Assist se tak stává mostem mezi tradičním Q&A formátem a moderními interaktivními asistenty.

Austrálie vs. sociální sítě: ochrana dětí nebo absurdní regulace?

Různé
Komentáře: 1
Austrálie chystá razantní krok – od prosince 2025 budou děti mladší 16 let muset opustit sociální sítě. Ministryně komunikací Anika Wells ujistila, že vláda se nenechá zastrašit technologickými giganty. Zákon má chránit mladé uživatele před negativními dopady online světa, ale kritici varují, že může vést spíš k obcházení pravidel než k reálné ochraně.

Tor přechází na nový šifrovací algoritmus CGO

Různé
Komentáře: 0
Tor Project představil nový šifrovací algoritmus Counter Galois Onion (CGO), který nahrazuje zastaralý systém tor1. CGO přináší výrazně lepší ochranu proti manipulaci a sledování, zajišťuje forward secrecy a silnou autentizaci přenášených dat, přičemž zachovává vysokou výkonnost a nízkou režii provozu.