Webdesignérův průvodce světem prohlížečů v Česku

Pojďme si shrnout aktuální stav trhu prohlížečů. Se kterými prohlížeči musíte počítat? A co renderovací jádra? Doporučení pro webaře. Čísla v článku jsou vytažená z Rankings.cz ke konci června 2016.
Článek původně vyšel na autorově webu Vzhůru dolů.
Upozornění: ve statistikách nebyl chybně zohledněn prohlížeč Samsung Internet. Odhadem bude mít minimálně dvouprocentní podíl na trhu.
Nejprve tři zásadní fakta:
- Chrome požírá trh.
Už nyní se v Česku dostal přes třetinu shlédnutých stránek. Ostatní prohlížeče stagnují nebo klesají. - Staré Explorery už skoro vymřely.
Každý z Internet Explorerů kromě verze 11 už má podíl pod půl procenta a rychle klesá. Dnes je to poprvé, co vám vyloženě nedoporučím pro ně dělat pracnější fallbacky. - Mobilní zařízení mají přes pětinu celku.
A více než polovina shlédnutí stránek na mobilech je opět z Chrome.
Desktop: Chrome jako jediný masivně roste. Na desktopu má více než třetinový podíl
Prohlížeč | Vývoj | % podíl k 6/2016 |
---|---|---|
Chrome | ⬆ | 34,26 |
Firefox | ⇩ | 20,37 |
IE 11 | ⬆ | 15,66 |
Edge | ⬆ | 3,7 |
Opera | ⇩ | 2,6 |
Safari | ⬆ | 1,14 |
IE 8 | ⇩ | 0,50 |
IE 9 | ⇩ | 0,46 |
IE 10 | ⇩ | 0,47 |
- V posledních měsících také přestal klesat Firefox. Držím palce, aby nešlo o výjimku, protože konkurence je potřebná.
- Konec starých Internet Explorerů (IE) je tady. Už dlouho se to týká verzí 9 a 10, teď už konečně i osmičky.
- Edge, nový moderní prohlížeč od Microsoftu, roste. Ale pomalu.
- Opera se dlouho držela kolem čtyřprocentního podílu. V posledním roce ale také začala klesat.
- Podíl desktopového Safari na Apple zařízeních v ČR k mému překvapení mírně roste. Ze supermizivého podílu se dostal na mizivý. :-)
Mobily: pětinový podíl na shlédnutích stránek a dominance Chrome
Prohlížeč | Vývoj | % podíl k 6/2016 |
---|---|---|
Chrome Mobile | ⬆ | 11,74 |
Android Browser | ⇩ | 5,06 |
Safari Mobile | ⇩ | 1,17 |
Mobilní Chrome statistiky samozřejmě v budoucnu ovládne ještě výrazněji, protože je to nyní hlavní prohlížeč na Androidu. Ano, na té platformě, která dnes vlastně na mobilech nemá masově zaměřenou konkurenci.
K jednotlivým prohlížečům: ke dnešku je jich minimálně 16
Ke krátkému komentáři pro zajímavost přidávám i skóre na HTML5test.com. To udává podporu moderních HTML5 technologií. Čím vyšší, tím lepší.
9 prohlížečů, se kterými prostě musíte počítat
- Chrome
Ten, co všechno sní. Celosvětově podle Statcounter už k 60procentnímu podílu.
HTML5test.com: 492/555 (verze 52) - Firefox
Celosvětově mírně klesá. Teď má podle Statcounter podíl 14 %. Mozille nelze upřít snahu. Firefox chce zrychlit, zavřela boční projekty a přichází s drobnými inovacemi. Jenže Google má v případě Chrome z jejich pohledu dost nešťasnou kombinaci umu vyrábět výborný prohlížeč a síly cokoliv protlačit.
HTML5test.com: 461/555 (verze 48) - IE 11
Podle vývoje za poslední dva roky ubrala relativně moderní jedenácka podíl ostatním prohlížečům od Microsoftu. Přepokládám, že teď začne klesat ve prospěch Edge a ostatních prohlížečů.
HTML5test.com: 312/555 - Edge
Moderní prohlížeč od Microsoftu roste méně, než bych čekal.
HTML5test.com: 460/555 (verze 14) - Opera Od verze 15 je postavená na stejném jádru jako Chrome, takže s testováním tolik práce není.
HTML5test.com: 496/555 (verze 40) - Safari
Z moderních prohlížečů je to dnes největší brzda. Ještě nedávno byl WebKit synonymem inovací na webu, pamatujete? Aktualizuje se klasicky až s verzemi operačního systému.
HTML5test.com: 370/555 (verze 9.1) - Chrome Mobile
Do dvou let bude na mobilech jednoznačně kralovat. Jedinou konkurenci má v iOS zařízeních od Apple. U Chrome na iOS pozor. Je to jen pseudoprohlížeč – jiné rozhraní pro mobilní Safari.
HTML5test.com: 486/555 (verze 52) - Android Browser
Starší prohlížeč postavený na Webkit jádře. Modrá zeměkoule s nápisem Internet. Týká se Androidů ve verzích 4.x. Často jej upravovali výrobci zařízení, takže ho můžete znát třeba i pod názvem Samsung Browser. V téhle rodině prohlížečů je pěkný galimatyáš. Už se naštěstí ale nevyvíjí.
HTML5test.com: 356/555 (verze 30) - Safari Mobile
Jediné vykreslovací jádro dostupné na iOS. Všechny tamní prohlížeče – včetně Chrome – mají uvnitř Safari.
HTML5test.com: 378/555 (verze 9.3)
Speciální kategorie: WebView a prohlížeče uvnitř aplikací
Většina dnešních shlédnutí webů na mobilech se neodehrává vědomým spuštěním prohlížeče, ale otevřením stránky kliknutím na odkaz uvnitř aplikací. Ve Facebooku, Twitteru nebo třeba emailové apce. Dříve jsem o tom podrobně psal.
Jakým prohlížečem se pak stránka vykreslí? Vývojáři aplikací to znají jako WebView komponentu a ta startuje jádro výchozího prohlížeče pro konkrétní operační systém:
- Na iOS je to vždy mobilní Safari.
- Na dnešních Androidech obvykle Chrome.
I v těchto kontextech doporučuji weby testovat. Prohlížeče tam mívají trochu jiné uspořádání ovládacích prvků a některé funkce prostě neumí.
Vymírající nebo zatím slabě zastoupené prohlížeče
Weby je možné a slušné vyrobit tak, aby se zásadně nerozsypaly ani v méně obvyklých browserech. Rozhodně ale nedoporučuji trvat na plnohodnotném fallbacku v nich.
- IE 8
Bylo nám spolu dobře, ale vypadá to, že jeho doba právě končí.
HTML5test.com: 33/555 - IE 9
IE9 běží na systémech, kde lze obvykle aktualizovat na novější verzi.
HTML5test.com: 113/555 - IE 10
Také IE10 běží na systémech, kde lze obvykle aktualizovat na novější verzi. Tipuji, že IE8, 9 i 10 do roka vymřou.
HTML5test.com: 265/555 - Internet Explorery Mobile Výchozí prohlížeče na Windows Phone verzí 7 a 8. V Rankings.cz se pohybují pod 0,2 %. V Analytics u relevantní projektů kolem 0,5 %.
HTML5test.com: 310/555 (verze 11 na Windows Phone 8.1) - Edge Mobile
Výchozí prohlížeč na mobilních Windows 10. V Analytics vidím u cestovky s průměrnou českou návštěvností kolem 0,2 podílu %.
HTML5test.com: 444/555 (Windows Phone 10) - Opera Mobile Běžná mobilní Opera s jádrem Blink. Může mít asi 0,3 % podílu.
HTML5test.com: 481/555 (verze 37) - Opera Mini
Proxy prohlížeč bez vlastního renderovacího jádra, co dokáže šetřit datový objem, ale weby renderuje ošklivě. Dnes už v ČR zapadá – u cestovky vidím 0,1 % návštěv.
Prohlížeče s menším než pětiprocentním podílem tvoří asi 15 % trhu
Jak už jsem dříve psal, pětiprocentní nebo jiná hranice pro podporu prohlížečů je velmi zrádná. Prohlížeče pod touto hranicí teď tvoří kolem šestiny pageviews.
Podporujte prostě různé prohlížeče různým způsobem a vynakládejte na to energii, které odpovídá byznys hodnotě jejich uživatelů s výhledem do budoucna.
Renderovací jádra: vede samozřejmě Blink
K polovině prázdnin 2016 to vypadá takto:
Jádro | % podíl k 6/2016 |
---|---|
Blink (Chrome, Opera) | 48 |
Gecko (Firefox) | 20 |
Trident (Internet Explorer) | 18,3 |
WebKit/KHTML (Safari) | 9 |
EdgeHTML (Edge) | 3,7 |
Presto (Opera 12-) | 0,5 |
Doporučení pro webaře
- Jakákoliv obecná čísla berte s rezervou. I ta moje. Sledujte hlavně vlastní Google Analytics.
- Nebojte se nových technologií. Flexbox má v těchto číslech přibližně 98 % podporu. Totéž SVG. Obojí vám děsně ušetří práci a nabídne nové možnosti. Fallbacky ve starých prohlížečích rozhodně nedělejte plnohodnotné se zobrazením v moderních prohlížečích. Obvykle se vám to nevyplatí.
- Nepodceňujte menší prohlížeče. Mají sedminu shlédnutí stránek. Naučte se testovat tak, abyste s tím neměli moc práce.
- … a raději doslovně pro méně zkušené: Pokud by vás snad napadlo, že Web se prohlíží hlavně na Chrome a pak trochu Firefoxu, ošklivě se klamete.
Poznámka: Čísla v článku mám z GemiusRanking (rankings.cz). Měří podíl na shlédnutých stránkách u velkých českých webů.
Vylepšete své znalosti webového frontendu aktuálním přehledem nástrojů moderního kodéra a nových CSS3 vlastností v jednom ebooku.
Android Browser je hruza, ale bohuzel na mem mobilu a nebudu jedinej, se jine prohlizece nedaji poradne pouzivat.
Opravdu hodně záleží na tom, kdo je cílová skupina webu. Statistiky z většího webu, na který leze primárně státní správa (350 000 návštěv měsíčně):
Prohlížeče:
Mobilní přístupy:
Eshop (do 100 000 navstev mesacne): mobil+tablet 34%
😀😀
Přesně tak nejdříve myslet pak jednat,
Omluva za mou nedůvěru k tomuto článku, ale autor opravdu opomenul cílové skupiny. Kór pokud budeme mluvit o skupině které se prodává.
Btw: uvítal bych spíše něco pro fajnšmekry, například u nás ve firmě se snažím do ga nacpat více než jen statistiku k marketingu, ale používámeho již jako logovaci nástroj … Aneb proč to dělat když už to někdo umí lépe …
Co přesně článku vytýkáte? Mohl byste být doslovnější?
Pokud jde o různorodé cílové skupiny na různých projektech, v článku to zmiňuju:
Jakákoliv obecná čísla berte s rezervou. I ta moje. Sledujte hlavně vlastní Google Analytics.
Pěkné, díky za nasdílení! Docela by mě zajímal vývoj těch IE8. Na všech webech co sleduji to jde strmě dolů. Doufám, že u vás taky. :)
Eshop (do 100 000 navstev mesacne): mobil+tablet 34%
Verze 13 ani 14 neexistovala. Opera na jádru webkit/blink startovala na verzi 15.
Díky, tohle už mi vypadlo. Máte pravdu. Martin Hassman to pak v článku opraví.
Opravil jsem tu nešťastnou třináctou na patnáctku.