Přejít k navigační liště

Zdroják » Různé » Vybíráme jméno pro web

Vybíráme jméno pro web

Články Různé

Vymyslet dobré jméno pro nový projekt, produkt nebo službu je složité. Určitě jste si toho už sami všimli. Ale co je to vlastně „dobré jméno“? Rozhodnout se, jestli se vám jméno líbí, je velmi subjektivní hledisko. Naštěstí je zde několik kritérií, která vám mohou při výběru pomoci.

Článek je překladem článku How to find a great software product name, jehož autorem je Dennis Gurock. Článek vyšel na webu Successful Software pod licencí CC-SA, a pod stejnou je k dispozici i zde.

O autorovi: Dennis Gurock je ředitel a spoluzakladatel společnosti Gurock Software, specializující se na nástroje pro vývojářské týmy a QA oddělení. Jejich první podukt byl logovací nástroj pro .NET, Java a Delphi, pojmenovaný SmartInspect. Druhým produktem je TestRail, komplexní webový nástroj pro efektivní správu testovacích případů, sledování a organizaci testování. Dennise můžete nalézt na Twitteru jako @dgurock.

Vybrat dobré jméno je složité, ale je to věc, kterou musí udělat každý vývojář. V článku ukazuje autor proces, kterým si prošli před tím, než skončili u názvu „TestRail“. – pozn.red.

Jak zvolit jméno?

Přibližně před rokem jsme zoufale potřebovali jméno pro nový software pro správu testování, na kterém jsme v té době pracovali. Nejsme dobří na jména. Popravdě jsme vždy do posledního okamžiku používali pro projekty kódové jméno. I když jsme tentokrát měli mnoho měsíců na přemýšlení o jménu, bylo složité nalézt takové, které by se nám líbilo.

Takže jak jsme nakonec při výběru postupovali?

Sepsali jsme si seznam objektivních kritérií, které by nové jméno mělo splňovat. To nám pomohlo rychle posoudit nová jména, která vzešla z brainstormingu. Pak jsem si uvědomil, že pokud tento seznam pomohl nám, proč by nemohl pomoci i jiným programátorům. Takže tady jsou ta kritéria, která nám pomohla nalézt jméno pro náš nový produkt.

Čím kratší, tím lepší

Dobré a chytlavé jméno musí být krátké. Myslíte, že by se „vygooglit“ používalo jako sloveso, kdyby mělo šest slabik? Nemyslím si. Ale i tehdy pokud se neplánujete stát dalším Googlem, krátké jméno, které se dobře používá v každodenní komunikaci, je účinná cesta jak propagovat svou značku. „Viděl jsi záznam o chybě v BugZille?“, „Mohl by jsi poslat své poznámky ze schůze do BaseCampu?“, „Jaký je stav projektu v TestRailu?“

Piš jak slyšíš

Vymyslet kreativní způsob, jak zapsat vaše nové jméno, není moc dobrý nápad. Jsem si vcelku jistý, že Joel Spolsky se nejedenkrát tloukl do hlavy za to, že nazval svůj bug tracker FogBugz. Jednou jsem se bavil se zákazníkem, který jej nazýval fog bug zed. Myslím, že není sám. Jistě nechcete aby zákazník nenalezl váš produkt na internetu jenom proto, že není schopen napsat jeho název správně.

(V češtině by tomu odpovídalo „kreativní“ komolení a la „nejlepci-ceny.cz“ nebo „levnemobili.cz“ – pozn. red.)

Sežeňte si národní doménu

Všimli jste si toho, že mnoho společností v poslední době nevlastní národní doménu svých nových značek? Důvod je prostý: Mnoho dobrých domén je již registrováno. Pokud jste se v poslední době pokoušeli registrovat dobrou doménu, víte sami, jak frustrující to může být. Jak jistě uznáte, není dobrý nápad vlastnit doménu s názvem widgethq.com nebo foobarapp.com. Investujte čas a najděte takové jméno, jehož doménu si můžete zaregistrovat. Určitě nechcete aby si vaše konkurence zaregistrovala „vaši“ doménu poté, co jste investovali desítky tisíc do propagace značky.

Ochranné známky, aneb jak neriskovat žalobu

Tento bod je velmi důležitý. Je vhodné si předem ověřit, že nebudete parazitovat na něčí ochranné známce. Proto se přesvědčte, že vybrané jméno není používáno nebo registrováno (alespoň ve vašem oboru) a že není podobné již existující ochranné známce. Ideální je přijít se jménem, které není problém zaregistrovat jako ochrannou známku (a je vhodné tak učinit).

Nejsem právník a nebudu proto předstírat, že vím vše o ochranných známkách. Proto doporučuji kontaktovat advokátní kancelář, případně jinou kompetentní instituci.

Google je váš přítel

Jsem si jist, že Microsoft nepředpokládal, jak negativní dopad může mít na vývojáře rozhodnutí pojmenovat novou softwarovou platformu .NET. Ukázalo se, že takto obecné jméno (navíc s tečkou) velice ztěžuje vyhledávání relevantních informací pomocí vyhledávače. Vyvarujte se stejné chyby. Zvolte jméno, které je unikátní a je možné jej jednoduše nalézt pomocí Googlu. PageRank vašeho webu může citelně zvýšit, pokud jméno bude obsahovat relevantní výrazy. Například náš nový produkt je orientovaný na testování, a proto nám výraz ‚test‘ v jeho jméně v tomto ohledu hodně pomohl.

Konzultujte s rodilým mluvčím

Není váš rodný jazyk tím, jímž se primárně komunikuje ve vašem oboru (např. angličtina)? Nalezli jste skvělé jméno, které nikdo nepoužívá, není ochrannou známkou a je volné v cílové národní doméně? Gratuluji vám, pravděpodobně jste nalezli jméno, které je pro rodilé mluvčí hanlivé či urážlivé. Kdyby to nebylo tak trapné, bylo by zde vhodné se svěřit s historkou o tom, jak jsem jednou málem pojmenoval produkt podobně jako část těla, o které většinou v obchodní konverzaci nechcete mluvit. Poučením je, že byste měli vždy konzultovat návrhy jmen s rodilým mluvčím ještě předtím, než se kompletně ztrapníte.

Hledání jména

Nalézt jméno, které perfektně splní všechna tato kritéria, může být výzvou. Některá kritéria jsou samozřejmě důležitější než jiná, ale i tak doporučuji pokusit se přijít se jménem, které splní většinu z nich.

Takže, jak jsme nakonec pojmenovali náš nový produkt? Nazvali jsme ho TestRail. Není to nejlepší jméno na světě, ale jsme šťastní, že jsme přišli se jménem, které se nám líbí. A hlavně, konečně najít jméno nám umožnilo koncentrovat se na to, co nás nejvíc baví: vytvářet skvělé nástroje pro softwarové týmy.

Poznámka

Napadají vás další kritéria pro jména webů či služeb? Nebo jste řešili nějaký zajímavý problém při pojmenování vlastního webu či software? Podělte se v diskusi o své zkušenosti.

Komentáře

Subscribe
Upozornit na
guest
14 Komentářů
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Honza

Nelze si nevzpomenout na scénu „Bring out the Gimp“ z Pulp fiction.

majkl

Nějak jsem to nepochopil, ale je to typický překlad povrchního AJ článku ;-) Zaznělo jen to základní, že jméno má být krátké, výstižné a dobře vyslovitelné, při cizích slovech máme zavolat rodilého mluvčího pro korekturu, no a registrovat si stejnou doménu.

Sice nevím, proč musí být „národní“, ale to je už na každém, jak si to vymyslí a který „národ“ chce oslovit :-))

melkor

Ono to nemusi byt zrovna cizi slovo …
Pokud me skleroza nemyli, tak napr. VW si nabehl v Brazilii – bora totiz v brazilske portugalstine znamena neco jako buzik :-)

mikiqex

IKEA by mohla vyprávět… Ve spoustě zemí se jim něco takového povedlo, u nás to byl populární koberec Hoven :)

Ale moje kritérium je i to, aby se název v různých jazycích vyslovoval plus mínus stejně. K tomu dopomáhá třeba Google Translate, kde je výslovnost opravdu u spousty jazyků, možná dokonce u všech (nezjišťoval jsem).

S tou zapamatovatelností bych to tak drsně neviděl, znám hafo lidí, co ho prostě nabuší do Seznamu a řada z nich tam zadává i URL. Pokud budete úspěšní, lidé si vás najdou, ať se jmenujete jak chcete. A pro začátek jsou tu PR články, recenze, bloggeři a spousta kanálů, kudy k potenciálním zákazníkům název protlačit.

papaja

Něco podobného se prý stalo Škodovce v Indii. Jedna z variant Octavie se v Indii prodává pod označením Laura, což v jednom z tam používaných jazyků znamená něco velmi sprostého (bohužel už si nepamatuji co).

Srigi
Gaudentius

Souhlasím s přispěvatelem výše – dyť v tomto článku není nic nového…

Čelo

Opakování je matka moudrosti :)

papaja

1) Kontrola slovní ochranné známky – lze online na stránkách Úřadu průmyslového vlastnictví

2) Doporučuji též kontrolu v obchodním rejstříku (abyste posléze nebyli napadeni za nekalosoutěžní jednání)

3) Nedoporučuji jméno nápadně připomínající (např. odlišnost v 1 písmenku) vašeho konkurenta (u obecných názvů to asi tolik vadit nebude, ale koka-kola.cz by byl problém větší)

Celkově je to u nás oblast neprobádaná, máloco se totiž dostane k soudu.

Velda

nevšiml jsem si, že by vyhledávače měli nějaký problém s hledáním .NET… jen jeslti není hledající dement…

ppp

.NET se to jmenuje, aby to nebylo v unixu vidět. :)

PeterKahoun

Můžete přibližně popsat postup, jak jste došel k přesvědčení, že existence slova „test“ uvnitř jména produktu pomohlo při umístění na SERP (na dotazy s tímto klíčovým slovem)? Anebo je to jen spekulace, protože „intuitivně to smysl dává“?

Kolda

I my jsme pro naši firmu hledali nový název. Jak jsme postupovali, co jsme chtěli a jak jsme dopadli jsem sepsal do mého článku:
http://www.jiri-kolarik.cz/clanek/jak-jsme-hledali-jmeno-1/
Věřím, že i zde můžete najít pár dalších nápadů a námětů k hledání nového jména (ať už pro cokoliv)

andrejdwin

tento clanok len podporuje moju prednasku z barcamp zilina 2010: http://www.slideshare.net/andrejdwin/nazvite-svoj-startup-hovnocom

akekolvek pravidla su nezmysel a riesit zdlhavo nazov startupy je strata casu – tej najdolezitejsej resource, ktoru v startupe mate.

Enum a statická analýza kódu

Mám jednu univerzální radu pro začínající programátorty. V učení sice neexistují rychlé zkratky, ovšem tuhle radu můžete snadno začít používat a zrychlit tak tempo učení. Tou tajemnou ingrediencí je statická analýza kódu. Ukážeme si to na příkladu enum.