Přejít k navigační liště

Zdroják » Různé » Můj názor: Studium informatiky na VŠ má smysl!

Můj názor: Studium informatiky na VŠ má smysl!

Články Různé

Léta tvrdé dřiny a odříkání, ztracené příležitosti, čas i peníze. V odpovědi na článek z minulého týdne si ukážeme, proč má přes to všechno smysl informatiku na vysoké škole studovat.

Nálepky:

Tento článkem spadá do nové sekce Zdrojáku nazvané „Můj názor“, ve které se můžete setkávat s myšlenkami a osobními pohledy (nejen) osobností české vývojářské scény. Názory zde prezentované se nemusí nutně shodovat s názory redakce.

Článek Jakuba Mrozka Má smysl studovat informatiku na vysoké škole? vzbudil minulý týden značné ohlasy jak v diskuzích zde na Zdrojáku, tak na sociálních sítích. Protože každý takový článek je ze své podstaty subjektivní a vychází ze zkušenosti jednoho konkrétního člověka, rozhodl jsem se sepsat pohled vlastní – pohled člověka, který informatiku na VŠ před pár lety úspěšně studoval a dodnes toho nelituje. Článek vychází ze zkušeností z Fakulty informatiky Masarykovy univerzity a mezinárodního programu na Université Joseph Fourier ve francouzském Grenoblu.

Informatika je zvláštní obor. Snad jen málokdo by se nechal ošetřit lékařem, který nemá potřebné vzdělání. Málokdo by také svěřil stavbu mostu inženýrovi, který může svoji kvalifikaci dokázat přečtením knihy „Mosty snadno a rychle“ a předložením papírového modelu toho, jak by takový most mohl vypadat. Okolo informatiky se ale už delší dobu vede debata, ve které se někteří informatici snaží sami sebe přesvědčit o tom, že jejich obor je výjimečný. A na rozdíl od jiných intelektuálních disciplín se dá celý zvládnout kombinací samostudia a praxe.

Mezi informatikou a jinými inženýrským oborem přitom není žádný rozdíl. Každý má nějaký základní objem znalostí, na kterém se lidé v oboru z většiny shodnou, že to je to, co musí ovládat, aby mohli dělat svoji práci. Představa o tom, co přesně je obsahem tohoto základu, se časem vyvíjí, upřesňuje, upravuje a školy tomu přizpůsobují své studijní plány. Informatika v tomto ohledu funguje úplně stejně. Příkladem toho, jak takový studijní plán může vypadat, je třeba struktura bakalářského programu na Carnegie Mellon University. Já osobně jsem IT studoval na dvou univerzitách, jedné v ČR a jedné ve Francii. Na obou dvou se přitom netajili tím, že když se svými studijními programy začínaly, prostě okopírovaly studijní plány od některé z předních amerických univerzit. A stejně tak to dělají i stovky dalších.

Fajn. A co se tam tedy naučím?

Když se přihlásíte do nějakého bakalářského programu v informatice, čekají vás tři až čtyři roky studia poskládané z teoretických předmětů informatiky, praktických předmětů, matematiky a něčeho dalšího.

Asi největší záhadou pro čerstvé studenty informatiky jsou teoretické předměty. V nich se dozvíte třeba, jaký je rozdíl mezi imperativním a funkcionálním programováním. Když jsem začínal v roce 2005 studovat, připadalo nám funkcionální programování jako naprosto zbytná teoretická konstrukce. Učili jsme se nepochopitelné abstraktní formule, psali jsme na tabuli dlouhé rozbory výrazů typu (.) (.) a podobných záludností. Dnes už se o funkcionálním programování mluví víc a z akademické hračičky je to už docela cool věc. My jsme měli před praxí devět let náskok.

Další teoretickou radostí je teorie programovacích jazyků a překladačů. V nich vám vysvětlí, jak vlastně funguje kompilátor a jako semestrální projekt si třeba napíšete interpret vlastního programovacího jazyka. A poté, co si to párkrát nakreslíte pěkně tužkou na papír (což jsou základní pracovní nástroje teoretického informatika), pochopíte i, co že je ten stack a proč vám pořád někde overflow. Když pochopíte tyto principy, pochopíte pak už jakýkoliv programovací jazyk. A až se budou kolegové v kanceláři dohadovat, který že programovací jazyk je lepší, půjdete si uvařit kávu, protože budete umět posoudit, jaké má který z nich výhody a nevýhody. A že odpověď zřejmě není jednoznačná.

Praktické předměty zahrnují to, co od studia IT asi každý očekává. Tedy nějaké základní programování, objektové programování, distribuované systémy, zpracování obrazu, bezpečnost a vůbec úvody do různých podoblastí informatiky. Často jsou tyto předměty volitelné, takže si můžete vybrat, čemu se chcete věnovat více a co vás naopak zajímá méně. Obrovskou výhodou studia je přitom to, že si všechny tyto věci můžete vyzkoušet v podstatě nezávazně. Ono se ostatně dost těžko odhaduje, jestli by vám šlo třeba programování 3D grafiky, dokud si to na vlastní kůži nevyzkoušíte a nezjistíte, že si napřed potřebujete řádné prohloubit znalosti matematiky. Nebo naopak narazíte na oblast, od které nic nečekáte a která vás překvapivě začne bavit. Hodně v tom hraje roli i kvalita jednotlivých profesorů – někdo prostě dokáže nadchnout i pro tu nejnudnější věc, někdo jiný naopak sebezajímavější téma zabije špatným výkladem. Ale i to je život.

Asi nejkontroverznějším předmětem za dob mých studií byla matematika. Matematika někoho baví, většina lidí jí ale považovala za nutné zlo a snažila se z ní nejrůznějšími způsoby vyvléknout. Nicméně je faktem, že nebýt matematiky, těžko bychom dokázali nahrát zvuk a uložit ho do počítače, neposlali žádnou šifrovanou zprávu. A vlastně bychom neposlali vůbec žádnou zprávu, protože bychom nedokázali simulovat chování sítě a navrhnout podle toho vhodně protokoly. Kdo se chce takovým věcem věnovat, nezbývá mu než tu matematiku prostě skousnout.

No dobře. A co s tím?

Během svých studií jsem byl často překvapen tím, jak se odpověď na otázku Co s tím měnila a vyvíjela. Zkrátka, když jsem nastoupil na školu, měl jsem nějakou představu o tom, jak IT jako obor vypadá a co se dá dělat. S každým dalším stupněm se ale odhalovaly nové a nové možnosti. V době mezi začátkem bakaláře a koncem magistra jsem měl možnost vyzkoušet si práci v různých oblastech. Jako školní projekt jsem pracoval na aplikaci využívající XSLT, XPath a podobné technologie a uvědomil jsem si, že už XSLT nechci nikdy potkat. Při studiu na FI MU jsem rok pracoval na částečný úvazek jako webový vývojář v malé firmě, což se se studiem dalo v rámci možností skloubit. A také jsem strávil semestr na Erasmu na univerzitě v Lucemburku, kde jsem se seznámil s tím, jak vypadá informatika jako věda. A kde jsem pochopil, že spousta těch skvělých moderních technologií, okolo kterých se staví cool startupy a vydělávají miliardy dolarů, vzniká jako výsledek akademického výzkumu, tedy tisíců hodin vědeckých týmů na univerzitách a laboratořích po celém světě, o kterých si na TechCrunchi nikdy nepřečtete, ale bez kterých by žádné IT nebylo.

V rámci studia na UJF v Grenoblu jsem měl možnost tříměsíční stáž v laboratoři, která se zabývala formální verifikací algoritmů a byla v tomto oboru světovou špičkou. Seděli tam lidé, kteří dokážou naprogramovat automaticky řízené metro. Nebo umějí dokázat, že software pro řízení Airbusu neobsahuje žádné bugy a chová se přesně podle specifikací.

Závěrečnou stáž jsem pak absolvoval na projektu ve spolupráci s R&D centrem velkého telekomunikačního operátora. Způsob práce v této instituci byl zase úplně odlišný od způsobu, jakým pracují jinde. Většinu zaměstnanců tvořili inženýři, kteří pamatovali ještě děrné štítky Minitel, snad nikdo nebyl mladší 40 let a zkušenost tady byla ceněná mnohem více než inovace.

Co mi to dalo? Především příležitost potkat se s ohromným množstvím neuvěřitelně inteligentních a schopných lidí. Dále příležitost poznat obor IT z nejrůznějších stran a uvědomit si, že ačkoliv je informatika exaktní disciplína, existuje ohromné množství pohledů, jak se k ní dá přistupovat. A žádný z nich není ani dobrý ani špatný.

Jak je to s těmi českými univerzitami

Uvedená zkušenost i téma článku přímo vybízejí pustit se do nějakého mezinárodního srovnání. Tedy jaká je úroveň českých vysokých škol? Autor původního článku se ke kvalitě českých škol staví dosti skepticky. Bohužel se domnívám, že tak činí pouze na základě zkušeností s VŠE, která se IT zabývá spíše okrajově a která navíc ani nijak neexceluje ve své hlavní specializaci.

V ČR přitom existují univerzity, které se snaží informatiku dělat poctivě a kvalitně. Podle mých informací je to především MFF UK, FI MU a FIT VUT. (A zřejmě do této skupiny patří i ČVUT, která je však pro mě stále poněkud nečitelná.) Na bakaláři na FI MU jsem se setkal s vyučujícími, kteří byli odborníci ve svém oboru, studijní program dával smysl a celkově jsem nikdy nepochyboval o smyslu toho, co dělám. Bohužel to všechno je vyváženo několika jevy, které jsou jakoby vetkány v DNA českého univerzitního prostředí a se kterými si ani relativně nová fakulta nedokázala poradit:

Především je to ohromná přelidněnost. Fakulty podléhají tomu, jak je nastavený systém financování a snaží se do ročníku dostat co nejvíc studentů. Když pak přijdete na přednášku, kde spolu s vámi sedí 700 dalších studentů, působí to tak trochu… neosobně. V dalších ročnících už se sice situace zlepší, ale ten první dojem je skutečně dost děsivý.

S tím souvisí také naprosto zásadní podcenění významu spolupráce studentů a jejich síťování. Je pěkné, že vám škola dá na výběr z 20 různých termínů cvičení, bohužel to ale vede k tomu, že pak na každou hodinu chodíte s někým jiným a nemáte čas ty spolužáky profesně poznat. Profesně poznat mám na mysli to, zjistit s kým se vám dobře spolupracuje, kdo má jaký přístup k práci, silné a slabé stránky. Toto jsou věci, které u piva nezjistíte a které jsou přitom naprosto zásadní ve chvíli, kdy si třeba budete na konci studia chtít s někým založit společnou firmu nebo nějak dále spolupracovat. Částečně tuto funkci suplují studentské organizace nebo iniciativy typu eClub ČVUT.

Dalším důsledkem přelidněnosti jsou aspoň ze začátku studia zvláštně nastavené vztahy mezi učiteli a studenty. Pro mnoho učitelů jsou studenti jednolitá masa a nevidí důvod s nimi nějak individuálně pracovat. Zkrátka když jeden odejde, přijde deset jiných. Z druhé strany to vypadá tak, že často studenti ani u zkoušky nevědí, jak přednášející vlastně vypadá a kdo to je. Přednášky jsou totiž nepovinné a často se dá ze slajdů nebo z knih naučit víc než poslechem přednášek. Tato rovnováha se v průběhu studia mění, ale opět – první dojem může vyděsit.

Posledním obecným jevem je pak ona zvláštní kombinace podfinancování lidí a přefinancování investic, materiálu a vůbec hmotných věcí. Může se vám snadno stát, že budete sedět v moderně zařízené posluchárně s ultra HD projektorem a laserovými ukazovátky a přednášet vám bude mladý výzkumník, který má na výplatní pásce méně než poštovní doručovatel.

Věřím ale, že české univerzity mají minimálně v bakalářském stupni co nabídnout. Student zde může získat slušnou kvalitu, orientaci v oboru koneckonců když bude chtít, tak klidně celý rok z tříletého bakaláře strávit na Erasmu v jiné zemi a udělat si představu ještě komplexnější.

A co peníze?

Osobně nepovažuji vydělávání peněz za smysl života a přišlo by mi docela smutné rozhodovat se o své budoucnosti jenom na základě toho, kolik peněz mi může přinést. Ale protože o tom byla zmínka již v původním článku, odpovězme si ve zkratce i zde:

Pokud chceme spočítat, zda se nám vyplatí investovat čas a ušlý zisk do studia VŠ, musíme brát v úvahu faktory, které je nyní jen velmi těžké předpovědět, především to, jaký bude plat studovaného a nestudovaného člověka v průběhu dalších desetiletí. Do tohoto odhadu se zde pouštět nebudu, pouze bych rád připomenul, že situace, která panuje v ČR, kdy je mnohem větší poptávka po lidech s IT znalostmi než kolik jich trh dokáže nabídnout, se může ukázat jako časově omezená anomálie. Prostě nikdo nemůže zaručit, že tu takový stav bude i za deset, dvacet let. Odkážu zde proto jen na studii Georgetown University z USA, kde trh s IT odborníky existuje déle a je relativně stabilizovaný. Odpověď je jednoznačná: Ano, vysokoškolské vzdělání se vyplatí.

Co říci závěrem?

Představili jsme si možnost, která dává studium na VŠ zájemci, který se chce profesionálně zabývat oborem zvaným informatika. Ukázali jsme si, že informatika je mnohem širší a hlubší než si často studenti na začátku studia dokáží představit.

Rozhodnutí je však na každém a vychází z jeho osobních preferencí, zájmů a cílů. Myslím si ale, že i pro toho, kdo se chce v budoucnu více věnovat vlastnímu podnikání či managementu, má znalost teoretických základů oboru smysl. Koneckonců až si bude chtít založit nějaký high-tech startup, bude se docela hodit, když budete schopni posoudit, jestli je ta vaše technologie opravdu tak high-tech, jak si myslíte. V krátkodobém horizontu vám možná uniknou znalosti z marketingu, managementu, účetnictví a dalších oborů, ale ty se dají časem doplnit. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že je docela dobře zvládnutelné si po celém dnu v práci přečíst knížku o marketingu. Nedokážu si ale představit, jak stejným způsobem studuji statistiku.

Zkrátka, studium na univerzitě vám dá přehled v oboru a teoretické základy, na kterých můžete dál stavět. Tyto základy mají navíc tu výhodu, že platí jak dneska, tak za dvacet a čtyřicet let.

Komentáře

Subscribe
Upozornit na
guest
35 Komentářů
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Martin Hassman

Já jen doplním, že připravujeme článek o výukových kurzech na Coursera.org, kde si znalosti nejen ze statisticky můžete sami doplnit. Podobných možností přibývá a vyplatí se s nimi počítat.

Radek

Moc dobře napsané, hned bych se pod to podepsal. Snad jen k té masovosti – ano, na bakaláři (obvykle první 3 roky studia) dnes snad všude probíhá masová výuka daná tím, že stát to tak zřejmě aktuálně chce. Ale možná to odpovídá tomu, co se od bakaláře čeká – univerzální, prakticky orientovaný IT odborník s dobrým přehledem v oblasti. Když se dostanete k magisterskému (inženýrskému) studiu (další 2 roky), už je to alespoň podle mých zkušeností o dost osobnější a můžete se trochu zaměřit směrem, který vám vyhovuje. A když pojmete diplomku prestižně, můžete se k něčemu zajímavému dostat hodně zblízka.

Petr Ježek

Učím účtaře informační systémy. Proč nejsou malé skupiny? Nějak zapomínáte, že jste si sám již odpověděl, když jste si povšiml výrazného platebního podhodnoceního učitelů. Nejsou peníze pro poctivé učitele, proto učí diletanti obrnění smart learning technologiemi, jimý zpravidla ani nerozumí. Nemám ani poloviční úvazek, protože si poctivých kantorů nikdo neváží. Při své neumanovanosti penězi byste měl vědět, že těch umanutých je více než vysokoškolsky vzdělatelné části populace. Nejsem informatik a učím to jako hobby a na ty mé účtaře to bohatě stačí. Ve svém oboru se téměř neuplatním, neb je prolezlý penězonamiaky, jimž vzdělanost jiných je překážkou jejich nepoctivých zisků. Jak prosté, milý Watsone… Mimochodem, informatici by měli od nás poctivých ekonomů vědět, proč nejsou peníze tam, kde jich je nejvíce potřeba – u lidí. VŠE mi sice potvrdila doktorát a hodlám tam habilitovat, ale ve skutečnosti jsem si ze svého oboru musel moho nastudovat sám mimo učebnice a moudrosti přednášejících, protože ekonomická věda byla a je vědou zpolitizovanou. Problém je, že nafukován počtu studentů vede jen a pouze k totální devalvaci kvality vzdělání (přesun bakalářů pod magistra je totéž). Ostatně zvládnout pár programátorských jazyků je pro nadprůměrně inteligentní jedince snadná věc i jako hobby. Jenže systém je špatný a ten informatici neřeší – k vlastní škodě. Na nás, kteří si to uvědomujeme, je, abychom se dokázali při daných informacích dobrat vlastních závěrů a rozhodnutí a nebyli ovcemi, jimž je ohrada údajným protivlčím dobrodiním…

Ondřej Žára

Moc pěkné, díky!

Kdybych měl žlutozeleným zvýrazňovačem zaškrtnout jednu nejlepší část, jistě by to bylo:

A až se budou kolegové v kanceláři dohadovat, který že programovací
jazyk je lepší, půjdete si uvařit kávu, protože budete umět posoudit,
jaké má který z nich výhody a nevýhody. A že odpověď zřejmě není
jednoznačná.

Vojtěch Semecký

S tím naprosto souhlasím, ale IMHO tohle vím a umím posoudit i bez vysoké školy. Dokonce mám naopak pocit, že kdykoliv se podobná debata strhne, jsou za ní právě akademičtí teoretici. A naopak já, nevzdělaný praktik, si jdu uvařit kafe, protože mě ty akademické diskuze nebaví.

Marian

Ja suhlasim s obomi clankami. Pravda je v tomto pripade podla mna uplne subjektivna. Mam sice ukoncene inzinierske studium informatiky, ale nemyslim si, ze je nevyhnutne. Maximalne napomocne. 80-90% pozicii, ktore su na ceskoslovenskom trhu otvorene vyzaduju akurat znalosti OOP a technologii specifickych k jazyku, ktory sa bude pouzivat. (napr. Java: J2EE, JPA, JMS) V drvivej vacsine pripadov bude platit, ze vystudovany informatik a samouk, ktory ma nauceny prave tento jazyk a s nim spate technologie bude s rovnakym pristupom aj rovnako kvalitny aj vykonny. Je to preto, lebo uz same pouzivane technologie nam filtruju casinu „lowlevel“ znalosti. Dnesny development je skladacka a pozicii, ktore vyzaduju hlbkove znalosti je ako safranu. Dokonca mnoho vystudovanych informatikov po par rokoch nevie v praxi pouzit pointer, lebo s nim naposledy prisiel do styku na bakalarskom studiu, ked mali predmet o C alebo C++. Znalosti ako prekladace, asembler, funkcionalne programovanie a podobne su pouzitelne v uplnom minime pripadov (aj ked ich znalost napomaha rozumiet sirsiemu kontextu)

Petr Ježek

Nejde pouze o znalosti technologie a procesů, ale i o ICT trhu, přírodních zdrojích, které jej ovlivňují, o lidské psychice a jejím vlivu na efektivitu práce s technologiemi atd. Proto je nutné inženýrské (magisterské) studium nejen informatiky. Úzcí specialisté jsou otroky své úzké specializace, vydáni napospas všem těm polointeligentním a všeho(ne)schopných manažerů. Ono jde o to pochopit (třeba právě díky těm fukcionálním jazykům), nikoli pouze mechanicky provést sadu úkonů… Takže zpět do lavic, Mariane, nechcete-li jen sloužit pánům.

pepca

S funkcionálním programováním jsi měl 9 let náskok, protože před 20 lety bylo opušténo a teď zažívá renesanci ;)

Kamil

S odstupem času na VŠ oceňuji nejvíce předměty, které jsem často (matematika) neměl rád. Naopak ty, co nedělaly problémy, byly k ničemu. Příklady:

Oceňované: algebra, analýza, teorie informatiky, formální jazyky a automaty, matematická optimalizace, operační systémy (lowlevel), grafické algoritmy (spíš matematika), umělá inteligence (neuronové sítě, genetické programování). Předměty tohoto typu relativně jsou „časově stálé“, nepomíjivé.

Relativně k ničemu: Praktické programování, UML, Databázový projekt, C++, Java, HTML …

Petr Ježek

Uvědomujete si, že jedno bez druhého je dost k ničemu?

Kamil

Myslím, že to tak není. Pokud někdo potřebuje studovat předměty, které označuji „k ničemu“, tak než se dostane do praxe, tak to stejně zapomene, nebo budou jiné technologie, nebo přinejmenším jiné postupy. V lepším případě už takové základy má a pak je mu to opravdu k ničemu. Navíc to jsou věci, které si schopný člověk (na úrovni vysokoškoláka, ne to co je na školách dnes) nastuduje na rozdíl od těch teoretických snadno sám.

Tomáš Fejfar

V nich se dozvíte třeba, jaký je rozdíl mezi imperativním a funkcionálním programováním.

Asi stejný jako mezi dieslem a autobusem (tj. jsou to nesouvisející kriteria). Myslím, že by ve větší dávalo smysl pojmenovat ty „opačné“ termíny – imperativní vs. deklarativní a funkcionální vs logické vs objektové. Takhle to působí, že autor neví o čem mluví.

Ale mimo to se s tímto článkem ztotožňuji mnohem víc, než s tím, který psal Jakub.

PH
  1. Líbí se mi to porovnání s lékařem/architektem. O zbytečnosti VŠ totiž plácají vesměs lidé, kteří z ní vyletěli (nebo se tam vůbec nedostali), a tak teď její význam snižují.
  2. To s matematikou je svatá pravda. Teď dělám na projektu z AI a téměř vše je buď matematika nebo formální logika (což také někdy bývá řazeno pod matematiku). Naopak celé IT spočívá v implementaci matematických vzorečků a postupů. Vývojáři her k tomu potřebují ještě fyziku.
Pavel Lang

A kdybych tu školu dostudoval, asi bych se dostal v praxi daleko dále, ale čekat 3 roky na předměty co by byly pro mě nové, se mi nechtělo a raději jsem měl holku, než povinné cvičení v prvním semestru na FEKT VUT kvůli vyhlášce 50. Pak kolej bez internetu.. To bylo moc.. sice jsem psal syntézu zvuku v C++, ale nějak to nestálo ani za konkurenci Nyquistu (LISP). V té době jsem už měl za sebou první implementace RayTracingu.
Dneska bych určitě školu měl rád… Asi jsem si vybral v té době pro mě špatnou školu (neříkám že teď je VUT špatná, moc moc se to zlepšilo, v té době jsem ale měl volit spíš FI MUNI nebo ČVUT)
A tak vesele studujte a dělejte něco navíc, protože titul sám o sobě není k ničemu.
Alespoň ty zásobníky a teoretiskou znalost assembleru a Turinga a teorii jazyků.. alespoň ty reguláry, to je základ..

Jinak mám výzvu, mám takový projekt, jmenuje se sqljs, staví to na PEG.js od Davida Majdy. Znáte takové ty PhpMyAdminy a Adminery? Cílem je porozumnět dotazům, schématu relačních databází a udělat SQL parser běžící v JavaScriptu, který by byl schopný napovídat při psaní SQL dotazů, ale nemám na to moc času. Kdyby měl někdo zájem a nevěděl jak, tak snad bysme mohli dát dohromady alespoň nějaké TODO, když nic jiného tak by to namotivovalo alespoň mě :-)

Petr Ježek

No, když jem to nakupoval do školy já, byť inženýr v oboru financí, vydrželo to dvakrát déle při plné funkčnosti než to, co pořizovala škola ve velkém. Zájem byznysu není v kvalitě, tu mu musí vnucovat technici a věcaři…a univerzálové, kteří vědí…

Jakub Mrozek

Jsem mile překvapen, kolik příspěvků můj text vyvolal:-)

Asi nejvíce mě mrzí ta zmínka o statistice, zrovna statistika je jeden z předmětů, který mě ovlivnil nejvíce. Je to jediný způsob, jak vědecky předpovídat budoucnost. Na začátku semestru jsem si vždy počítal pravděpodobnosti průchodu zkouškou mj. podle toho, jak studenti procházeli předmětem minulý rok (kolegové z práce jistě potvrdí) a podle toho se pak řídil celý semestr. Minulý semestr jsem zase počítal to, jak mají studenti procházet testem z účetnictví, když nějakou odpověď neznají, zda se vyplatí či nevyplatí tipovat, protože je tam několik různých možností jak postupovat. A hlavně díky statistice na VŠE třeba vím, že když si půjdu zahrát fotbálek a budu chtít pivo zadarmo, můžu se o něj vsadit s ostatními. Stačí, když se vsadím, že z obou týmů na hřišti + rozhodčí budou mít minimálně dva lidé narozeniny ve stejný den a mám více než 50% pravděpodobnost, že se trefím, takže pivo spíše dostanu gratis, než že ho budu platit někomu jinému:-)

Předem se omlouvám za delší reakci, reagovat na jeden odstavec v tomto případě bohužel nedokážu (nejdůležitější je bod 7).

1)

Než budu reagovat na některé pasáže v článku, musím zmínit jednu důležitou věc, a to je odlišný pohled nás obou na to, co od od studia vlastně očekáváme. Naprosto brilantně to vystihl David Majda ve svém komentáři minulý týden zde:
http://www.zdrojak.cz/clanky/muj-nazor-ma-smysl-studovat-informatiku-vysoke-skole/?show=comments#comment-25643.

Já se řadím do první skupiny. Informatika je pro mě jen cesta, ne cíl. Od cca 19 je můj cíl jasný, chci řešit vlastní projekty, které mají smysl a posunou nás zase o kus dále. A informatika je pro mě obor, který mi v tom pomáhá nejlépe, proto jsem ji studoval. Obory jako Kognitivní informatika (http://kogninfo.vse.cz/) na VŠE mi připadají jako to nejlepší, čemu se v dané situaci můžu věnovat, kdybych věděl o jiných, věnoval bych se jim.

Vysokou školu jsem nikdy nebral jako to, co mi pomůže k lepšímu zaměstnání, od mala jsem nastaven tak, že chci být sám sobě vlastním pánem a vysoká škola mi měla pomoci v tom, abych v budoucnu udělal co nejméně chyb. Podle toho jsem si také vybral obor a vysokou školu a určitě bych neměnil.

Vystudování vysoké školy neberu jako něco, co je hodno nějakého zvláštního obdivu. Projít vysokou školu znamená splnit přesně dané studijní povinnosti, je to přímá cesta, ze které se nedá odchýlit. Podobně je to se ziskem práce u některé z významnějších firem, ani to nevnímám jako něco, co považuji podle vlastních měřítek za úspěch. Opakuji, podle mých vlastních měřítek.

Podnikání a realizace vlastních projektů je však něco jiného. Hluboce obdivuji lidi, kterým se podařilo něco vymyslet, realizovat a úspěšně to i prodat (= dostat to mezi lidi). Ale uvědomuji si jak moc těžké tohle je. Nemám tady žádný postup, který když budu aplikovat, tak dojdu jednoznačně k úspěchu. Potřebuji mix znalostí z mnoha dalších oborů, a to je věc, na kterou dokáže VŠE připravit špičkově.

Abych ti shrnul, ty vidíš informatiku jako cíl, já jako cestu.

2)

A teď k článku.

Srovnání s lékařem je špatné. Lékař nemůže bez vysoké školy fungovat, nemá se jak naučit operovat, nemůže si jen tak někoho pitvat (tedy přinejmenším legálně ne). Informatik ale v značném množství případů dokáže bez vysoké školy fungovat. Tedy otázka zda jít či nejít studovat je relevantní.

3)

XSLT a XSL-FO a další jazyky jsem měl mimochodem taky a dokonce pod vedením zdejší legendy, XML guru, Jirky Koska. Pro zajímavost co se v tomto učí na VŠE: http://isis.vse.cz/katalog/syllabus.pl?predmet=100620. Závěr mám ale podobný, jako autor článku, taky doufám, že se už s XSLT nesetkám:-) Semestrální projekt mě ale bavil.

4)

Předchozí článek srovnává českou vysokou školu s těmi kvalitními v zahraničí, ne s každou zahraniční vysokou školu. A kvalitu, tak jak ji vidím já, lze vyjádřit touto rovnicí:

  • k = kvalita vysoké školy
  • x = co se můžu naučit na vysoké škole
  • y = co se můžu naučit samostudiem

    k = x – y

Kvalita vysoké školy pro mě tedy znamená to, co mi škola dá a co nemůžu získat jinak, a to je individuální přístup. Popsal jsem to podrobně v předchozím článku.

Je škoda, že v tomto článku nezazněly zkušenosti z českých škol podobné té z Grenoblu. I na VŠE můžeš samozřejmě vycestovat a mě do toho hodně tlačili, až mám pocit, že mě tam moc nechtěli:-)

5)

Ach ta VŠE:-) Proč všem tolik pořád leží v žaludku?

Moc nechápu ten odkaz na článek ke kritice VŠE, jaký to mělo smysl? Podobných článků, které školu X vychvalují nebo zatracují je velké množství.

Možná se to někomu nebude líbit, ale VŠE patří mezi nejlepší univerzity na světě, pokud bereme tedy ten žebříček, který se tak často zmiňuje v médiích (http://zpravy.ihned.cz/c1-60890280-zebricek-nejlepsich-svetovych-univerzit-qs-world-university-rankings-vse-uk). Je na podobném umístění jako třeba VUT. Na VŠE ale tyhle žebříčky často kritizují, protože ta nastavená kritéria znevýhodňují školy, kde je studium multioborové, což je případ mého studia. Na VŠE mají třeba zase raději žebříčky, kde se porovnávají platy absolventů, kde právě naše fakulta vede nad všemi ostatními fakultami u nás. Ani jeden z nich ale pro mě moc důležitý není.

Na VŠE najdeš řadu špičkových lidí ve svém oboru. Když jsi odkazoval na kritický článek o ekonomii na VŠE, tak třeba na VŠE studoval jak minulý, tak současný prezident, předsedové vlády či mnoho ministrů. Třeba značná část Národní ekonomické rady vlády buď na VŠE studovala nebo na ni i přednáší. Mnoho úspěšných podnikatelů zde studovalo.

Já chápu, že studenti třeba MFF UK nebo MUNI mohou vidět informatiku na VŠE jako méněcennou, jenže informatika na bakaláři tam zabírá jen jednu polovinu a zbytek jsou předměty, které dávají studentům základy z jiných oborů.

Jinak na VŠE máš velké množství různých spolků, kde se můžeš potkávat s lidmi se stejnými zájmy: http://www.vse.cz/kategorie.php?IDkat=57.

A mimochodem, studium na VŠE není tak jednoduché, jak se může zdát. Třeba to, že máme jediný pokus na zkoušku, jinak se musí předmět opakovat (pokud má ještě člověk rezervní kredity).

6)

Peníze. Já věděl, že to nemám do toho článku dávat. Samozřejmě je to extrémně zjednodušená úvaha, ale je dobré uvažovat i o tom, co studiu obětuji. A není toho málo. Peníze jsou vedlejší, ale ten čas bolí hodně. A vrátit se nedá. To je to myšlení, kterému škola učí.

7)

Konečně se dostávám k tomu, co bylo vlastně hlavním námětem pro předchozí článek. A to úvaha, která zazněla i v tomto článku a kterou považuji za chybnou:

V krátkodobém horizontu vám možná uniknou znalosti z marketingu, managementu, účetnictví a dalších oborů, ale ty se dají časem doplnit. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že je docela dobře zvládnutelné si po celém dnu v práci přečíst knížku o marketingu. Nedokážu si ale představit, jak stejným způsobem studuji statistiku.

To je přesně to, co slyším tak často: to si přece nastudovat můžu sám. Jenže od “můžu si nastudovat” k “nastudoval jsem si” je fakt hodně daleko. Stejně tak se dá uvažovat i z pohledu VŠE, na informatice také projdeš všemi obory (jen ne tak do hloubky jako na těch “hardcore” informatikách), takže můžu říct, že co budu potřebovat, to si pak hlouběji nastuduji sám. Jenže rozdíl oproti jednooborovému studiu a multioborovém studiu je v tom, že na VŠE dostanu velmi dobré základy z mnoha oborů, na kterých se dá stavět.

Ukážu ti příklad. Druhý den po státnicích jsme začali s kamarádem plánovat náš projekt, který teď programujeme. Škola mě v tomto ovlivnila hodně, třeba takto (beru v úvahu jen předměty mimo informatiku):

  • Naučil jsem se počítat reálné náklady a ne jen výdaje, jak mnozí ostatní. Kdybych neměl účetnictví, pochybuji, že bych uvažoval třeba nad odpisy. Díky tomu je možné přesněji odhadnout náklady na celý projekt.
  • Díky marketingu jsem se naučil dělat třeba analýzu SWOT. Není vůbec těžká, ale je dobré o ni vědět. Donutila mě dívat se na to, co vytváříme, z několika pohledů, uvědomovat si silné a slabé stránky atd. Taky vím, co je třeba guerilla marketing a dostal jsem se k různým materiálům, studiím, které třeba řeší to, zda se vyplatí inzerovat na Slevomatu nebo ne u produktu, který je velmi blízký tomu, co chceme dělat. Předtím, než jsme se do projektu pustili, jsem chtěl mít jednoznačně napsaný postup co budeme dělat po vypuštění aplikace do světa.
  • V rámci managementu jsou třeba kapitoly o time managementu a dokonce o GTD. Já tuhle techniku rád nemám, ale u nás je poměrně populární a kolega ji téměř nábožensky vyznává:-)
  • Ekonomie, finance podniku a další podobné předměty mě výrazně ovlivnily v tom, jak celý projekt plánujeme. Máme na papíře 9 možných business modulů a každý z nich diskutujeme, řešíme variabilní a fixní náklady, snažíme se je maximálně optimalizovat. Na to všechno je řada technik, které teď aktivně používáme.
  • Škola mě naučila posuzovat nápady z mnoha různých pohledů a pomocí různých technik. Tak například technika ďáblova advokáta je jedna z nejlepších technik, jak se potenciálně vyhnout chybám a nevěděl bych nejspíš o ní, kdybych školu nestudoval.
  • Nesmírně důležitá jsou prezentace. Ty jsme tam měli taky a moje první prezentace byla hrozná. Viděl jsem nedávno nějaká videa lidí, kteří se snažili prodat svůj produkt investorům a bylo to děsivé, bylo vidět, že nikdy nic neprezentovali a nedokázali vůbec říct, co chtějí. Proto jsem si taky vyzkoušel přednášet na Webexpu, protože tohle bude pro mě velmi důležité a škola mi dala tu první zkušenost.
  • Jazyk, tam asi není co řešit. Angličtina + druhý jazyk se hodí.
  • A mnoho dalších předmětů, které se mi teď hodí, právo, statistika atd.

PS:

Na VŠE jsem se sice nenaučil psát vlastní kompilátor, ale už delší dobu uvažuji o tom, že si zkusím napsat jazyk, který by kombinoval výhody CoffeeScriptu a TypeScriptu. Kdybych byl na matfyzu, určitě by to teď pro mě bylo jednodušší, ale i to mi nebrání, abych konečně dočetl dokumentaci PEG.js, kterou mám už od rána otevřenou:-)

David Majda

Píšeš, že VŠE leží kdekomu v žaludku. Můžu ti nastínit pohled typického matfyzáka (protože ho znám); pohled studentů ČVUT apod. k němu nebude mít daleko.

MFF UK je kulturou silně elitářská. Matfyzák je hluboce přesvědčen, že je nejchytřejší z nejchytřejších a respektuje maximálně tak studenty jaderky. V tomto přesvědčení je denně utvrzován svým okolím a vyučujícími. Z jeho pohledu, pokud někdo studuje IT na ekonomce, je to pravděpodobně proto, že nemá na víc, a proto nemá smysl ho moc poslouchat. Fakt, že ten člověk neumí (dejme tomu) napsat kompilátor nebo spočítat integrálem objem anuloidu, jeho vidění světa jen potvrzuje.

Výše uvedené je trochu přehnané, ale ne zas tak moc. Ta kultura opravdu existuje.

Poznání, že svět není takhle černobílý, přichází postupně. Matfyzák zjistí, že velmi chytří lidé jsou i na jiných školách, jenom je třeba zajímaly jiné věci víc, než to, co se studuje na matfyzu. Pozná, že chytrost není jediné měřítko, podle kterého posuzovat lidi. Pochopí, že k úspěchu nestačí jen brilantně vyřešit složitý problém, ale že jsou potřeba i další schopnosti (především z kategorie soft-skills), které často nemá. Dojde mu, že by sice dokázal vystudovat jakýkoliv obor na ekonomce levou zadní, ale na mnoha místech, kde se její absolveni uplatňují, by on selhal. Atd., atd.

Tohle prozření chvíli trvá a leckdo k němu ani nedojde a zůstane uzavřen ve své bublině.


Ještě k tvému bodu 7: Pokud jsem dobře pochopil autora článku, jde o to, že knížku o marketingu (nebo jakémkoliv jiném humanitním oboru) jsi schopen si číst večer před spaním. Je to lehké čtení, není třeba se k němu nutit, jde to strávit po kouscích. Statistika je nesrovnatelně náročnější, vyžaduje delší soustředění, čověk si ji nejde číst pro odpočinek. Výhoda hard-core technické školy je v tom, že tě donutí právě ke studiu těchhle těžkých věcí, na jejichž samostudium bys později těžko hledal čas, vůli a energii.

Věř, že vím, o čem mluvím — naučil jsem se takhle sám po škole lecos, přečetl spoustu knížek, ale třeba online kurz z klasické mechaniky jsem vzdal.

Petr Ježek

Dobrý postřeh. Jen pozor na některé soft skills, které nejsou tím, za co jsou vydávány, což také bývá jejich součástí – mluvím o klamání, pokrytectví, manipulaci a zbabělosti. Kdo z iformatiků ví něco o podvodech z účetnictví, o elitářské superrealitě za jimi malovanou oponou surreality běžného světa? Rád bych to informatikům učil.

Jirka Kosek

Jestli několika lidem ze studií v hlavě uvízlo XSLT, je to vlastně úspěch, i když se zdá v negativním významu.

Nicméně by mě zajímalo čím jiným chcete chlapci zpracovávat ty tuny dat v XML, které se na vás začnou valit až vstoupíte ze školy do skutečné praxe. Ne každý si hraje jen s front-endem v JS :-)

Martin Hassman

Tak ten nadšený pohled na XML nejspíš nebyl jen tou výukou, ale spíš dobou. Tehdy tomu opravdu lidé věřili. Jako dnes věří na JavaScript a HTML5. Až za pár let se ukáže, v čem se mýlíme.

Petr Ježek

Ke statistice jen tolik, že je jako mnohé jiné nástroje monstrózně zneužitelná. Kdo kontroluje validitu vstupních dat? Spoléhá se na autoritu, že jsou OK… To platí proekonomickou statistiku a přiměřeně všude tam, kde do oboru pronikl ekonomický zájem.

Martin Štekl

Osobně teď dokončuji magisterské studium na ČVUT FIT a jsou věci, které se mi nelíbily a i líbily. Možná bych měl svou fakultu jen chválit, ale chyby jsou všude a myslím, že je dobré o nich vědět, neboť díky jejich znalosti se mohu rozhodnout lépe než jen se znalostí těch silných stránek (viz. SWOT v kometáři Jakuba výše).

Ačkoli jsou možnosti na některých školách více či méně omezené, je možné si předměty zapisovat i napříč univerzitami (alespoň na ČVUT to v rámci Prahy nějak lze). Tím se lze profilovat ještě více než jen v rámci jedné fakulty či univerzity.

Dále bych rád zmínil, že každý se na VŠ naučí něco jiného a je v podstatě jedno, jaký studuje obor. Ano, studijní program vás má nějak provést studiem, ale je to jen šablona, podle ketré byste měli získat nějaké minimální znalosti pro získání titulu. Já osobně jsem se naučil díky VŠ více plánovat a organizovat si čas. Velkou část na tom mělo i to, že více než 5 let (už od střední) při studiu pracuju. Naučil jsem se také rozeznávat, které typy lidí mi sedí a které ne při týmové spolupráci, přestože nebyla v předmětech běžná. Jsou lidé, se kterými klidně půjdu na pivo, ale nechtěl bych s nimi pracovat v týmu, protože si „nesedneme“ pracovně. Naučil jsem se nepodcenit přípravu, která v konečních fázích semestru může znamenat velkou úsporu času. Ta práce s časem a s lidmi mi přijde hodně zásadní.

Stejně jako Jakub beru školu spíše jako cestu než cíl. Pro mě je škola inspirace pro mnoho témat. V některých předmětech, i okrajových, jsem se dozvěděl o něčem, co mě přivedlo v myšlenkách zase někam dál. Jsem rád, že existují lidé jako právě Petr, které baví ta věda kolem IT. Jsem si vědom toho, že bez těchto velmi specializovaných a zapálených lidí by to v IT nefungovalo. Vím ale také, že já takový nejsem a že si z IT chci vzít něco jiného. Vím, že nechci dělat na vělkých systémech, o kterých mám pocit, že se na škole hodně učí (především ve spojení s průmyslovou praxí). Ano, i tyto systémy mají své opodstatnění a neříkám, že by se o nich učit nemělo. Já jsem si z toho vzal ale tohle než konkrétní znalosti.

Zjistit, co mě baví a co chci dělat, to je pro mě největší přínos VŠ, protože za těch 5 let se mnoho věcí změnilo. Pokud tohle někdo přečetl, tak se omlouvám za dlouhý komentář, ale jelikož ani s jedním článek nesouhlasím na 100 % (vzhledem k jejich zařazení), nemohl jsem si pomoci :-)

Pavel Lang

Fakticky good, ale klíčová slova obsahují hrubky, takže potřebuješ korekturu stejně jako já. Třeba nám to zajistí korektura v rámci prognostického ústavu, který se zde nově formuje.. dovoluji si rejpnout :-)

Martin Štekl

Můžeš být prosím konkrétní u těch hrubek? :-) Uznávám, že jsem si to po sobě přečetl až teď, ale nevidím žádnou pravopisnou hrubku… Díky!

Tobiáš Potoček

Já osobně si na svém dosavadním studiu na MFF vážím nejvíce toho, co jsem se na té škole naučil sám o sobě. Když člověk projde střední školou jako nůž máslem, tak toho o svých schopnostech a hranicích svých možností nic moc neví. Naopak systematická šikana ze strany vyučujících analýzy, logiky, neprocedurálního programování a dalších mu toho řekne o sobě mnohem více :) Najednou třeba zjistí, že není tak chytrý, jak si myslel, ale že to ve skutečnosti zase tolik nevadí. Že i přestože zahájil semestr nevěřícným pohledem na tabuli, tak když přišlo zkouškové, tak byl schopný sednout, najít ve svých poznámkách logiku a odkráčet vítězoslavně ze zkoušky se zápisem v indexu. Studium na MFF mi tak připomíná trochu chození po vysokých horách na počátku zimy. Počasí je nevyzpytatelné, je to trochu nebezpečné, dost nepohodlné, k ničemu to moc není, ale je to adrenalin a člověk o sobě zjišťuje zajímavé věci :D

Na tu druhou stranu nezpochybňuji to množství vědomostí, které mi MFF dala, i když v celkovém kontextu mi to nepřijde až tak moc důležité (co jsem potřeboval, jsem se vždy naučil sám). MFF mi především dala důvěru, že není nic, co bych s trochou snahy nedokázal zvládnout. Což je v oblasti IT, kde momentální konkrétní vědomosti mohou být za 5 let zcela bezcenné, docela užitečné zjištění.

Věřím tomu, že už ze střední školy odchází mnoho odhodlaných, sebevědomých ajťáků, kteří vědí, co chtějí, a o svých schopnostech jsou pevně přesvědčeni. Ale také věřím tomu, že spoustě lidí, stejně jako mně, umožní VŠ najít sebe sama a rozhodnout se pak správně o dalším rozvoji. A je také otázka, zda se ti, co se v 19 po maturitě rozhodnout „neplýtvat“ časem na vysoké škole, nakonec o tu možnost úplně nepřipraví. VŠ pořád beru jako prodloužené dětství a je známá věc, že v dětství se člověk naučí nejvíce :)

Pavel Lang

A to je právě to.. Co najdeš dřív, než to potřebuješ, co s tím uděláš? Nadprůměrně nadaný člověk nemá šanci, pokud mu v 13ti nepodají ruku rodiče.. Prodlužujem dětství do 30ti let, když už je člověk vyzrálý, někdy i přezrálý.. když je někomu patnáct a má talent, tak ho pošlem na reality soutěže, ale pro nás (věřím že tu je spousta takových „zbabělých“) tu pochopení a příležitostí je docela málo. Pythagoriáda, Mensa vs mažoretka měsíce..

Oldis

Nejsem informatik študovaný, ale co je to stack a proc tak casto overflow sem pochopil nekdy kolem 13-14 roku meho zivota, a to na zaklade samostudia a nemusel sem kvuli tomu abych to pochopil psat interpret vlastniho jazyka :D
Devet let naskok pred praxí to vám gratuluju, vetsina ingů které potkávám jsou tak cca pet az deset let za praxí :D
Samozřejmě jak píšete dál o studiu v zahraničí, to je zajímé a to mě dost chybí, ovšem tam kde teď dělám bych tím nikoho neohromil, ohromil jsem je už jen otázkou jaký používají verzovací systém :D neopužívá se žádný :D
Nu věřím že v zahraničí není práce o tom kolik vyděláváte, jeli běžné že běžný plat se pohybuje mezi 3-5k € , to už je pak jedno ale tady je pořád rozdíl jestli přežíváte a nebo vyděláváte tak že žijete normálně a nemusíte přemýšlet nad každou stovkou, případně ji desetkrát otočit než za ní něco pořídíte.

Masta

Problém našich škol je, že se učí jakési obecné/všeobecné IT. Od všeho trochu, dohromady nic. Nějaké základy matiky by měly být (logika, množiny, lingebra), ale nepřehánět to. Konec konců kolik lidí se věnuje programování AI nebo 3D enginů či CADů? Ti, kteří se tim chtějí zabývat, nechť si té matiky naloží třeba trojnásob. Ostatní netřeba tim zatěžovat.
A hlavně by se nemělo vyučovat jedno všeobecné IT, ale mělo by se to rozlišit. Když už se to tedy srovnává s tou medicínou. Medicína taky neni jen jedna. Síťařina, SW architekti, programátoři – ti by se mohli ještě dělit na podskupiny (enterprise aplikací, OSů, mikrokontrolérů, webaři, atd. …). Momentálně se to tu učí na způsob něco jako obvoďák u medicíny. Ale dál už se musí každý specializovat sám.

Jirka

Studoval jsem výpočetní techniku na FEL ČVUT v letech 1999-2005.

Bylo to k něčemu? Ano.
Umím něco lépe než člověk s 5 letou praxí? To rozhodně ne. Je tomu naopak.
Ten čas by se dal využít mnohem lépe. Naučil jsem se C, trochu Javu SE, trochu OpenGL, Unix (ten hlavně díky samostudiu). Spousta předmětů byla o nějakých drátech, které mně nezajímaly (chválabohu, že vznikl FIT ČVUT) a spousta znalostí mi chybí (XML, JavaEE, C#).

Zaměstnavatelé chtějí Javu EE, Swing, C#, …. Něco je špatně, když si po 6 letech studia uvědomíte, že z pohledu požadavků zaměstnavatelů neumíte nic a čeká vás pořádné samostudium – minimálně četba 2000 stran, než vůbec o sobě můžete prohlásit, že splňujete předpoklady.

V našich školách děláte programy, jejichž náročnost je ve srovnání s praxí směšná. Martin Jahn kdysi v jednom rozhovoru sdělil, že jeho kamarád přirovnal složitost programů, které jako programátor dělal na škole, k házení lopatou. Nemá smysl se plácat po zádech tím, že u nás máme aspoň lopaty, jinde ještě hrabou rukama. V mezinárodním srovnání naše školy neobstojí.

Jakékoliv samostudium je lepší než škola, jakékoliv zaměstnání na pozici programátora je lepší než jakékoliv samostudium.

Dokud budou ve školství platy takové, že experti z praxe nebudou chtít jít učit, budou i požadavky kladené učiteli nízké. Dokud budou požadavky nízké, bude studium stát za houby. Studenty je potřeba dostat do firem, ať pracují na skutečných projektech a ne jen na pískovišti. Půjčky na školné s nějakým pojištěním pro nenadálé životní situace je cestou, jak dostat do škol více peněz na platy a tím přitáhnou experty z praxe. Tím nejcennějším, o co na škole přijdete, je váš čas, ne peníze. Je lepší zaplatit za to, aby vás učili experti, než se nic pořádného nenaučit a přijít o 6 let života. Nebo stále chcete, aby vás učili jen o pár let starší kolegové, kteří nikdy složitý projekt z praxe nedělali? Co vás mohou naučit? Jen syntaxi a jednoduché algoritmy. Udělá to z vás programátory, kteří jsou schopni dodat zákazníkovi produkt, který potřebuje? Rozhodně ne! Vyjdete školu a zjistíte, že vám potrvá 2 roky, než se naučíte práci, za kterou vás firma celou dobu platí.

Školné je u nás nepopulární, ‚na vzdělání by měli jen majetní‘. Který rodič si však dnes může dovolit platit 5-7 tisíc měsíčně svému dítěti za kolej a stravu? Nemajetný určitě ne. Kolik výborných studentů dnes dostane půjčku nebo se uživí za stipendia? Ani jeden.
Ale to ne, školné je asociální, to radši necháme prodavače v supermarketech a uklízečky, ať platí mizerného učitele, který učí studenta ze střední třídy. Až student dostuduje a konečně se v praxi něco naučí, zvedne svou koupěschopností cenu nemovitostí i těm prodavačům, kteří mu platili z daní školu.

Chystáte-li se na školu, nebudu vás od toho odrazovat. Zapomeňte však na to, že vás škola něco naučí. Objednejte si knihy ze zahraničí a začněte ve volnu pilně studovat. Možná časem dojdete k názoru, že pro vás bude lepší školy nechat a jít do praxe a nebo si řeknete, že už ji doděláte, ať máte ten titul, papír v ruce a dveře všude otevřené (avšak pouze na juniorské pozice).
Má takové školství nějaký smysl? Na to si odpovězte každý sám.

Jsem rád, že jsem školu udělal, ale o jejím přinosu dost pochybuji. Mohlo to být mnohem lepší, ten čas se dal využít lépe. Zpětně také zjišťuji, že na oboru Kybernetika a měření měly takové IT předměty, o kterých se nám na Katedře počítačů ani nes nilo. Je to vše o lidech. Musí vás učit schopní. Je jedno, jestli to bude na akademické půdě nebo v komerční sféře. Schopní lidé však nepracují za směšný plat, i oni živí své rodiny a splácejí nemovitost.

Enum a statická analýza kódu

Mám jednu univerzální radu pro začínající programátorty. V učení sice neexistují rychlé zkratky, ovšem tuhle radu můžete snadno začít používat a zrychlit tak tempo učení. Tou tajemnou ingrediencí je statická analýza kódu. Ukážeme si to na příkladu enum.